Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Piata alimentelor organice da semne de sanatate: Presiune in crestere pe preturile grase

Piata alimentelor organice da semne de sanatate: Presiune in crestere pe preturile grase


Afisele colorate si cosurile cu fructe care intampina clientii la intrarile in magazinele Whole Foods Market arata ca totul merge bine. Insa actiunile vanzatorului american de alimente organice si naturale au scazut cu mai mult de 40% dupa maximul atins in octombrie anul trecut, intr-o perioada in care bursele au avut evolutii foarte bune.

Retailerul nu este intr-o perioada de criza: cele mai recente rezultate trimestriale, raportate pe 30 iulie, au aratat ca vanzarile si profiturile sale au urcat putin. Si nici consumatorii nu au renuntat la ideea de a plati mai mult pentru alimente produse fara ingrasaminte chimice, pesticide sau aditivi: International Federation of Organic Agriculture Movements apreciaza ca veniturile obtinute la nivel mondial in acest sector au atins un record de 63 miliarde dolari in 2012.

De asemenea, firma de cercetare Techsci Research estimeaza ca piata americana pentru aceste alimente - cea mai mare din lume - ar putea creste cu 14% pana in 2018, scrie The Economist.

Preturile practicate de Whole Foods, piperate

Problema este ca, la Whole Foods, preturile platite de cumparatori sunt cu mult peste cele ale produselor non-organice, iar succesul obtinut de companie a atras o multime de concurenti, de la retaileri specializati ca Sprouts si Trader Joe's, la marile lanturi de hypermarketuri ca Walmart si Costco. Ca urmare, pretul premium pentru produsele ecologice a scazut mult. Recent, in SUA, o jumatate de kilogram de mere organice costa 2,99 dolari la Whole Foods, la Sprouts doar 1,99 dolari, in timp ce la Costco chiar mai putin.

Firma a redus costurile pentru a mentine rata profitului, dar declinul pretului actiunilor sale reflecta pozitia reticenta a investitorilor, ceea ce va duce la scaderea profiturilor, iar dominatia Whole Foods din piata se apropie de sfarsit.

La sfarsitul lunii iulie, Whole Foods, dar si alti jucatori de pe piata produselor organice, au retras din piata prune si pere suspectate de contaminare cu bacteria Listeria - ceea ce a deteriorat pozitia in piata. Superioritatea alimentelor organice a devenit discutabila. Atat Food Standards Agency din Marea Britanie, cat si publicatia Annals of Internal Medicine, au ajuns la concluzia, dupa mai multe studii, ca nu este o diferenta mare intre alimentele organice si cele non-organice. In unele cazuri chiar, cele organice pot afecta mediul, deoarece cultivarea lor utilizeaza solul mai putin eficient decat cele non-organice.

In ceea ce priveste alimentele "naturale", nu exista o definitie oficiala a acestora, cel putin in America, astfel ca eticheta pe care Whole Foods o aplica la multe produse este aproape lipsita de sens. Alan McHughen, botanist de la Universitatea din California sustine ca intreaga industrie este "99% marketing si perceptie publica", consumatorii fiind serviti cu un concept, fabricat, care le reaminteste despre perioada cand produsele alimentare, si viata in general, erau simple si sanatoase.

Daca este adevarat, acest truc a fost un succes pentru Whole Foods. Dar acest succes a atras foarte multi imitatori, ceea ce duce la pierderea unicitatii sale. Chiar si recentele speculatii despre o posibila preluare nu au reusit sa ridice actiunile sale. Compania poate insista pe faptul ca acest concept este durabil. Insa se pare ca preturile nu sunt.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1129 ori