Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Revolutie corporatista: Capitalismul asiatic va schimba lumea

Revolutie corporatista: Capitalismul asiatic va schimba lumea


Puterea in afaceri urmeaza puterea economica. In anii '20, firmele britanice detineau 20% din investitiile straine directe. Din 1967, America a devenit principala putere, cu 50%. In spatele acestor cifre stau revolutii culturale.

Britanicii au raspandit telegraful si trenurile in America Latina. Firmele americane au promovat viziunea unei vieti bune, sutinuta de Hollywood si publicitate. Kellogg a schimbat meniul bogatilor de la micul dejun, iar Kodak modul de amintire a vacantelor. Urmatoarea revolutie corporatista are loc in Asia. Si aceasta va schimba lumea in care traim, apreciaza The Economist.

Inovatia, neglijata

Capitalismul asiatic s-a dezvoltat. Ponderea continentului in PIB-ul global a ajuns la 28%, de la 20%. Este "uzina" lumii, o regiune care face legatura intre competitori prin lantul de aprovizionare. Dar lipsesc "creierele" si perspicacitatea. Asia are 76% din productia mondiala de fier si 44% din emisiile poluante, dar detine doar o zecime din cele mai valoroase marci si din activitatea din sectorul capitalului de risc. Multinationalele reduc din greutatea continentului, detinand 17% din investitiile straine directe. Japonia si Coreea de Sud, state bogate, au propriile staruri, ca Toyota si Samsung. Dar numai cateva firme se impun pe piata moniala.

De ce? Capitalismul asiatic s-a automultumit. In boom-ul dintre 2002 si 2010, profiturile au fost obtinute acasa - cresterea a fost rapida, iar forta de munca si creditele, ieftine. Doua treimi din cele mai mari firme asiatice sunt controlate de stat sau de "casa de afaceri" (conduse adesea de o singura familie). Aceste mari firme par sa fie foarte apropiate de guverne si primesc multe facilitati. Jumatate din averea miliardarilor din Asia a fost facuta in sectoare predispuse la clientelism, fata de numai 15% in Vest. In afara Japoniei, Coreei de Sud si Taiwanului, inovatia a fost neglijata. Mahindra & Mahindra si Great Wall, cei mai mari producatori de automobile din India, respectiv din China, au impreuna un buget de cercetare ce reprezinta numai 3% din cel al Volkswagen.

Pentru firmele din Vest, deficientele din Asia au fost un ajutor. iPhone arata de ce: desi este produs de muncitori chinezi, creierele din spatele acestuia, ale Apple si ale producatorilor de componete din lumea bogata, iau aproape intregul profit. Acum, aceste reguli care au guvernat capitalismul din Asia in ultimele doua decenii, se schimba. Firmele asiatice devin tot mai inteligente, mult mai receptive si mult mai globale.

Capitalismul asiatic se schimba

Companiile asiatice vor sa intre acum si pe alte piete regionale deoarece performantele din Asia s-au redus, in timp ce actiunile le-au depasit pe cele americane cu 40% in ultimii trei ani. Alte motive sunt legate de forta de munca.

In primul rand, costul este in crestere, nu doar in China, iar forta de munca din Asia de Est imbatraneste.

In al doilea rand, clasa de mijloc din Asia este din ce in ce mai exigenta. Aceasta nu mai este satisfacuta de falsele produse Louis Vuitton; vrea aer curat, alimente sanatoase si mai mult timp liber, si este indragostita nebuneste de internet.

In al treilea rand, concurenta a fost intensificata de multinationalelel vestice, care au investit 2.000 de miliarde de dolari in Asia.

Deoarece pietele locale nu mai sunt prea sigure, firmele asiatice se adapteaza si devin tot mai puternice. Ca urmare a cresterii salariilor, productia (de haine, de exemplu) se muta din China in Asia de Sud-Est sau Africa. Firme chineze ca Haier, care face frigidere, vor sa automatizeze fabricile si sa dezvolte produse inteligente.

Iar cum China pune presiuni in piata, coreenii si-au dublat eforturile pentru a ramane in frunte. Cheltuielile de cercetare si dezvoltare ale Samsung au crescut cu 24% in 2013. India si Indonezia, doua economii asiatice in plina dezvoltare, ar putea atrage multe locuri de munca. Si cele mai bune firme din aceste tari au devenit mai inteligente. Firmele de IT din India au devenit lideri in segmentul "big data".

Formarea unor exigente de consum au propulsat firmele de Internet

Alibaba, un gigant chinez cu activitate pe Internet, isi extinde prezenta in sectoarele bancar, telecom si logistica. Analistii estimeaza ca aceasta valoreaza 150 de miliarde de dolari, mai mult decat industia otelului din China.

Firmele detinute de statul chinez sunt in plina reforma, devenind mult mai atente la preferintele clientilor. Xi Guohua, seful China Mobile, vrea sa ii faca actionari pe membrii echipei sale.

In Asia, cererea de produse de ingrijirea sanatatii va crea o noua generatie de companii - aceasta industrie reprezinta doar 4% din piata de capital din regiune, fata de 12% in lumea bogata.

Pentru a concura cu rivalii straini, firmele asiatice sunt in proces de globalizare, urmand exemplul celor de la Samsung si Toyota. Lenovo, producator chinez de computere aflat in plina dezvoltare, a adoptat o politica de guvernare occidentala si are multi straini in echipa de conducere. Huawei a depasit Ericsson pe piata echipamentelor de telecomunicatii. Sun Pharma, companie indana, este unul dintre cei mai mari producatori mondiali de medicamente generice. Tencent, Facebook-ul chinez, l-a angajat pe fotbalistul Lionel Messi pentru publicitate. Casele de afaceri devin multinationale. Tata Sons este acum o mare firma IT si un producator de automobile de lux.

Capitalismul asiatic va schimba lumea

Afacerile din Asia au nevoie de mai mult. Marile firme cheltuiesc acum cu 50% mai mult in cercetare si dezvoltare decat acum cinci ani, dar mai au multe de facut pentru o inovatie surprinzatoare. Conglomeratele trebuie sa se concentreze pe cateva sectoare unde isi pot intari pozitia globala. Guvernele le pot ajuta, prin renuntarea la amestecul in politicile firmelor detinute si asigurand antreprenorii ca nu vor fi sufocati de puternicii operatori traditionali.

Companiile vestice trebuie sa devina tot mai atente. In unele industrii - productia de avioane, de exemplu - barierele din fata celor care vor sa intre sunt imense, dar in alte sectoare, marcile si tehnologiile nu vor mai fi un scut in fata competitorilor asiatici. Amenintarea adusa de salariile mici se indeparteaza. Angajatii Haier sunt platiti cu 25% din salariul colegilor din America, in crestere cu 5% fata de 2000. In schimb, cercetatorii, oamenii de stiinta si designerii ar putea sa simta fiorurile concurentei din Est.

Istoria arata o adaptare rapida a consumatorilor. In 20 de ani, tratamentul miraculos pentru batranete va veni din Japonia, cele mai bune aplicatii pentru Internet din India, iar moda va fi impusa de China. Iar fulgii de porumb, o inovatie de ultima ora in urma cu ceva ani, vor avea o concurenta puternica. Capitalismul asiatic va schimba lumea, poate chiar si micul dejun.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 4470 ori
Citeste mai multe desprecapitalism asia schimbare capitalism