A doua piata a cartilor din lume se pregateste sa exporte masiv literatura

Joi, 16 Octombrie 2014, ora 16:40
1544 citiri
A doua piata a cartilor din lume se pregateste sa exporte masiv literatura
Sursa foto: Reuters

China, a doua piata a cartilor, dupa SUA, a fost una de desfacere pentru multi scriitori, insa acum vrea sa-si exporte propria literatura, sustinuta si de revolutia e-book.

La targul de carte din Frankfurt, tot mai multi jucatori din aceasta industrie au obesrvat o schimbare a mentalitatii expozantilor din China, care vor sa dezvolte acest domeniu, si nu doar sa obtina drepturile de publicare a lucrarilor din literatura straina, apreciaza Reuters.

Cu vanzari de circa 18 miliarde de dolari, China este cel mai mare cumparator de licente si drepturi de publicare a lucrarilor din literatura universala.

Editurile chineze, majoritatea controlate de stat, au adoptat politica guvernamentala "Go Out" promovata de stat din 1999, prin care China promoveaza investitiile in afara tarii.

Beijing-ul incurajeaza editurile sa dezvolte continut digital pentru a-si creste competitivitatea si pentru a le pregati de listarea la bursa. China a cerut bancilor sa acorde imprumuturi si a indemnat operatorii wireless, cum este China Mobila, sa se implice in digitalizarea literaturii.

"Pe langa faptul ca este o cerere mare de licentiere pentru China venita din partea editurilor internationale, si traficul in celalalt sens este foarte mare", a spus Tom Chalmers, managing director la IPR License.

"China este plina de titluri cu potential international, si multi editori chinezi au precizat ca au ca prioritate vanzarea acestora catre edituri internationale".

Datorita cresterii cheltuielilor clasei de mijloc in educatia copiilor, editurile din China dispun si de un numar mare de lucrari din domeniu, pe care sunt pregatite sa le exporte.

Carti pentru copii

La targul de carte din Frankfurt, cel mai mare din domeniu, circa 40 de edituri chineze au expus la standul China Publishing Group (CPG), chiar si carti colorate si cu multe ilustratii, concepute pentru a invata copii limba mandarina sau limba engleza.

Cresterea rapida a pietei cartilor digitale, avansul cartilor audio si al bibliotecilor digitale ajuta editorii chinezi sa depaseasca problema ridicata de lipsa de infrastructura din strainatate. Noile tehnologii reduce necesitatea lanturilor traditionale de distributie a cartilor pe pietele lumii, permitandu-le sa se concentreze pe versiunile electronice.

China International Publishing Group (CIPG) promoveaza singdoo.com, o "librarie" plina de carti chinezesti traduse in mai multe limbi, de fotografii si de carti digitale si audio.

"Multi expozanti chinezi au adoptat politica 'Going Out', iar Frankfurt Book Fair este cea mai buna platforma de acces la editurile internationale", a spus Liu Zhong, directorul de cooperare internationala al CPG, care colaboreaza cu China Mobile pentru dezvoltarea de continut digital.

CPG, care mai publica si lucrari de arta, a avut intalniri cu editurile Taschen din Germania, cu Phaidon din Marea Britanie, precum si cu edituri americane si italiene, a mai spus Liu Zhong.

Chiar daca distanta dintre Beijing si Frakfurt este de 8.000 km, participarea la acest targ a meritat, au mai afirma reprezentantii CPG. Editorii chinezi au inchiriat o suprafata cu 16% mai mare decat anul trecut, au precizat organizatorii targului.

Publicarea lucrarilor si in alte tari decat cea de origine le ofera autorilor si editurilor posibilitatea de a-si promova cartile si de a depasi stagnarea din pietele mature.

In timp ce aceasta industrie a stagnat, anul trecut, pe pietele traditionale ca SUA, Marea Britanie si Germania, piata chineza a crescut cu 9%, reiese din datele centralizate de Ruediger Wischenbart, consultant austriac din domeniu.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#china carti, #china export , #China