CE: Romania nu si-a indeplinit obligatiile

Joi, 25 Iunie 2009, ora 10:04
1444 citiri
CE: Romania nu si-a indeplinit obligatiile

Comisia Europeana se pregateste sa declanseze noi proceduri de nerespectare a legislatiei comunitare impotriva Romaniei, in conditiile in care, la sfarsitul anului 2008, tara noastra avea in derulare 13 proceduri de incalcare a tratatului de aderare, fiind statul cu cele mai putine infringementuri, relateaza NewsIn.

In 2008, Comisia Europeana a declansat 38 de actiuni de constatare a neindeplinirii obligatiilor europene de catre Romania, aflate toate in faza precontencioasa. Dintre acestea, 13 priveau fie incompatibilitatea normelor juridice cu legislatia comunitara, fie cazuri de aplicare incorecta, iar 25 se refereau la necomunicarea masurilor de transpunere a directivelor comunitare.

Astfel, in prima categorie, doua actiuni au ajuns la etapa a doua a fazei precontencioase - avizul motivat.

Una dintre aceste actiuni privea transpunerea incorecta si incompleta a trei directive legate de dispozitivele medicale pentru diagnostic in vitro, pentru implanturi mamare si pentru dispozitivele medicale active implantabile.

Spre deosebire de etapa I a fazei precontencioase, transmisa in data de 29.01.2008, avizul motivat privea doar dispozitivele medicale active implantabile.

Institutia responsabila pentru realizarea actiunilor este Ministerul Sanatatii, iar Comisiei i s-a comunicat ca Romania a adoptat actele normative in scopul transpunerii legislatiei europene.

Cea de a doua actiune care a ajuns in etapa de aviz motivat priveste transpunerea incorecta a a directivei CE privind controlul asupra riscului de accidente majore care implica substante periculoase ("Seveso II"). Ministerul Mediului a notificat Comisia referitor la actul normativ care definitiveaza transpunerea.

Restul de 11 actiuni din prima categorie se aflau, la sfarsitul anului 2008, numai in prima etapa a fazei precontencioase, numita "punere in intarziere", adica avertisment.

Una dintre actiuni privea strict Ministerul Mediului, patru priveau Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale si Ministerul Mediului, trei vizau Ministerul Finantelor Publice, una implica Ministerul Economiei, una Ministerul Tehnologiei Informatiilor si una Ministerul Justitiei.

Actiunea care privea strict Ministerul Mediului se referea la transpunerea incorecta a unor prevederi dintr-o directiva CE privind stabilirea unui cadru de politica comunitara in domeniul apei. Romania a comunicat Comisiei ca va fi promovat un act normativ pentru transpunerea directivei.

Actiunile privind Ministerul Agriculturii si Ministerul Mediului se refereau mai ales la chestiuni legate de conservarea pasarilor salbatice si a unor specii de flora si fauna salbatica si la perioada de vanatoare a unor pasari salbatice.

In acest ultim aspect, Romania a adus argumente privind inexistenta unei neconformitati.

Actiunile pentru care MEF este responsabil se refereau la potentiala incompatibilitate cu Tratatul CE a anumitor dispozitii din legislatia fiscala romaneasca privind tratamentul dividendelor, impozitarea discriminatorie a veniturilor din dobanzile aferente titlurilor de stat si obligatiunilor emise de statele UE si SEE in raport cu cele emise de statul roman si incompatibilitatea cu Tratatul CE a scutirii de la impozitul pe veniturile obtinute ca urmare a aplicarii in Romania a inventiilor brevetate in Romania.

In primul caz, Romania a comunicat Comisiei faptul ca a fost adoptat un act normativ prin care se asigura tratamentul nediscriminatoriu al dividendelor, in cel de al doilea Romania a oferit argumente privind caracterul nediscriminatoriu al impozitarii, iar in cel de al treilea s-a comunicat CE faptul ca Romania a adoptat un act normativ care solutioneaza problema identificata de Comisie.

Ministerul Economiei
a fost luat in vizor pentru necomunicarea unui raport privind promovarea electricitatii produse din surse de energie regenerabile pe piata interna a electricitatii. Romania a comunicat ulterior raportul.

Ministerul Tehnologiei Informatiilor a fost responsabil pentru transpunerea incorecta a directivelor din primul pachet feroviar. In raspunsul la punerea in intarziere, Romania a oferit informatii suplimentare si clarificari. 

Ministerul Justitiei a fost responsabil pentru nerespectarea regulamentului european referitor la informatiile privind platitorul care insotesc transferurile de fonduri (necomunicarea regimului sanctiunilor aplicabile pentru nerespectarea prevederilor regulamentului). S-a comunicat ulterior Comisiei faptul ca Romania a adoptat un act normativ prin care se asigura respectarea respectivului regulament.

Din cele 25 de actiuni care privesc necomunicarea masurilor de transpunere a directivelor comunitare, patru au vizat Ministerul Economiei, patru Ministerul Justitiei, cinci Ministerul Sanatatii, doua s-au adresat Autoritatii Nationale Sanitar-Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor (ANSVSA), in timp ce Ministerul Agriculturii a fost vizat de patru actiuni, Ministerul Mediului de una, Ministerul Tehnologiei Informatiilor de una.

O actiune a vizat strict Agentia Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC), una Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), una Ministerul Muncii si una MAI.

Cele patru actiuni pentru care este responsabil Ministerul Economiei se refera la necomunicarea masurilor de transpunere a directivei europene privind eficienta energetica la utilizatorii finali si serviciile energetice (etapa de aviz motivat), necomunicarea masurilor de transpunere a directivei europene de stabilire a normelor privind cantitatile nominale ale produselor preambalate (etapa de punere in intarziere), necomunicarea masurilor de transpunere a directivei europene privind masurile menite sa garanteze siguranta aprovizionarii cu energie electrica si investitiile in infrastructuri (etapa de aviz motivat) si necomunicarea masurilor nationale de transpunere a directivei privind echipamentele tehnice de modificare a directivei 95/16/CE (etapa de punere in intarziere).

In primul caz, transpunerea directivei va fi finalizata prin adoptarea unui act normativ, in cel de al doilea actele de transpunere au fost notificate cu declaratia de transpunere completa, in cel de al treilea actele de transpunere au fost notificate cu declaratia de transpunere completa, iar actiunea a fost clasata printr-o decizie a Comisiei din 29 ianuarie 2009, iar in ultimul caz actele de transpunere au fost notificate cu declaratia de transpunere completa.

Actiunile pentru care este responsabil Ministerul Justitiei se refereau la necomunicarea masurilor de transpunere a directivei in ceea ce priveste constituirea societatilor comerciale pe actiuni si mentinerea si modificarea capitalului acestora (etapa de aviz motivat), la necomunicarea masurilor de transpunere a directivei privind prevenirea utilizarii sistemului financiar in scopul spalarii banilor si finantarii terorismului (etapa punerii in intarziere).

De asemenea, printre actiuni se mai numara si necomunicarea masurilor de transpunere a directivei privind fuziunile transfrontaliere ale societatilor comerciale pe actiuni (etapa puneriui in intarziere) si necomunicarea masurilor de transpunere a directivei privind definitia "persoanelor expuse politic" si criteriile tehnice de aplicare a procedurilor simplificate de precautie privind clientela, precum si de exonerare pe motivul unei activitati financiare desfasurate in mod ocazional sau la scara foarte limitata.

In primul caz, actele de transpunere au fost notificate cu declaratia de transpunere completa, iar actiunea a fost clasata printr-o decizie a Comisiei din 29 ianuarie 2009.

In cel de al doilea si al treilea caz actele de transpunere au fost notificate cu declaratia de transpunere completa, iar actiunile au fost clasate printr-o decizie a Comisiei din 18 septembrie 2008.

In ultimul caz actiunea nu a fost clasata inca, dar actele au fost notificate cu declaratie de transpunere completa.

Actiunile vinzand Ministerul Sanatatii atrag atentia asupra necomunicarii masurilor de transpunere a directivei cu privire la: calitatea apei de scaldat, produsele cosmetice, fluorura de sulfuril si materialele si obiectele din material plastic destinate sa vina in contact cu produsele alimentare.

In primul caz si in ultimul, actele de transpunere au fost notificate cu declaratia de transpunere completa, iar actiunea a fost clasata printr-o decizie a Comisiei din 16 octombrie 2008, iar cel de al doilea si al treilea au fost clasate la 6 mai 2008.

Actiunile privind ANSVSA se refereau la stabilirea continuturilor maxime de diferite reziduuri, dar ambele au fost clasate sa 25 iunie 2008.

Alte doua actiuni au privit deopotriva Ministerul Sanatatii si cel al Agriculturii, pentru necomunicarea masurilor de transpunere a unei directive de stabilire a unor criterii specifice de puritate pentru indulcitorii autorizati pentru utilizare in produsele alimentare si pentru alti aditivii alimentari.

Ambele actiuni au fost clasate la 6 mai 2008.

O actiune privind necomunicarea masurilor de transpunere a directivei privind masurile de protectie impotriva introducerii in Comunitate a unor produse daunatoare plantelor sau produselor vegetale si impotriva raspandirii lor in Comunitate, vizand Ministerul Agriculturii, a fost clasata la 27 noiembrie 2008.

Actiunea privind Ministerul Mediului nu a fost inca clasata si se afla in etapa a doua a fazei precontencioase, referindu-se la necomunicarea masurilor de transpunere completa a directivei privind gestionarea deseurilor din industriile extractive.

Comisiei i-a fost comunicat ca va fi promovat un act normativ pentru transpunerea directivei.

Actiunea care privea necomunicarea masurilor de transpunere a directivei privind licenta comunitara de controlor de trafic aerian, tinand de Minsterul Tehnologiei Informatiilor, a fost clasata la 16 octombrie 2008.

Actiunea privind Minsterul Sanatatii, Ministerul Agriculturii si Agentia Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) se refera la anumite sortimente de lapte conservat, partial sau integral deshidratat si destinat consumului uman si se afla in prima etapa a fazei precontencioase, punerea in intarziere, iar actele de transpunere au fost notificate cu declaratia de transpunere completa.

Actiunea privind ANPC a fost clasata la 16 actombrie 2008 si s-a referit la anumite ingrediente alimentare.

La fel, actiunea referitoare la reasigurari si privind Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a fost clasata la aceeasi data.

La 26 iunie 2008 a fost clasata si actiunea privind Ministerul Muncii referitoare la principiului egalitatii de tratament intre femei si barbati privind accesul la bunuri si servicii si furnizarea de bunuri si servicii.

Ultima actiune, care viza MAI, se refera la permisele de conducere si nu fusese inca clasat pana in martie 2009. Aceasta se afla in etapa de punere in intarziere, iar actele de transpunere au fost notificate cu declaratia de transpunere completa.

In general, numarul de proceduri de infringement in desfasurare a continuat anul trecut sa se mentina ridicat, media comunitara fiind de 49 de cazuri pe stat membru. Italia si Spania au continuat sa domine clasamentul cu 112 si, respectiv, 103 de cazuri in derulare.

Din punct de vedere al transpunerii si aplicarii de catre statele membre a aquis-ului (legislatiei) comunitar in domeniul Pietei Interne, situatia pentru semestrul al doilea al anului trecut arata ca Romania se mentinea in grupul secund al statelor membre cu cele mai bune performante, cu numai 0,4% deficit de transpunere (sapte directive netranspuse).

In privinta cazurilor de transpunere incorecta a directivelor comunitare, in comparatie cu celelalte state membre, Romania si Bulgaria aveau la sfarsitul anului trecut cele mai putine astfel de cazuri, cu doar patru si, respectiv, trei directive transpuse incorect. La polul opus se aflau Italia si Polonia cu cate 34 si, respectiv, 29 de asemenea cazuri.

Fruntasele la transpunerea legislatiei europene erau, potrivit datelor Comisiei ("scoreboard"-ul), Danemarca si Malta cu 0, 3% deficit de transpunere (cinci directive netranspuse).

Comisia remarca si performanta Cehiei, care a reusit sa-si reduca deficitul de transpunere in doar 6 luni, de la 2,5% la 1,4%.

In raport cu iulie 2008, deficitul mediu de transpunere a legislatiei in cauza in statele membre s-a mentinut la 1%, in concordanta cu obiectivul stabilit la Consiliul European din martie 2007. Dintre cele 27 de state membre, 17 au un deficit egal sau mai mic de 1%, iar cinci (Cehia, Grecia, Portugalia, Polonia, Luxemburg) se situeaza inca deasupra tintei de 1,5%.

La nivel comunitar, cele mai multe intarzieri in transpunere se constatau in domeniul serviciilor financiare, precum si in cele privind energia si transporturile.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#comisia, #europeana, #obligatii , #Romania