Slovacia- lider mondial pe piata autoturismelor

Luni, 25 Iunie 2007, ora 16:08
2822 citiri

Autoturisme s-au fabricat in Republica Ceha de mai bine de 100 de ani, din momentul in care Vaclav Laurin si Vaclav Klement au inlocuit industria producatoare de biciclete cu cea producatoare de vehicule pe patru roti.

Firma Laurin & Klement este acum mai bine cunoscuta sub numele de Skoda, dar principala fabrica ramane in orasul Mlada Boleslav, situat in inima regiunii care devine rapid o noua putere producatoare de autoturisme. Productia totala de anul trecut din Cehia, Slovacia, Slovenia, Polonia, Ungaria si Romania a fost de 2,4 milioane de vehicule, cu mult peste productia Marii Britanii /1,6 milioane/ si imediat dupa Spania /2,8 milioane/.

Producatorul dominant din regiune este Cehia, unde productia a crescut de la 450.000 de autovehicule in 2004, la 850.000 in 2006, intrecand Polonia. Dar, s-ar putea sa fie depasita de Slovacia, care a produs 295.000 in 2006 si al carei noroc a suras si in momentul in care a sosit producatorul sudcoreean Kia, si in urma asocierii cu cu PSA Peugeot Citron si Volkswagen, noteaza revista britanica The Economist.

Intr-adevar se prevede ca Slovacia, cu o populatie de 5,4 milioane de locuitori, ar putea deveni lider mondial in ceea ce priveste fabricarea de automobile pe cap de locuitor. Fabrica de la Zilina a Kia, care a inceput sa functioneze la sfarsitul anului 2006, are capacitatea de a produce 300.000 de autoturisme pe an. Fabrica de autoturisme a Peugeot are aceeasi capacitate. Iar Volkswagen, care fabrica in Slovacia vehicule SUV pentru export, a produs anul trecut 238.000 de autoturisme.

Toate acestea au atras un nou val de furnizori internationali. Multe firme sud-coreene au venit dupa Kia in Slovacia si in curand vor aproviziona si compania mama, Hyundai, care tocmai a inceput construirea unei fabrici peste granita, in Cehia, ce urmeaza sa isi inceapa activitatea in 2008. (Hyundai si Kia au facut ceva similar in America, unde si-au pozitionat baza intre doua locatii de fabricatie).

Guvernul ceh, care a oferit stimulente de 200 de milioane de euro, spera ca va crea 12.000 de locuri de munca intr-o regiune puternic afectata de somaj. Un parteneriat intre Toyota si Peugeot, care a inceput in aceasta tara de doi ani, a creat 3.000 de locuri de munca iar acum se fabrica 300.000 de autoturisme pe an, 99% dintre ele fiind exportate.

Europa Centrala este un loc atractiv pentru fabricarea de autoturisme din multe motive. Mana de lucru este mai ieftina decat oriunde in Europa, multe tari au infiintat fabrici producatoare de piese de schimb, iar firme din Japonia si Coreea de Sud apreciaza apropierea de clientii din Europa de Vest. 'Daca incercam si facem tot ceea ce facem in Coreea de Sud, nu putem sti ce anume isi doresc clientii din Europa', a declarat Bae In-Kyu, seful platformei industriale de la Kia din Slovacia. Fabricarea de autoturisme in Slovacia reduce timpul de livrare si taxele de import.

Dar nu sunt peste tot numai vesti bune, avertizeaza Marcel Brouiller din partea Renault. Angajarea de personal devine tot mai dificila, iar infrastructura din regiune este precara. Majoritatea drumurilor care deservesc fabrica Renault din Novo Mesto, situata la 65 de kilometri de Ljubjiana, sunt numai pe un singur sens. Chiar si asa, Laurin and Klement ar fi cu siguranta fericiti sa constate ca mostenirea lor este inca vie.

<b>Bloombiz</b>

(Sursa: <a href=http://www.rompres.ro/ target=_blank>Rompres</a>)