Cum sa-i cheltuiesti - Editie de weekend
HOT TOPICS

Cu submarinele la vedere! China impune noi reguli in marile pe care le revendica

Cu submarinele la vedere! China impune noi reguli in marile pe care le revendica


Beijingul intentioneaza sa modifice legislatia privind securitatea transportului maritim din apele care inconjoara China, dupa cum au anuntat mai multe organe de presa din aceasta tara.

Noul proiect ar urma sa impuna inclusiv submarinelor straine sa navigheze la suprafata si cu steagul arborat, cata vreme se afla in apele controlate de China, relateaza revista Quartz.

Inainte de a intra in apele controlate de China, sumersibilele straine, dar si alte tipuri de vase vor avea nevoie de aprobarea Beijingului si li se va cere sa tina constant legatura cu autoritatile, se arata in noul proiect de lege.

De asemenea, China isi rezerva dreptul de a interzice sau a redirectiona orice nava care este banuita de a pune in pericol noile reguli de ordine si siguranta ale traficului maritim din zone precum Marea Chinei de Sud, Marea Chinei de Est sau Marea Galbena.

Problema cea mai mare este ca interpretarea pe care oficialii de la Beijing o dau Conventiei ONU privind Legislatia Maritima (UNCLOS) le permite acestora sa extinda controlul asupra navelor care tranziteaza zone incluse in afara spatiului de siguranta de 24 de mile nautice in care in stat isi poate exercita influenta militara in apele sale teritoriale.

Acest lucru ar putea agita si mai mult situatia tensionata din regiune, revendicarea Beijingului asupra unei portiuni de aproape 80% din Marea Chinei de Sud fiind contestata de state precum Vietnam, Filipine, Brunei, Taiwan, Malaezia si Indonezia.

Un control militar asupra apelor in care un stat isi desfasoara activitati exclusiv economice (EEZ) contravine legislatiei internationale in domeniu, dar Beijingul pare decis sa ignore regulile conventiile maritime stabilite de ONU, dupa cum anunta profesorul de drept international Yang Cuibai.

"Apele Chinei sunt deschise oricarui vas strain, atata vreme cat acesta nu pune in pericol ordinea si siguranta traficului maritim sau suveranitatea tarii", a explicat cadrul universitar pentru Global Times.

Noua masura ar urma sa fie aprobata incepand cu 2020, dar anumiti observatori internationali sustin ca impunerea noilor conditii in traficul maritim din apele revendicate de China ar mai putea intarzia ani buni.

Un exemplu in acest sens il ofera si deschiderea perimetrului de Identificare Aeriana Obligatorie (ADIZ) in zona Marii Chinei de Est in 2013, o zona in care aeronavele sunt obligate sa isi anunte prezenta si identitatea catre autoritatile chineze, chiar daca zboara in spatiul aerian international.

In acelasi timp insa, ADIZ reprezinta un precedent periculos care permite Beijingului sa foloseasca pe viitor scuza perfecta pentru interceptarea navelor care ar tulbura interesele Chinei in regiune.

In ultimii ani, China a construit mai multe insule artificiale in Marea Chinei de Sud care au starnit controverse intre Beijing, Washington si aliatii americanilor din regiunea Asiei de Sud-Est, acestia reclamand militarizarea regiunii traversate de una din cele mai importante rute comerciale maritime de pe glob.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 6936 ori

comments powered by Disqus