Piata chineza nu este ospitaliera cu IMM-urile occidentale. Ce dificultati intampina oamenii de afaceri

Joi, 23 Octombrie 2014, ora 13:49
1698 citiri
Piata chineza nu este ospitaliera cu IMM-urile occidentale. Ce dificultati intampina oamenii de afaceri

Afacerile din China par sa fie creionate dupa un model grandios, nisa pentru IMM-uri devenind din ce in ce mai ingusta. Aflata in vizita la Shanghai, Fiona Woolf, primarul Londrei, a evidentiat obstacolele cu care se confrunta micii antreprenori pe piata din China. Dificultatile pentru acestia sunt la fel de mari ca pentru companiile importante, insa nivelul resurselor este mult mai mic.

Birocratia din China sufoca cele mai multe initiative ale micilor intreprinzatori straini: taxele si impozitele, documentele de conformitate ale unor marfuri, taxele vamale etc sunt in masura sa puna pe fuga investitorii. Un lucru pe care l-a observat si Alexandra Voss, reprezentantul Camerei de Comert a Germaniei.

"Firmele mici si mijlocii locale sunt obisnuite sa prelungeasca orarul de functionare peste orele de program si chiar si in weekend, in timp ce IMM-urile occidentale cu personal limitat si putine cunostinte depre regulile pietei locale se trezesc rapid depasite de situatie", a explicat aceasta pentru revista The Economist.

La mana consultantilor

Intelegerea regulilor pe piata din China necesita un efort concentrat din partea antreprenorilor dornici de a testa potentialul afacerii lor pe taram asiatic. Franklin Yao, de la firma de consultanta Smith Street Solutions, este unul dintre personajele care netezesc drumul pentru firmele occidentale. Consultantul a devenit un personaj de bun augur pentru antreprenorii care se aventureaza intr-o piata mare, opaca si hiper-competitiva prin costurile scazute cu forta de munca si capitalul aflat la dispozitia marilor actori din piata.

Deb Weidenhamer si-a incercat norocul ci iPai, o firma care a deschis drumul licitatiilor cu marfuri occidentale in China. iPai organizeaza zeci de astfel de evenimente in mediul online. Cele mai multe marfuri vin din domeniul fashion, unde producatorii cu stocuri excesive testeaza piata chineza. Deb taxeaza 15.000 de dolari pentru introducerea produselor in trei licitatii consecutive, clientii sai dandu-si seama astfel de reactia publicului chinez la noul produs.

Comertul online ar putea fi cea mai usoara cale de acces in piata asiatica. Frank Lavin, reprezentantul firmei Export Now, considera ca aceasta este metoda cea mai sigura si mai ieftina de a crea un brand pe piata din China. Export Now taxeaza intre 17-20% din incasarile unei firme pentru a coordona completarea zecilor de formulare, testarea produselor si depozitarea acestora.

Alibaba, punct de referinta

Caile catre interiorul Chinei stau mai mult in portalurile de comert online decat in infrastructura de transport. Recentul succes obtinut de listarea companiei chineze Alibaba pe bursa din New York a deschis si alte modalitati de a introduce marfa in China. Fermierii din Statele Unite, organizati in cadrul asociatie de producatori de cirese Northwest Cherry Growers, au fost destul de inspirati sa foloseasca portalul Tmall al companiei Alibaba pentru a-si vinde productia de fructe.

Keith Hu, reprezentantul asociatiei, sustine ca eforturile depuse inainte erau supraomenesti in conditiile in care perioada de recoltare si comercializare a cireselor se reducea la opt saptamani pe an. Cu Tmall accesat inclusiv in micile orase din China, vanzarile au inregistrat si un volum de 4 ori mai mare, anul trecut cantitatea de cirese vanduta in China fiind de 600 de tone.

Insa scepticii raman pe pozitiile lor. "Daca nu atingi vanzari de 100 de milioane de dolari/an nu are rost sa incerci", considera Franklin Yao.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#firme mici si mijlocii China antreprenori, #investitii china, #comert online china, #birocratie china , #China