Strategia Nationala de Export a Romaniei, in dezbatere publica

Vineri, 06 Mai 2011, ora 09:02
1568 citiri
Strategia Nationala de Export a Romaniei, in dezbatere publica

Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri a elaborat un proiect de Hotarare de Guvern privind Strategia Nationala de Export a Romaniei 2011-2015, potrivit careia principalele sectoare strategice privind pietele de export sunt: constructiile de masini, IT, mobila si confectii, transmite NewsIn.

In ceea ce priveste constructiile de masini, sunt peste 50 de tari din intreaga lume potentiale piete de desfacere, intre care Rusia si China, Rusia pentru constructii navale. Produsele si serviciile IT au ca tinta Orientul Mijlociu, Africa de Nord, statele membre UE si Japonia, iar mobila pentru Rusia, tarile membre CIS, SUA, UK, Statele Arabe, UE.

Totodata, alte sectoare strategice sunt: confectiile (Germania, Marea Britanie, Olanda, Franta, Japonia, SUA), incaltaminte (Rudia, tarile baltice, Israel, Cipru, Grecia, tarile scandinave), electronice (UE), turism rural (Japonia, SUA, Germania, Italia, Turcia, Austria, Franta), agricultura ecologica (SUA, Eruopa, Japonia, Orientul Apropiat), vie-vin (Germania, Rusia, SUA), artizanat (Germania, Italia, Marea Britanie, Franta, SUA) si servicii profesionale (UE, SUA, tarile arabe).

"Oferta romaneasca de export, desi s-a diversificat in perioada 2005-2009, are inca o capacitate limitata de adaptare la cerintele cumparatorilor de pe pietele straine, dezvoltarea si diversificarea produselor sunt scazute, prin urmare strategia de export trebuie sa nu se axeze numai pe evenimente promotionale in afara sau pe operarea unei retele de reprezentante comerciale pe pietele straine si sa vizeze imbunatatirea si dezvoltarea serviciilor de sprijin, in interior", arata Strategia Nationala de Export a Romaniei 2011-2015.

De asemenea, potrivit documentului, punctele slabe ale tarii noastre sunt: productivitatea scazuta a muncii, un decalaj tehnologic general, lipsa de calificare necesara adaptarii la nevoile curente si emergente in ceea ce priveste inovatia si activele necorporale, dar si infrastructura pentru transport slabdezvoltata si costul ridicat pentru infrastructura de telecomunicatii.

Punctele tari mentionate sunt: resursele naturale bogate necesare pentru industria lemnului si a mobilei, biodiversitatea si conditiile bune naturale si de sol pentru agricultura si agricultura ecologica, diversitatea culturala si creativitatea, dar si buna infrastructura de telecomunicatii si productivitate mare pentru companii de IT.

"Analiza SWOT a economiei romanesti, in comparatie cu analiza SWOT 2005, arata ca Romania continua sa pastreze avantaje competitive in ceea ce priveste costul resurselor umane, dar raman inca vulnerabilitati importante. Apartenenta la UE amplifica oportunitatile economice si de export. Cu toate acestea, lipsa de capital social, situatia mediului de afaceri si slabe abilitati manageriale de a face fata concurentei bazate pe tendinta de inovare si noilor modele de afaceri sunt in continuare un obstacol in calea performantelor globale la export", se arata in proiectul citat.

In plus, tara noastra va organiza in 2013 Congresul International al Vinului in Romania.

#strategie nationala export, #romania, #dezbatere publica, #dezbatere strategie , #Romania