Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Arma economica secreta a Germaniei - analiza Wall Street Journal

Arma economica secreta a Germaniei - analiza Wall Street Journal


In spatele succesului exporturilor Germaniei, cea mai mare economie a zonei euro, se afla o retea vasta si eficienta de promovare la nivel global a companiilor, care ajuta la cresterea excedentului comercial al tarii, o sursa de tensiune cu SUA si aliatii europeni, arata Wall Street Journal (WSJ).

Excedentul deja ridicat al Germaniei in privinta schimburilor comerciale si investitiilor a avansat cu aproape 18% in septembrie, fata de aceeasi luna a anului trecut, in timp ce alte state mari din zona euro au consemnat o inrautatire usoara a indicatorului.

Potrivit datelor Bancii Centrale Europene, surplusul de cont curent al zonei euro, a crescut cu mai putin de 4% in septembrie, la 13,7 miliarde de euro, si este mai mic decat surplusul inregistrat individual de Germania, de 20 de miliarde de euro.

Astfel de date au pus in lumina strategia Germaniei de a-si dezvolta economia prin exporturi in locul consumului intern. Trezoreria SUA a acuzat, in octombie, modelul economic bazat pe export al Germaniei ca impiedica recuperarea Europei din criza financiara. UE a anuntat, saptamana trecuta, ca va evalua daca excedentul comericial al economiei germane a incalcat normele stabilite la nivel comunitar.

Unul dintre motivele succesului exporturilor Germaniei, in multe cazuri subestimat, este insa reteaua globala de reprezentante economice, discreta dar foarte sofisiticata, construita pe parcursul mai multor decenii pentru a sustine exporturile companiilor, chiar si a celor mici, scrie WSJ.

Activitatea Camerelor de Comert germane, laudata de investitori

Organizatia Camerelor Germane de Comert Exterior are 120 de birorui in 80 de tari, cu peste 1.700 de angajati, care promoveaza interesele comerciale ale Germaniei.

"Nu cred ca este vina Germaniei ca tara are excedent comercial. Diferenta apare din sistemul pe care il folosesc", a declarat Emma Marcegaglia, antreprenor italian si presedinte al Business Europe, grup de lobby activ in 35 de tari.

Sistemul german leaga camerele de comert din afara Germaniei cu 80 de camere regionale din Germania si este sustinut financiar atat de companii, cat si de stat.

Antreprenorii afirma ca aceasta anvergura si integrare reprezinta o diferenta majora pentru sutele de mii de intrteprinderi mici si mijlocii, multe dinte acestea afaceri de familie, cunoscute in Germania sub termenul general de Mittelstand.

Astfel de companii beneficiaza de sprijinul camerelor de comert pentru a exporta pe piete indepartate, altfel foarte greu accesibile.

Un astfel de caz este cel al Flösser GmbH, un producator de sisteme de iluminat si claxoane pentru autovehicule. Compania a decis anul trecut sa exporte in Vietnam, dupa ce pana la momentul respectiv livrase in circa 100 de alte tari.

Seful companiei, Hans Otto Flösser, a contactat biroul local al Camerei de Comert Germano-Vietnameze. Pentru un onorariu modest, specialistii camerei de comert au realizat studii de piata, au identificat posibili distribuitori si chiar au contactat cativa dintre acestia.

Cand Flösser a calatorit in Vietnam pentru a se intalni cu posibilii parteneri de afaceri, camera de comert a programat vizite, a angajat translatori si a pregatit chiar si o masina cu sofer. In cateva zile, compania lui Flösser avea un distribuitor in Vietnam, iar castigurile din prima livrare pe noua piata au depasit costul serviciilor asigurate de camera de comert.

"Cred ca ar fi fost foarte dificil pentru noi, ca straini, sa mergem in Vietnam", a spus el.

Experienta acestuia este ceva obisnuit, afima sefii de companii germane. Oficialii camerelor de comert exterior ale Germaniei afirma ca ajuta circa 50.000 de oameni de afaceri anual. Nicio tara occidentala nu are performante similare in sprijinirea exporturilor companiilor mici, noteaza Wall Street Journal. Unele tari asiatice, precum Taiwan si Coreea de Sud, asigura sprijin asemanator, afirma specialistii.

"Este incredibil cat de puternici sunt germanii pe plan extern", a declarat Arnaldo Abruzzini, antreprenor si secretar general al Eurochambres, grup de lobby la Bruxelles pentru companiile mici.

Gradul ridicat de competitivitate si cultura de economisire, avantaje

Impactul retelei de export a Germaniei este amplificat si de competitivitatea ridicata a industriei, precum si de cultura de economisire. Combinatia acestora conduce la surplusuri comerciale masive, care au atras criticile partenerilor. Germania nu urmareste, insa, o abordare de saracire a vecinilor, afirma Andreas Rees, economist la UniCredit.

Excedentul comercial al tarii cu zona euro a scazut de la 5% din PIB inaintea crizei din 2008 la 2% in prezent. In mare parte, surplusul este generat in afara Europei, unde devine esential sprijinul camerelor de comert. Astfel, Germania a reusit in ultimii ani sa elimine aproape complet un deficit comercial de 1,5% din PIB in relatia cu China.

Intre primul trimestru din 2008 si mijlocul acestui an, exporturile Germaniei catre restul zonei euro au scazut cu 7%, dar au crescut de peste doua ori catre Indonezia si China. S-au majorat, de asemenea, semnificativ livrarile catre tari precum Coreea de Sud, Brazilia si statele din Orientul Mijlociu.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Mediafax
Articol citit de 1372 ori