De ce va mai dura pana cand China va domina lumea

Luni, 02 Aprilie 2012, ora 18:50
2619 citiri
De ce va mai dura pana cand China va domina lumea

Majoritatea analistilor economico-politici se grabesc sa puna flori pe mormantul statelor dezvoltate si ridica in slavi China, pe care o vad deja prima super-putere a lumii. Ceea ce uita specialistii este ca economia Chinei se bazeaza doar pe productie si aproape deloc pe inovatie, care, in fond, inseamna progres.

Economia planificata, combinata cu o crestere a cererii pe piata interna, vor asigura propagarea ecuatiei pret-valoare, un atu al Chinei in raport cu statele dezvoltate.

Totusi, China nu vrea sa fie un magazin de dulciuri.

Combinatia dintre preturile mici si performantele bune explica de ce marci chinezesti precum TCL, Huawei, Haier sau Midea inregistreaza un succes fulminant pe pietele emergente.

China, fabrica mondiala

Corporatiile chinezesti, majoritatea sustinute de stat, au plecat la o adevarata vanatoare de branduri, patente si tehnologie care sa le consolideze pozitia pe piata de origine. Pe partea de fabricatie, imbunatatirea calitatii si eficientizarea productiei, combinata cu imensa forta de munca, vor asigura mult timp pozitia Chinei de "fabrica mondiala".

Probleme de adaptare

Totusi, chinezii inca n-au o pozitie dominanta, pentru ca mai trebuie sa treaca ceva ani pana cand vor ajunge la nivelul statelor puternic industrializate.

Cel mai important obstacol in calea cuceririi lumii economice nu tine de vreo decizie politica. Pur si simplu, chinezii se pricep de minune sa fabrice, dar n-au absolut nicio treaba cu inovatia. Companiile au niste limite in China, comparativ cu cele din statele dezvoltate.

Problemele cu care se confrunta companiile chinezesti sunt date de ineficienta cu care banii sunt investiti in cercetare si dezvoltare, limitarea drepturilor actionarilor, guvernanta corporatista ineficienta, neprotejarea capitalului intelectual, pietele de capital corupte si favoritism politic, la care se adauga "pendularea" directorilor executivi intre deciziile de business si cele impuse de clasa politica.

Deficit de incredere

China este o societate inchisa, la fel fiind si corporatiile sale. Tara asiatica duce lipsa de retele care sa stimuleze ideile noi, iar colaborarea lipseste.

Executivii chinezi sunt inconjurati de persoane obediente, alese pe grade de rudenie sau pe criterii de vecinatate geografica.

In cadrul organizatiilor, teritorialismul este litera de lege. Directorii de vanzari protejeaza cu mare vigilenta ograda proprie, in detrimentul muncii in echipa intre departamente. Resursele sunt rar indreptate catre cercetare si inovare, fiind mai degraba reorientate catre investitii pe termen scurt si in active care au "nume".

Subordonatii nu se opun niciodata directivelor venite de la manageri, din cauza ca de fiecare data trebuie sa demonstreze faptele. Afacerile in cadrul parteneriatelor cu companii straine sunt negociate la sange, pentru ca nu este impamantenit castigul de ambele parti.

Chinezii se bazeaza pe diversificarea unui produs, nu pe idei noi puse in aplicatie, probabil si din pricina faptului ca ideea inseamna, la baza, sa gandesti liber, ceea ce contravine legilor statului comunist.

De exemplu, marea majoritate a jocurilor video produse de chinezi reprezinta un cod, de cele mai multe ori furat, niste imagini modificate si un nume schimbat. Weibo, o copie fidela de Twitter, are in plus doar posibilitatea de a incarca poze. Haier, cel mai mare producator de electrocasnice, reconfigureaza clasica masina de spalat in sute de derivatii, printre care si o masina de spalat cartofi.

Dar piata de servicii?

China vrea sa automatizeze totul, insa nu reuseste si apeleaza tot la mana de lucru umana. Companiile chinezesti se plang de faptul ca resursele financiare se duc spre investitii nerentabile in infrastructura.

Preturile mici, economia centralizata si armata de agenti de vanzare, care au la indemana un vast teritoriu, sunt principalele arme ale poporului asiatic. Intre timp, Vestul poate sa se foloseasca de avantajele sale principale, inovatia, piete de capital dinamice, creativitate si reactie la nevoile individuale, fara sa se teama prea mult de China.

Bank of China, in Romania?

Gigantul Bank of China, una dintre cele mai vechi banci din lume, intentioneaza sa-si deschida o sucursala sau chiar o reprezentanta in Romania. Desi nu s-a stabilit o data pentru intrarea Bank of China in Romania, consilierul economic al Ambasadei Chinei in Romania a declarat ca aceasta mutare va fi facuta cat de curand, in 2012.

Bank of China a fost infiintata in februarie 1912, iar in prezent, detine peste 1.000 de sucursale si birouri in toata lumea, dintre care circa 20 sunt doar in Europa.

China este principalul partener de investitii al Romaniei din Asia. Relatiile economice actuale dintre Romania si China plaseaza tara asiatica pe locul 5 in clasamentul societatilor comerciale cu participare straina la capital, dupa Italia, Germania, Turcia si Ungaria.

La sfarsitul anului 2010, din cele peste 173.000 de societati comerciale din Romania cu participare straina la capital, mai mult de 10.000 de societati (5,8%) aveau participare chineza la capitalul social. Totusi, China urca de-abia pe locul 16 conform ultimelor date in ceea ce priveste capitalul social subscris, detinand putin peste 1% din valoarea totala a acestuia (318 mil. euro).

Relatiile comerciale au un potential urias. Desi exporturile romanesti catre China s-au majorat an de an, ajungand in anul 2010 la 309 milioane euro, nivelul este modest daca avem in vedere dimensiunea pietei chineze. La momentul actual, China nu se regaseste nici macar in primii 20 de parteneri ai Romaniei la export.

Principalele produse preferate de piata chineza sunt materialele crude, exclusiv combustibil (piei crude, cauciuc brut, fibre textile), cu o pondere de 40% din totalul exporturilor catre China si masinile si echipamentele de transport (33%).

Totusi, companiile chinezesti nu "dau buzna" in Europa, in principal pentru ca Batranul Continent are o birocratie "sosificata", chiar fata de SUA.

"Acolo te poti misca rapid. Modalitatile de plata sunt cat se poate de disponibile astfel incat, daca ai facut afacerea, sa poti sa rotesti sa platesti banul repede", considera Ionut Purica, directorul executiv al Centrului de Consultanta Energetica.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#companii china, #model business China, #companii China Romania, #Bank of China Romania, #companii chineze Europa , #China