Peste 50% dintre romani vor reduce bugetele pentru imbr?c?minte

Marti, 11 Noiembrie 2008, ora 16:45
1231 citiri
Peste 50% dintre romani vor reduce bugetele pentru imbr?c?minte

Peste jum?tate din consumatorii romani vor cheltui mai pu?ini bani pe haine noi ?i vor amana modernizarea tehnologiei, din dorin?a de a economisi bani in perioada crizei, potrivit Sondajului Global de Evaluare a Increderii Consumatorilor.

Conform sondajului Nielsen, retailul de imbracaminte s-ar putea sa fie unul dintre cele mai afectate ca urmare a crizei, intrucat 49% dintre consumatorii la nivel global si 56% dintre romani vor cheltui mai putin pe haine noi. De asemenea, sectorul de tehnologie personala ar putea inregistra scaderi pentru ca 40% din consumatorii din intreaga lume se gandesc sa amane modernizarea tehnologica (mobil, laptop) din dorinta de a economisi, in timp ce in Romania mai mult de jumatate fac acest lucru (55%).  

In plus, milioane de consumatori din tarile cu cel mai rapid ritm de dezvoltare considera ca recesiunea va lua sfarsit in mai putin de un an, conform sondajului Nielsen Global Consumer Confidence (Sondajul Global de Evaluare a Increderii Consumatorilor) in care au fost intervievati 26.202 consumatori din 52 de tari,  in plina criza financiara globala, in luna octombrie 2008.  

 

Astfel, 51% dintre indieni, 45 % dintre vietnamezi si aproximativ unul din trei chinezi si rusi se asteapta ca recesiunea globala sa ia sfarsit in urmatoarele 12 luni, arata sondajul Nilesen.


"In pofida situatiei globale din prezent, corporatiile si consumatorii din pietele in plina dezvoltare sunt constienti ca pe termen mediu si lung perspectivele raman optimiste" a declarat VP Marketing, The Nielsen Company, James Russo.  

 

In economiile emergente precum China, Vietnam, dar si Romania si Bulgaria, mai multe categorii de produse si servicii continua sa isi mentina cresterea de doua cifre, consumul nefiind afectat in aceeasi masura ca in economiile occidentale.

 

Totusi, sumele cheltuite cu ocazia sarbatorilor de iarna vor fi reduse in tarile occidentale, dar consumatorii spera ca lucrurile se vor indrepta pana la sfarsitul lui 2009.  

 

"Romanii se afla inca pe valul expansiunii economice din ultima vreme si, cel putin deocamdata, nu au simtit nevoia sa isi ajusteze stilul de viata sau nivelul de consum in vreun fel" a declarat country manager Nielsen Romania, Emanuel Sanda.  


Daca in Statele Unite unul din sase consumatori se asteapta ca recesiunea sa ia sfarsit in urmatoarele 12 luni, in Romania, perceptia este usor atenuata, cu 2 din 5 romani (40%) considerand ca tara se afla in recesiune.

 

"Chiar daca situatia financiara din prezent a confirmat cele mai rele temeri ale consumatorilor in privinta unei recesiuni economice, acestia nu au fost luati pe nepregatite. Conform studiului nostru, consumatorii erau pregatiti pentru un 2008 mai dificil, iar indicele de incredere al consumatorilor a inregistrat cele mai puternice caderi in tari precum SUA, Anglia, Italia, Franta acum 6 sau 12 luni. Atunci au inceput consumatorii din diverse regiuni sa stranga cureaua", a adaugat Russo.  

 

Conform Nielsen, la nivel global, un consumator din doi va reduce bugetul alocat hainelor noi si va incerca sa economiseasca la facturile de gaz si electricitate. 47% vor reduce distractiile in oras, in timp ce unul din trei consumatori va opta pentru produse alimentare mai ieftine.

 

Dintre consumatorii din Statele Unite, 67% au afirmat ca vor incerca sa economiseasca la capitolul gaz si electricitate, in timp ce peste 50% reduc bugetul pentru divertismentul in oras si mesele in oras, cheltuind mai putin pe haine noi si folosind masina mai rar.


O alta cercetare Nielsen, de exemplu, a scos la iveala faptul ca francezii isi vor reduce consumul de carne si vin in 2008 - elemente principale ale bucatariei frantuzesti, in timp ce 37% intentioneaza sa reduca divertismentul in casa, o componenta importanta a stilului de viata francez.

Conform unui sondaj recent, un francez din patru (25%) declara ca ramane fara bani dupa efectuarea cheltuielilor de baza, fata de unul din sase (17%) in mai 2008. In Romania situatia este putin diferita, desi nu foarte buna, cu doar 30% dintre romani considerand ca isi pot cumpara tot ce au nevoie sau ce isi doresc.

 

Unul din patru consumatori din Statele Unite (24%) declara ca ramane fara bani dupa efectuarea cheltuielilor de baza, precum si 28% dintre portughezi si 20% dintre austrieci si belgieni. 70% dintre austrieci au spus ca se vor orienta spre marci mai ieftine de produse alimentare ca modalitate principala de a economisi (in timp ce doar 16% dintre romani vor alege aceeasi metoda), iar 53% dintre ei si 54% dintre nemti vor reduce bugetul pentru achizitia de haine noi.

 

La nivel global, doi din trei consumatori (68%) si-au descris situatia financiara personala ca "nu foarte buna/rea" ceea ce inseamna ca extravagantele nu intra in plan pentru viitorul apropiat. In Romania, desi 7 din 10 consumatori (70%) impartasesc aceeasi idee, totusi 57% au o perceptie buna/foarte buna asupra finantelor pentru urmatoarele 12 luni.


Potrivit lui Sanda, chiar si in perioadele de incetinire economica exista oportunitati pentru specialistii in marketing.


"Companiile care vor continua sa investeasca in mod constant in marcile si produsele lor, ramanand in contact cu consumatorii sau clientii lor, vor iesi invingatori din aceasta criza. Consumatorii raman atasati si isi vor aminti in special de acele companii si produse care le pot intelege nevoile de schimbare in timpul unei perioade dificile. Pentru specialistii din marketing, investitia in marca, in timpul unei perioade de criza, n-a fost nicicand mai necesara pentru fidelizarea clientilor. Acesta este un tip de strategie pe termen lung ce aduce in mod clar ROI (return on investment adica recuperarea investitiei)" a adaugat  Emanuel Sanda.

 

 Chiar daca increderea consumatorului a scazut semnificativ in ultimele cinci luni in toate regiunile, la nivel global, America Latina a ramas cea mai optimista regiune, cu o medie a indexului de incredere a consumatorului de 96,8, urmata de EEMEA cu 88,5 si Asia Pacific cu 85,1. Increderea consumatorului in America de Nord a scazut cu 2 puncte la 83, in timp ce Europa a scazut cu 5 puncte la 77. Scorul mediu al indexului global de incredere a consumatorilor a scazut cu 4 puncte de la 88 la 84.

 

Singurele tari care au inregistrat cresteri in materie de incredere a consumatorului au fost Brazilia (4 puncte), Filipine (3 puncte), in timp ce Noua Zeelanda, China, Venezuela, Tailanda si Africa de Sud au castigat un punct fata de acum cinci luni.


Romania s-a aflat pentru prima data inclusa in evaluarea indexului de incredere a consumatorilor, dar scorul obtinut (92) ne arata o stare generala mai buna decat media globala (84).