Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Paradisul anexat al lui Putin: In Crimeea se traieste doar cu banu' jos!

Paradisul anexat al lui Putin: In Crimeea se traieste doar cu banu' jos!


Dupa aproape un an de la anexarea Crimeii de catre Rusia, omul Moscovei in regiune are o singura grija: plata facturilor. Intr-o zona in care banul gheata face regula, chiar si un emisar al Kremlinului trebuie sa plece blindat cu teancuri de bani.

Oleg Saveliev are aceleasi probleme ca toti locuitorii disputatei peninsule din Marea Neagra: cum sa rezisti in taramul nimanui din punct de vedere economic, arata un reportaj Bloomberg.

Viata in sistem cash

Bancile internationale precum UniCredit, cardurile Visa sau MasterCard sau restaurantele fast food ale McDonalds au disparut din peisajul Crimeii la fel de rapid ca un miraj in desert.

Aventura Rusiei pe taram ucrainean a adus doar o viata in sistem cash, inflatie galopanta si o lipsa acuta de bunuri de consum. Crimeea este un loc de care pana si firmele rusesti au ajuns sa se fereasca.

Inainte de fiecare deplasare a sa in Crimeea, Saveliev isi burduseste o valiza cu bani inca din Moscova. Trebuie sa ia totul in calcul, de la cazare la ceaiul servit intr-o cafenea sau plata carburantului pentru masina.

"Este uimitor cum a putut sa se ajunga atat de rapid la asa ceva", spune guvernatorul rus al Crimeii, in varsta de 49 de ani.

In opinia sa, Statele Unite, ucrainenii si vesticii europeni sunt responsabili pentru degradarea rapida a conditiilor de trai din peninsula.

Crimeea, fosta resedinta de vara a tarilor rusi, traieste cea mai degradanta perioada din istoria sa, odata cu anexarea peninsulei de catre Rusia.

Insa, imaginea de aici este doar o parte din panorama dezastrului ce ar lovi Rusia daca Statele Unite si Europa ar creste nivelul sanctiunilor aplicate Moscovei,potrivit Bloomberg.

Un Babel economic

In februarie 2014, 2 milioane de localnici din Crimeea erau cetateni ucrainieni. Acum, au mai pastrat ca amintire a acestui lucru doar prefixul telefonic al zonei, 0380, identic cu al Ucrainei.

Dupa referendumul care i-a adus in bratele Rusiei, localnicii nu au avut altceva de facut decat sa dea casurile inapoi la ora Moscovei.

Pentru cei varstnici nu a fost greu, au repetat miscarea in sens invers pe care o facusera in 1991, la spargerea blocului sovietic.

"Multe companii internationale s-au retras, dar putine firme rusesti le-au luat locul. Statele Unite si UE vad regiunea ca pe un teritoriu ocupat cu forta, asa ca firmele rusesti prefera sa nu se expuna riscului unor sanctiuni", explica Nikolai Petrov, profesor de stiinte politice la Inalta Scoala de Studii Economice din Moscova.

Rafturi goale

Pentru cei mai multi localnici, goana dupa hrana zilnica este la fel de intensa ca o vanatoare de comori.

Cu aprovizionarea sistata de catre partea ucraineana, pe piata mai rezista doar aprozarele care vand legume si fructe din productia interna.

O parte din alimente sunt livrate cu feribotul de pe tarmul rusesc, dar vremea rea poate genera intarzieri de cateva zile in aprovizionare.

Un supermarket Auchan are pe rafturile sectorului de carne doar trei pachete de carne de vita. Carnea de porc si de pui reprezinta o raritate. In alte magazine mai gasesti doar iaurt si lapte. Furshet, un supermarket dintr-un lant ucrainean, vinde acum produse rusesti.

Niciun mare magazin rusesc nu s-a deschis in Crimeea dupa anexare, asa cum si bancile, inclusiv cele de stat, OAO Sberbank si VTB Group, au evitat deschiderea sucursalelor in zona.

Viata se traieste dupa codul banilor gheata: daca nu-i ai, esti sortit pieirii.

Preturi dureroase

"Guvernul Crimeii ar dori sa se aprovizioneze din Ucraina, pentru a evita tensiunile sociale, dar situatia politica actuala nu permite acest lucru", spune Serghei Makeyev, reprezentantul Camerei de Comert din peninsula.

Putin si-a rasplatit populatia prorusa din zona dubland pensiile si salariile bugetarilor - aproximativ 750.000 de persoane -, insa marirea a fost inghitita de inflatia de 38% inregistrata in cursul anului trecut si explozia preturilor la alimente cu peste 50%.

De altfel, guvernatorul Saveliev crede ca cele 681 miliarde de ruble (aproximativ 10 miliarde de dolari) promise de Moscova ca ajutor economic pentru regiune pana in 2020 se vor dovedi insuficiente.

Iar suma s-ar putea sa nu ajunga niciodata pe tarmul peninsulei din Marea Neagra, din moment ce Moscova opereaza lunar taieri din buget pentru reducerea deficitului.

Anexa turistica pentru functionarimea rusa

O familie din trei din Crimeea traia din turism, cel putin pana in 2013. Anul trecut, prezenta vizitatorilor in peninsula s-a redus cu o treime, pana la 4 milioane de turisti. 80% dintre acestia au fost rusi, in timp ce prezenta ucrainenilor in zona nu se mai face simtita.

Declinul turismului in regiune ar fi fost si mai aspru resimtit de catre localnici daca Moscova n-ar fi derulat o campaniei de marketing si subventionare a turismului in Crimeea in randul birocratilor din Rusia.

"O multime de turisti vin din patriotism", sustine Alexander Trofimov, seful Asociatiei Statiunilor din Crimeea.

La mana Ucrainei

Transportul public cu trenul sau autocarul dinspre Ucraina spre Crimeea a fost sistat la cererea Kievului. Turistii rusi mai pot veni aici doar cu avionul, pentru 1.400 de dolari de persoana, sau pe nesigura linie de feribot care strabate stramtoarea Kerci.

Agricultura nu-i poate scapa pe localnici de foame, in conditiile in care sistemul lor de irigare se bazeaza pe livrarea apei din Ucraina, pe canalul nordic al Crimeii.

Ucraina a redus inca din aprilie 2014 cantitatea de apa livrata, asigurand doar necesarul pentru 12% din terenul agricol. Fermierii au fost nevoiti sa renunte la culturile de orez si soia si sa planteze floarea soarelui, o planta care degradeaza si mai mult solul, arata Bloomberg.

Sergei Tur, seful Asociatiei Fermierilor si Proprietarilor de Terenuri din regiune, priveste cu neliniste la ferma sa: "Imi este frica! Mi-au trebuit ani ca sa o ridic la nivelul acesta. Acum, cu ce o sa imi mai hranesc familia?".

Stare de asediu

Viata capata aspecte si mai dramatice in apropierea granitei care desparte Crimeea de restul Ucrainei.

Valentina, o pensionara de 62 de ani din Armyansk, nu a renuntat nici acum la vizitele obisnuite pe care i le face mamei sale, aflata la 15 kilometri peste granita, pe pamant ucrainean. Numai ca inainte trecea liber cu autobuzul.

Acum, ia un taxi pana la primul rand de graniceri, coboara, se lasa escortata prin no-man's land pana la pichetul granicerilor ucraineni si spera ca pe partea cealalta sa gaseasca un mijloc de transport cu care sa-si continue calatoria. "Este ciudat si inspaimantator", spune Valentina.

Autoritatile locale sustin ca incearca sa tina in viata aeroportul din Simferopol si linia de feribot pentru a evita sentimentul de izolare, dar realitatea este ca fara un drum de acces catre partea continentala a Rusiei Crimeea ramane un loc pierdut.

"Salvarea reala il reprezinta un pod care sa strabata stramtoarea Kerci. Din pacate, nu poate fi gata inainte de 2018", crede vicepremierul regiunii, Mihail Sheremet, citat de Bloomberg.

"Pentru noi va juca rolul pe care l-a avut 'Drumul vietii' pentru Leningrad in cel de-Al Doilea Razboi Mondial, in timpul asediului nazist. Ne va arata ca suntem mereu legati de Rusia", mai spune Sheremet.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 12051 ori