Deloitte: Companiile din Europa Centrala inca resimt efectele crizei globale

Luni, 13 Septembrie 2010, ora 15:10
1389 citiri
Deloitte: Companiile din Europa Centrala inca resimt efectele crizei globale

Consecintele crizei financiare globale se resimt inca in Europa Centrala, companiile confruntandu-se cu provocari cheie precum disponibilitatea finantarii, inasprirea reglementarilor si consumul scazut, se arata in raportul Deloitte Industry Insights prezentat luni si preluat de NewsIn.

Raportul a fost realizat de expertii pe industrii din cadrul Deloitte Europa Centrala, in baza opiniilor a 30 de directori executivi care conduc unele dintre cele mai mari companii active in regiune.

In acest raport, partenerii Deloitte si-au exprinat punctul de vedere cu privire la redresarea a sapte industrii cheie (industria bancara, de asigurari, constructii, retail, energie, prelucratoare si de telecomunicatii), precum si cu privire la riscurile inca existente pe pietele central-europene.

Accentul raportului cade pe provocarile cu care se vor confrunta companiile in urmatoarele 12 luni.

"Intr-un mediu economic schimbat, companiile se repozitioneaza pentru a beneficia de oportunitatile viitoare.

Succesul nu depinde neaparat de marime, ci de eficienta si capacitatea de a reactiona la schimbarile de pe pietele locale si regionale.

Multe companii au implementat un proces de centralizare pentru a imbunatati si a grabi procesul de luare a deciziilor", se spune in raport.

Potrivit expertilor Deloitte, una dintre principalele provocari cu care se va confrunta mediul de afaceri central-european va fi regimul reglementarilor post-criza, o serie de industrii urmand sa se supuna mai multor reglementari europene si nationale implementate cu scopul de a preveni o criza financiara similara pe viitor.

Totodata, multi dintre directorii executivi intervievati considera ca inca nu s-a ajuns la concluzia acestei crize, chiar daca percep deja primele semne de redresare si inteleg ca trebuie sa fie pe deplin pregatiti pentru momentul iesirii din criza.

In privinta perspectivelor din industria energetica din regiune, Raportul Deloitte Industry Insights subliniaza ca noile conducte care vor lega estul de vest, precum si modernizarea semnificativa a surselor de energie vor transforma sectorul energiei din Europa Centrala si ca acum conceptul cheie este diversificarea resurselor, care va genera o mai mare independenta energetica si o piata mai transparenta si mai competitiva.

In opinia directorilor executivi intervievati, bancile central-europene nu au fost afectate atat de mult de criza, insa lipsa cererii a atras o intensificare substantiala a competitiei.

Industria bancara asista acum la schimbari in reglementare, in paralel cu lansarea de produse si servicii necesare pentru aducerea sa la nivelul vest-european.

Potrivit raportului, in ultimii doi ani, sectorul asigurarilor a demonstrat rezistenta la criza, dar acum resimte primele efecte si exista temeri ca lucrurile se pot inrautati.

Companiile de asigurari din regiune se confrunta in aceasta perioada cu o inmultire a cazurilor de frauda si cu prime in scadere si exista posibilitatea deteriorarii increderii clientilor, daca firmele de profil nu vor face eforturi sa rezolve problemele legate de frauda, vanzari defectuoase si intermediari.

In sectorul constructiilor, raportul arata ca dezvoltarea sectorului privat nu s-a oprit in totalitate, contractele cu sectorul public avand un rol important in acest sens.

Astfel, guvernele locale si Uniunea Europeana trebuie sa sustina industria constructiilor, in virtutea efectului de multiplicare pe care il are asupra restului economiei.

In ceea ce priveste piata telecom din regiune, raportul sublinieaza ca aceasta a ajuns la saturatie pe segmentul telefoniei mobile si fixe, obligand companiile de telecomunicatii sa se orienteze spre noile tehnologii.

Expansiunea serviciilor in banda larga reprezinta elementul cheie de crestere, in contextul in care tarile din Europa Centrala raman semnificativ in urma Europei de Vest in ceea ce priveste rata de penetrare, cu precadere in zonele rurale.

In raport se mai precizeaza ca operatorii de retail si cei din industria bunurilor de consum s-au confruntat cu scaderea consumului, precum si cu o mai mare sensibilitate la preturi.

Consumatorii nu vor renunta prea curand la noile obisnuinte de consum si vor amana cumparaturile de bunuri care nu sunt de baza, preferand totodata produsele la pret scazut sau la reduceri.

Referitor la industria prelucratoare, companiile din acest sector au asistat la scaderea cererii si la diminuarea lichiditatilor, o parte dintre ele intrand in insolventa.

Directorii executivi din regiune au subliniat ca inovatia ramane elementul central al strategiei pe termen scurt si lung, in timp ce masurile de eficientizare a costurilor, optimizarea distributiei si a retelelor de logistica, precum si dezvoltarea de noi produse adaptate la mediul de activitate post-criza sunt cruciale pentru mentinerea competitivitatii.

 

#deloitte, # companii, # europa, # centrala, # criza , #Europa