Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Drumul spre salvare pentru relansarea Greciei

Drumul spre salvare pentru relansarea Greciei


Grecia va trebui sa adopte rapid lista de reforme impusa de UE pentru a evita un default dureros. Printre industriile cheie pe analistii internationali le enumera se afla turismul, industria auto si produsele farmaceutice.

Problema principala a Greciei a fost aceea ca ani in sir a fost dependenta de vanzarea unor bunuri si servicii care nu intrau in concurenta internationala: case, polite de asigurare, saloane de frizerie. Acest model a aparut in momentul in care grecii au experimentat un boom al creditului de consum intre 2011 si 2008, potrivit CNN Money.

Cresterea salariilor a insemnat majorarea cererii interne, facand exporturile Greciei prea scumpe pe pietele internationale.

Ca membru al zonei euro, Grecia nu-si poate devaloriza moneda pentru a restabili competitivitatea exporturilor si pentru a le oferi un impuls. De aceea, pentru ca economia statului elen sa creasca din nou, Grecia trebuie sa accepte o scadere dramatica a salariilor si sa sporeasca productivitatea intr-un ritm durerors,

Iata cinci directii pe care ar tfrebui sa le urmeze statul elen pentru a se salva.

Industria de croaziera

Miturile din antichitate si insulele legendare ale Greciei fac din turism o industrie profitabila, care reprezinta 15% din PIB. Grecia ar trebui sa fie una din destinatiile cele mai importante pentru navele de croaziera, spun specialistii in economie. Insa, legile extrem de restrictive au descurajat mult timp operatorii turistici straini, cum ar fi Carnival su Princess.

Timp de decenii, legea a cerut ca toti operatorii straini sa angajeze un procent ridicat de marinari greci pe echipajele acestora, cu scopul de a incheia o excursie intr-un port grecesc. Este remarcabil faptul ca UE nu a atacat aceasta prevedere anti-concurentiala deoarece a fost aplicata atat in cazul francezilor, a spaniolilor, cat si a celorlalti "jucatori" din Comunitatea Europeana.

In 2010, Guvernul grec a adoptat o lege noua, care a promis reforma, insa nu a reusit sa o puna in practica. Masura a ridicat in cele din urma cerinta de a angaja marinari greci pentru operatorii de transport din UE, insa a impus o anumita taxa societatilor din SUA, Canada si alte tari din afara Europei.

De asemenea, liniile de croaziera vor fi nevoite sa semneze un contract pe trei ani, prin care garanteaza vizitele in porturile grecesti. Noul guvern a promis sa adpte o masura prin care elimina impozitul pentru operatorii de transport non-UE.

"Noua lege promite sa faca porturile precum Piraeus, o atractie majora pentru operatorii de croaziere", spune Nicos Vernicos, presedinte al Camerei Internationale de Comert din Grecia.

Industria auto

Costul socant de mare al transportului rutier afecteaza atat exporturile cat si productia interna. Pentru a opera o flota de camioane, companiile au nevoie de o licenta pentru fiecare camion.

Camioanele sunt insa putine la numar, de aceea producatorii trebuie sa plateasca preturi exorbitante pentru a transporta marfa in Grecia sau pe pietele straine. Licentele se vand, insa la preturi uriase.

Grecii cumpara conopida din Belgia pentru ca este mult mai scumpa pentru a transporta produsele in interiorul propriilor frontiere. De exemplu, costa mult mai putin sa muti un apartament plin de mobilier de la Bruxelles la Atena cu un camionagiu belgian decat sa expediezi mobila de la un depozit din Atena la alt depozit aflat la cativa kilometri distanta.

In 2010, Parlamentul elen a adoptat o lege prin care Guvernul putea emite noi licente la un cost minim. Insa, reforma a fost amanata pana la inceputul acestui an, cand Parlamentul a eliminat perioada de tranzitie si a deschis complet piata de camioane.

Produse farmaceutice

Obiectivul Greciei pentru acest an in ceea ce priveste reducerea cheltuielilor pentru medicamente, vizeaza scaderea subventiilor pana la nivelul de 1% din PIB.

Medicamentele de ultima generatie, protejate inca de patente, cu preturi ridicate, reprezinta aproximativ 80% din totalul retetelor eliberate in Grecia, fata de 30% cat este in Germania.

In acelasi timp, medicamentele generice, ale caror drepturi de productie nu mai sunt protejate de lege, sunt vandute la preuri relativ mari.

Dupa reformele recente, pretul medicamentelor neprotejate de brevet a scazut cu doar o treime, fata de alte tari precum Anglia, unde scaderea a fost de aproape 90%.

Anul trecut, valoarea cheltuielilor cu medicamentele, facute de greci, s-a ridicat la circa 4 miliarde de euro, respectiv 2,4% din PIB.

Cheltuielile pentru medicamente ale Greciei pe cap de locuitor sunt depasite doar de cele din SUA si Canada.

Dezvoltarea turismului

Pentru iubitorii Greciei este un mister de ce aceasta insula idilica nu este o destinatie care sa se adresezi si pensionarilor. Grecia, in opinia analistilor, ar trebui sa fie "Florida" Europei, insa legile rigide sufoca piata.

Dezvoltarea zonelor din afara oraselor este limitata. Doar o singura lege impune ca vilele si casele sa fie construite in apropierea unui mare hotel. Legea impiedica dezvoltatorii sa-si vanda casele sau vilele, doar inchirierile fiind permise.

O noua lege propusa de Parlamentul grec ar fi ca dezvoltatorii sa-si poata vinde apartamentele si casele din statiuni. Aceasta schimbare ar putea face din Grecia o destinatie care sa atraga si pensionarii.

"Legile trebuie sa se schimbe pentru a permite dezvoltarea cursurilor de golf si a porturilor de agrement nautic, fara a construi in mod necesar mai multe hoteluri", spune Miltos Kambourides, managing partner al Capital Dolphin, un dezvoltar international dintr-o statiune de lux, care detine mai multe proiecte in Grecia.

Piata muncii

Masurile adoptate pe piata muncii sunt cele mai importante reforme. De curand, Guvernul elen si sindicatele au negociat un nou "salariu minim", cu obligativitatea ca anual fiecare salariat sa beneficieze de o crestere salariala de 5%.

In practica, acordul nu se aplica doar la nivelul de jos. Guvernul a stabilit o grila a salariilor pentru lucratorii din toate industriile.

Unul dintre factorii care au determinat dezastrul din zona euro este reprezentat de politicile salariale rigide, nu doar in Grecia ci si in Italia, Spania si Portugalia.

Astazi, rata somajului in Grecia se situeaza la 21%. Salariile sunt inca mari astfel incat multi angajatori prefera sa evite taxele de protectie sociala.

In aceasta luna, Guvernul a aprobat o scadere de 22% a salariului minim pentru majoritatea lucratorilor si o scadere de 32% la angajatii sub 24 de ani.

"Acest lucru ar putea face piata fortei de munca mult mai eficienta", spune Michael Massourakis, economist la Alpha Bank in Grecia.

Posibilitatea ca Grecia sa revina la vechiul sistem in 2015 este insa destul de mare, atrag atentia analistii. In concluzie, Grecia "imbratiseaza aceste reforme pe scara larga sub presiunea venita din partea UE. Tragedia greaca s-ar putea intampla, in cazul in care aceste reforme nu vor fi duse la bun sfarsit.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1760 ori