Romania pe harta haute horlogerie

Vineri, 25 Septembrie 2009, ora 12:54
2179 citiri
Romania pe harta haute horlogerie

La inceputul lui septembrie, Helvetansa deschidea cel mai mare multibrand de ceasuri si bijuterii de lux de pe piata romaneasca. Investitia de un milion de euro era unul dintre putinii pasi ai luxului pe o piata care altadata era "perla coroanei".

Marcel Rössner, directorul general al brandului de haute horlogerie Panerai, a fost prezent la inaugurarea magazinului Helvetansa, pe care l-a calificat drept o investitie curajoasa in contextul crizei economice, dar care crede ca va contribui semnificativ la cresterea vanzarilor de ceasuri elvetiene in Romania.

"Retailerii investesc rar atatia bani intr-un magazin, dar cred ca a fost o miscare buna pentru ca e nevoie de un anumit mediu pentru ca luxul sa se poata vinde. Iar oamenii de vanzari de aici am remarcat ca stiu deosebirea dintre un Panerai mic si un Panerai mare, daca e echipat cu mecanism propriu sau Valjoux.

Ceea ce face diferenta de care e nevoie pentru vanzari de lux", a spus Rössner pentru Dupa Afaceri. Dupa parerea sa, e mai dificil pentru un brand mai nou, precum Panerai, sa se impuna in constiinta publicului, avand in vedere ca marci precum Vacheron Constantin au o istorie imensa si au mizat intotdeauna in strategia lor pe aceasta zona, mai precis Europa de Est si Rusia.

"Obstacolele au fost mai semnificative pentru noi in piete precum Romania, avand in vedere ca oamenii nu auzisera de brand si trebuiau sa se familiarizeze cu numele si sa se obisnuiasca cu dimensiunea si aspectul ceasurilor noastre.

Dar partea buna este ca multi oameni de afaceri romani calatoresc pretutindeni, asa ca fie la Rio sau la Londra au vazut ceasurile Panerai si de cine sunt purtate, asa ca atunci cand s-au intors in Romania si-au cumparat si ei unul. Astazi suntem bine pozitionati in nisa noastra, care nu e larga, dar e exact genul de segment caruia ne adresam".

Oficialul Panerai admite ca situatia generala nu e foarte fericita, in contextul crizei, dar e sigur ca economia isi va reveni si Romania va avea din nou crestere.

"Multe tari din Europa de Est sufera enorm din cauza crizei deoarece nu numai cetatenii, ci si guvernele s-au imprumutat masiv, iar acum nu pot aplica cu succes strategii pentru depasirea situatiei.

Din cate am observat, in aceasta zona, Romania, Bulgaria si Letonia au suferit cel mai mult", spune Rössner. De asemenea, retailerii sunt acum mult mai prudenti in ceea ce priveste comenzile, pentru a-si proteja lichiditatile, astfel ca brandul incearca sa atraga mai multi retaileri pentru a compensa scaderea vanzarilor.

Avand in vedere ca e vorba de o criza financiara, nu numai clasa mijlocie sufera, ci si oamenii cu bani, care au investit la bursa si si-au vazut averea personala scazand cu cel putin 20% dintr-un foc, ceea ce afecteaza, in industria orologera, nu numai segmentul ceasurilor cu preturi intre 5.000 si 10.000 de euro, ci si varfurile de gama.

"Sa luam de pilda un magnat rus care avea doua miliarde de euro, iar criza l-a lasat doar cu un miliard. Evident, are bani in continuare si nu renunta la afaceri, dar nu e tocmai in dispozitia necesara pentru a-si adauga cel de-al doisprezecelea sau al treisprezecelea ceas la colectie, astfel incat productia de haute horlogerie sufera, alaturi de «painea» industriei, adica segmentul intre 5.000 si 10.000 de euro", afirma Rössner.

Cu toate acestea, oficialul Panerai spune ca brandul nu va recurge la concedieri sau alte masuri "disperate", deoarece "nu suntem cu spatele la zid. Avem o productie mica, astfel incat suferim mai putin decat mamutii. In plus, am investit milioane de franci elvetieni in colectia de mecanisme proprii pe care am prezentat-o anul acesta la Salonul de la Geneva, iar in 5-6 ani dorim ca 90% din ceasurile noastre sa fie echipate cu mecanisme proprii".

Ceea ce va atrage, inevitabil, o crestere a preturilor, dar Rössner spune ca firma va continua sa ofere "value for money". Strategia Panerai de dezvoltare se bazeaza deci pe mecanisme, nu pe o crestere a productiei, care nu se incadreaza in planurile firmei, chiar daca recesiunea se va termina si brandul ar putea vinde un numar dublu de ceasuri.

"Nu suntem trendy si nici condusi de marketing. Noi gandim pe termen lung", spune Rössner. 

#vanzari, # investitie, # criza, # lux, # ceasuri , #Romania