Nimic nu aduce mai mult succes in business decat succesul. Vezi demonstratia stiintifica

Joi, 08 Mai 2014, ora 13:22
5324 citiri
Nimic nu aduce mai mult succes in business decat succesul. Vezi demonstratia stiintifica
Sursa foto: Job Seeker

"Caci celui care are, i se va da mai mult si va avea din abundenta, dar celui care n-are, i se va lua chiar si ce are" - pilda Sfantului Matei este des citata, chiar daca de multe ori in forme mai scurte. Dar este ea adevarata? O echipa de oameni de stiinta de la Universitatea de Stat din New York a folosit puterea World Wide Web pentru a afla.

Doctor van de Rijt si echipa sa din cadrul universitatii au conceput o serie de experimente prin care a vrut sa afle daca avantajul acordat unei persoane la inceputul unei activitati ii aduce un rezultat semnificativ mai bun decat celorlalti, relateaza jurnalistii de la The Economist.

  • In primul experiment s-a testat valoarea unei donatii catre un proiect, prin Kickstarter, un site de crowdfunding.
  • In cel de-al doilea, s-a amplificat reputatia unor editori de pe epinions.com, un site pe care sunt recomandate produse.
  • In cel de-al treilea, a fost imbunatatit statusul (obtinut in functie de aprecierile cititorilor) unor postari de pe Wikipedia.
  • In cel de-al patrulea, au fost adaugate semnaturi la o petitie de pe change.org, un site unde sunt expuse temele din campaniile politice.
  • In testul Kickstarter, Dr van de Rijt a selectat 200 de noi proiecte care inca nu primisera finantare, dintre care a ales la intamplare jumatate, si le-a acordat donatii reprezentand intre 1% si 10% din suma tintita de fiecare.

    Editorii epinion sunt platiti in functie de aprecierile primite in review-uri de la vizitatorii site-ului, iar Dr van de Rijt a selectat 305 de noi postari, dintre care a ales 155 carora le-a dat ratingul "foate util". Similar, a acordat astfel de aprecieri si pentru cateva articole de pe Wikipedia si a "semnat" pentru mai multe petitii postate pe change.org.

    In toate cele patru teste, ajutorul acordat a avut un efect pozitiv. In cazul Kickstarter, succesul a fost si mai evident. Doar 39% din proiectele selectate de Dr van de Rijt (aici sunt incluse si cele care nu au beneficiat de cele mai mari donatii ale acestuia) au primit doar o singura alta donatie in cele 24 de zile in care s-a desfasurat testul. In schimb, 70% dintre proiectele carora le-a fost acordata o donatie prin acest test, au mai primit cel putin inca o donatie.

    Celelalte trei experimente au avut rezultate similare, desi mai putin marcante. Review-urile pe care Dr van de Rijt le-a sustinut au inregistrat o crestere a ponderii a aprecierilor "foarte utile" la 90%, de la 77%, dupa doua saptamani. De asemenea, si cele de pe Wikipedia au crescut sansele ca aceste articole sa primeasca si alte aprecieri de la 31% la 40%. Si adaugarea de semnaturi la o petitie de pe change.org a crescut probabilitatea, de la 52% la 66%, ca inca o semnatura sa fie adaugata.

    Toate aceste cresteri au fost semnificative din punct de vedere statistic, asa ca testele facute de Dr van de Rijt au confirmat cel putin prima parte a pildei Sf. Matei. Dar cand a vrut sa vada daca efectul a avut legatura cu dimensiunea "donatiei" pe care a facut-o, raspunsul a fost nu. Nu a fost nicio diferenta daca donatia facuta in experimentul Kickstarter a fost de 1% sau de 10%. In mod similar, patru patru aprecieri "foarte utile" adaugate la un review postat pe site-ul epinions nu a atras mai multe astfel de aprecieri decat a atras una singura.

    Morala este ca succesul atrage succes, insa nu unul covarsitor. Pentru confirmarea celei de-a doua parte a pildei, care spune ca esecul atrage alt esec, sunt asteaptate alte experimente.

    Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

    #economist test, #test succes , #Stiri International