Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Germanii pierd dorinta de cumparare

Germanii pierd dorinta de cumparare
Dorinta de achizitii al germanilor a scazut substantial odata cu cres- terea TVA si cu disparitia efectului anticipator (acumularea de produse provocata de asteptarea unei scumpiri), arata un sondaj efectuat de Institutul pentru Sondarea Pietei GfK, preluat de ziarul german Frankfurter Allgemeine.

Indicatorul climatului de pe piata de consum, determinat la interval de cate o luna de zile, a scazut pentru luna februarie la 4,8 la suta de la 8,5 procente, cat era el stabilit pentru luna ianuarie, a facut cunoscut joi, 25 ianuarie, institutul de sondare a pietei GfK. 'In mod evident, printre consumatori domina in acest moment o mare nesiguranta referitor la masura in care cresterea taxei TVA s-a reflectat asupra preturilor', a reiesit din sondarea opiniei a 2000 de consumatori intervievati. Achizitionarea de produse a fost astfel franata.

Expertii intervievati de agentia de stiri Reuters au luat in calcul doar o mica scadere a indicatorului pentru climatul pe piata de consum, de doar 0,2 la suta. Interesul pentru achizitii s-a prabusit in ianuarie la minus 5,1, de la 59,9 de puncte in luna precedenta. Conform GfK, acest lucru reprezinta cel mai puternic regres in cursul unei singure luni, de la inceputul masuratorilor de acest gen, in 1980. In primul trimestru al anului se contureaza iata faza de slabiciune a consumului privat, anuntata de mai multe ori pana acum.

'Se banuieste ca aceasta reactie reprezinta una de moment', se spunea in cadrul GfK. Disponibilitatea de cumparare s-a distantat din ce in ce mai mult de indicatorul total in cursul anului precedent si a marcat puternic starea de spirit in ajunul maririi TVA. Din acest motiv, expertii GfK raman la prognosticul lor, conform caruia consumul privat va creste in 2007 cu 0,5 la suta. 'Este intr-adevar efectul de soc al maririi TVA-ului pe care il experimentam acum', afirma analistul Andreas Rees, de la banca Unicredit. 'Exista o retinere in ce priveste achizitionarea bunurilor de consum indelungat. Puterea de cumparare din trimestrul precedent lipseste acum. Astfel, totul indica faptul ca se va inregistra o scadere a consumului privat in primul trimestru al anului, ceea ce apasa asupra cresterii economice'. 'Dimensiunile fenomenului surprind putin, dar faptul ca se va merge in jos era clar', afirma Matthias Rubisch, de la banca Commerzbank.

'Efectele anticipatorii ale maririi TVA nu mai exista in luna ianuarie'. Este insa surprinzator faptul ca asta a tras in jos atat de mult indexul total. 'Este o miscare foarte puternica in cadrul unei singure componente. Aceasta arata ca indicatorul va merge si lunile urmatoare in jos '. Chiar si indicatorul Ifo al climatului de afaceri a scazut de la 108,7 puncte in luna decembrie, la 107,9 puncte, asa cum anunta joi Institutul Ifo de la Munchen. Analistii interogati de agentia Reuters se asteptau la o crestere a indicelui Ifo la 109,0 puncte, in medie. 'Companiile intervievate raporteaza in continuare existenta unui mediu de afaceri foarte bun, insa nu il apreciaza tot atat de favorabil ca in luna precedenta', declara presedintele Ifo, Hans- Werner Sinn.

Cele 7.000 de companii intervievate apreciaza asteptarile lor de afaceri pentru viitor, pentru a patra oara consecutiv, ca fiind mai pozitive. Indexul partial a urcat la 103,2 de la cele 102,5 puncte in luna decembrie. Indexul de stare a scazut la 112,8 puncte de la 115,3.

<b>Bloombiz</b>
(Sursa: <a href=http://www.rompres.ro/ target=_blank>Rompres</a>)



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 725 ori