Germanii au ramas fara cash inaintea grecilor

Marti, 05 Mai 2015, ora 18:00
3426 citiri
Germanii au ramas fara cash inaintea grecilor
Foto: Prosegur

Pana acum, toti turistii isi faceau griji ca ar putea fi surprinsi de o criza de lichiditati a sectorului bancar din Grecia.

Insa nimeni nu a luat in calcul faptul ca o greva a curierilor din firmele de transport valori din Berlin poate avea acelasi efect asupra bancomatelor din regiune.

Firma de securitate Prosegur, care asigura transportul valorilor pentru bancile din regiunea Berlin - Potsdam - Frankfurt Oder, are in greva 150 de angajati, din totalul de 350.

"Prosegur trateaza cu responsabilitate ridicata fiecare dintre cazurile individuale urgente. Cu toate acestea nu putem da asigurari ca bancomatele din regiune vor fi aprovizionate constant", a anuntat firma intr-un comunicat de presa.

Pe deasupra, o alta miscare de protest a sindicalistilor din transportul feroviar ii tine pe unii calatori captivi in Berlin.

Locuitorii si turistii prinsi in capitala Germaniei s-au trezit marti dimineata fara lichiditati la indemana, pe masura ce bancomatele nu au mai fost aprovizinate de firmele de curierat special.

Iar conflictul de munca deschis de angajatii companiilor locale de securitate arata ca sunt sanse ca situatia sa nu revina prea curand la normal, dezvaluie Bloomberg.

Landul grevelor

"Depinde de cum reactioneaza conducerea companiei. La aceasta ora, sunt deja o multime de ATM-uri care nu mai au rezerve de bani", arata Andreas Splanemann, purtator de cuvant al sindicatului Ver.di.

Grevele erau o imagine intalnite constant in Franta vecina, dar, din acest an, se pare ca si nemtii vor da nas mai des cu protestele de strada si blocarea activitatii in diferite sectoare economice.

O greva a conductorilor de tren, inceputa marti, 5 mai, a paralizat deja transportul feroviar si a aglomerat reteaua de autostrazi a tarii.

In martie, greva pilotilor Lufthansa a dus la anularea zborurilor pentru 220.000 de calatori.

"Este enervant, mai ales daca esti sub presiunea timpului", se plange Batgerel Militz, o studenta berlineza care a reusit sa retraga bani abia din al treilea bancomat iesit in cale.

Sindicalistii sunt insa nevoiti sa reactioneze ferm dupa ce parlamentarii germani au creionat un proiect de lege menit sa reduca influenta micilor sindicate, limitand dreptul de fiintare a acestor uniuni la unul singur in fiecare companie.

Proiectul este acum in dezbatere in Bundestag, camera inferioara a Parlamentului german.

Transport pus pe butuci

In cazul grevei de pe calea ferata, programata sa dureze pana pe 10 mai, organizatorii au fost sindicalistii de la GDL, care reprezinta interesele a 19.000 de conductori de locomotive, mecanici si ingineri de intretinere.

GDL reprezinta o forta mai mica in masa sindicala din transportul feroviar, unde legea este facuta de sindicatul EVG, cu peste 213.000 de membri.

In cazul grevei de la Lufthansa, aceasta a avut un efect paralizant asupra transportului si turismului din tara pentru ca a fost declansata de piloti.

"Pot protesta mult mai usor daca isi prezinta numai revendicarile lor si pot obtine mai multe avantaje in acest mod", considera Stefan Heinz unul dintre cursantii specializati in politici de munca la Universitatea Libera din Berlin.

Chiar daca germanii raman mai putin obisnuiti sa recurga la aceasta forma de protest, spre deosebire de vecinii sindicalisti din Franta, impactul ultimelor proteste a fost mult mai puternic prin simpla afectare a unor sectoare economice vitale.

Pagube majore

Intre 2005 si 2013, Germania a pierdut, in medie, 16 zile de munca in fiecare an la fiecare 1.000 de muncitori, ca urmare a declansarii unor greve, explica expertii Hans Boeckler Foundation, parte a Confederatiei Sindicatelor din Comert.

Cifrele sunt diferite la vecinii din sud sau din nord: 139 in Franta si 135 in Danemarca.

In total, in 2013, numarul zilelor de munca pierdute in economia germana se ridica la 150.000, reprezentand cea mai mare cifra din ultimii sase ani.

Deutsche Bahn, compania de transport feroviar a statului german a avut astazi pe sine doar o treime dintre trenuri, ca urmare a grevei declansate de GDL.

Greva din sistemul feroviar din Germania, apreciata ca cea mai lunga din istoria tarii, paralizeaza o buna parte din transportul de marfa.

Pagubele pentru cea mai mare economie a Europei sunt estimate la 500 de milioane de euro, conform unei analize DHIK.

"Luand in calcul necesitatea unei aprovizionari rapide a pietei si importanta cailor ferate in transportul marfurilor, greva de acum va reduce cresterea economica prognozata pentru trimestrul al II-lea al acestui an", crede Joerg Zeuner, economist sef al bancii de dezvoltare KfW.

Nervi intinsi

Pentru sindicalisti, revendicarile exclud teama privind pierderea unui loc de munca.

Somajul este la cel mai jos nivel de la reunificarea Germaniei si pana in prezent.

In schimb, grevistii de la Deutsch Bahn pun in discutie nivelul salariilor, plata orelor suplimentare si dreptul lor de libera asociere la o miscare sindicala sau alta.

Automatismele germane, atat de laudate in alte colturi ale Europei, nu au functionat si in acest caz, dupa cum a observat si Traude Fluder, o localnica din Hamburg, prinsa de greva in capitala tarii.

Dupa ce a verificat, luni seara, de doua ori cu agentul ei de calatorie disponibilitatea cursei catre Hamburg, aceasta a aflat cu surprindere, marti dimineata, ca planurile s-au modificat peste noapte.

"Mi-au spus ca trenul va circula, iar acum am ramas in Berlin. Este dezamagitor", spune ea. Din fericire, nu are nevoie de bani lichizi.

#greva transport feroviar Germania, #pagube greva transport Germania, #bancomate goale Berlin , #Germania