Adevarata schimbare economica - in buzunarele consumatorilor

Joi, 03 Septembrie 2009, ora 09:31
1069 citiri
Adevarata schimbare economica - in buzunarele consumatorilor

In vremuri grele, oamenii conteaza pe schimbare - nu doar la nivelul politicii si conducatorilor, ci si in ceea ce priveste propriile buzunare. Criza economica globala nu a aruncat doar cu trilioane de dolari pe primele pagini ale ziarelor, ci a si subliniat felul in care consumatorul obisnuit si-a modificat atitudinea fata de bani. Aparent, monezile, cele mai mici unitati monetare, sunt la mare cautare.

In Thailanda, trezoreria semnaleaza ca s-au dublat cererile de schimbare a monezilor in bancnote, iar in Argentina, anul a inceput cu o penurie de monezi, intrucat oamenii au inceput sa le stranga. In acelasi timp, in SUA si Marea Britanie au crescut vanzarile de pusculite, noteaza CNN.

Cercetatoarea Priya Raghubir, de la Universitatea New York, a studiat problema din perspectiva modului in care monezile si bancnotele mici ca valoare modifica comportamentul consumatorilor.

Cercetarile ei demonstreaza ca adultii cheltuiesc mai mult atunci cand au la dispozitie bancnote mici sau monezi, decat atunci cand au o "hartie" cu valoare mai mare.

Intre doua grupuri, unul care are la dispozitie o hartie de 100 de dolari, celalalt avand cinci a cate 20 de dolari, acesta din urma va cheltui mai multi bani.

Fenomenul nu tine de o tara sau regiune anume: cand gospodinele chineze au primit salariul pe o saptamana a sotului in bancnote mici sau in bancnote mari, primele au fost mai tentate sa cheltuiasca banii mai repede.

Cercetatoarea sugereaza ca una din consecintele studiului este ca, pentru a da un impuls economiei declansand consumul, bancile centrale ar trebui sa creasca aprovizionarea cu monezi sau bancote mici.

"Daca bancile centrale trec la bancnote cu valori mai mici sau pe monezi, oamenii le vor cheltui mai repede", precizeaza Raghubir.

In SUA, spre exemplu, o multime de monezi sunt scoase din circulatie, fiind puse la pastrare in pusculite sau pe sub saltele - cel putin 10 miliarde de dolari, in monezi mici, estimeaza Coinstar, o companie care opereaza automate de schimbare a monezilor in America, Canada, Marea Britanie si Irlanda.

Coinstar a avut o crestere considerabila in perioada de criza- daca in 2006 avea 13.000 de chioscuri de schimbare a monezilor, in 2008 a ajuns la 18.000 si intentioneaza sa mai adauge inca 1000-1.500 anul acesta.

Majoritatea persoanelor folosesc banii mici pentru a face cumparaturi chiar in magazinul in care se afla chioscul de schimb - maruntisul pe care l-au gasit in buzunare ii ajuta sa cumpere o sticla de vin ami bun sau o friptura in loc de legume.

Cercetarile acestei companii demonstreaza ca "maruntii" devin din ce in ce mai importanti pentru cei care intampina probleme financiare- 42% dintre persoanele cu varste intre 18 si 34 de ani folosesc mai mult monezile decat anul trecut si au inceput sa le atribuie o importanta mai mare.

Tehnologia informației și comunicațiilor a adus în 2021 economiei românești valoare adaugată sub media europeană
Tehnologia informației și comunicațiilor a adus în 2021 economiei românești valoare adaugată sub media europeană
Valoarea adăugată a sectorului tehnologiei informației și comunicațiilor (TIC) al UE a fost în 2021 echivalentă cu 5,5% din valoarea adăugată brută a economiei europene. România s-a...
ANPC, atac la site-urile de comert chinezesti, Temu si Shein
ANPC, atac la site-urile de comert chinezesti, Temu si Shein
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) deruleaza o actiune de verificare a site-urilor de cumparaturi si aplicatii chinezesti care functioneaza ca o piata online, Temu si...
#consumatori, #criza, #economie , #Canada