Razboiul cibernetic da timpul inapoi. Navele revin la sistemele de comunicatii radio

Marti, 08 August 2017, ora 06:18
7871 citiri
Razboiul cibernetic da timpul inapoi. Navele revin la sistemele de comunicatii radio
Foto: gpsworld.com

Pericolul atacurilor cibernetice asupra sistemelor moderne de navigatie si comunicatii de pe nave ii forteaza pe experti sa se gandeasca serios la o rotire a strategiei cu 180 de grade.

Statiile radio par a fi mai sigure in acest context, Coreeea de Sud dezvoltand un sistem propriu pentru flota sa, cu Marea Britanie si Rusia calcandu-i rapid pe urme, in vreme ce americanii anunta ca ar putea recurge si ei la aceasta varianta, anunta Reuters.

Sistemele GPS si altele similare, care se bazeaza pe semnalul transmis de sateliti, se dovedesc vulnerabile la atacurile hackerilor, dupa cum reclama expertii in domeniu.

Spre deosebire de aeronave, vasele aflate pe mare nu au prea multe variante de calculare a pozitiei si stabilire a cursului, riscul unor ciocniri accidentale sau a esuarii pe tarm fiind extrem de mare.

Coreea de Sud are deja un sistem alterativ bazat pe comunicatii radio, denumit eLoran, pe care vrea sa il instaleze pe navele sale, Statele Unite sa gandesc sa-i urmeze exemplul, in vreme ce britanicii si rusii dezvolta propriile sisteme alternative bazate pe tehnologia radio.

Masurile survin dupa o serie de perturbari inregistrate in ultimii ani, anul trecut o flota de nave de pescuit din Coreea de Sud revenind in port dupa ce semnalul GPS le-a fost bruiat brusc. Banuielile s-au indreptat spre hackerii guvernului nord-coreean, dar probe nu au putut fi aduse in acest sens.

In luna iunie, o nava americana prezenta la exercitiile din Marea Neagra a raportat aceeasi problema, iar alte 20 de vase din zona au confirmat alterarea semnalului GPS.

Garda de Coasta din SUA a intalnit probleme similare in 2014 si 2015, cand activitatea din jurul unor porturi a fost blocata vreme de cateva ore.

Sistemul eLoran este dezvoltat ca o aplicatie militara, dar acest tip de comunicatii va fi implementat si pe nave civile.

Brad Parkinson, omul cunoscut ca si "tatal GPS-ului" face pasul inapoi si recunoste importanta unui sistem alternativ de comunicatii si ghidaj a navelor.

"eLoran functioneaza in mod bi-dimensional, are aplicatii locale, nu are aceeasi acuratete ca GPS, dar ofera un semnal puternic si merge pe o alta frecventa. Reprezinta un mod bun de a evita perturbarile survenite in semnalul GPS sau intoxicarile (transmiterea unor date false) care pot fi transmise prin acesta", apreciaza Parkinson.

Sistemul eLoran este, de fapt, urmasul sistemului loran (long-range communication) din timpul celui de-Al Doilea Razboi Mondial, iar semnalul sau, de 13.000 mai puternic decat cel GPS, devine greu de bruiat.

De altfel, aceasta este si cea mai mare problema a sistemelor GPS/GNSS, cei 20.000 de kilometri dintre receptor si sateliti care transmit semnalul slabind extrem de mult calitatea si puterea acestuia.

In schimb, eLoran are nevoie de statii de mari dimensiuni si un consum ridicat de energie pentru a transmite semnalul radio.

Chestiunea ridica si probleme in alegerea celor mai potrivite zone pentru amplasarea acestora, riscurile de securitate, ca si de sanatate a populatiei, crescand exponential in zonele afectate de instalarea antenelor.

Iar cum sud-coreenii vor sa infiinteze trei astfel de statii pana in 2019, problema linistirii populatiei a devenit o bataie de cap, asa um se intampla deja pe insula Gangwha, unde localnicii sunt speriati de gandul de a avea in apropiere o antena radio de 130 metri inaltime.

In luna iulie, americanii au depus in Congres proiectul de lege care sa impuna crearea unui sistem alternativ de navigatie de tip eLoran pentru flota de vase a SUA.

Un angajament similar fusese facut si de administratiile George W. Bush si Obama, dar acesta nu a fost niciodata implementat.

In Rusia, sistemul radio a fost denumit eChayka si a fost gandit sa functionze pe rutele arctice. Deocamdata proiectul a ramas in stand-by, chiar daca rusii recunosc importanta acestuia.

Britanicii au si ei o statie radio care transmite un semnal de tip eLoran, dar in restul Europei mai toate tarile par sa se bazeze pe sistemul Galileo, care are la baza tot un semnal transmis prin sateliti.

Expertii il considera util in ceea ce priveste eliminarea posibilitatii transmiterii de date false prin GPS, dar sunt destul de sceptici in ceea ce priveste securitatea acestuia in fata unui atac al hackerilor.

#atacuri cibernetice, #securitate nationala, #probleme navigatie, #sistem GPS, #comunicatii radio , #Stiri International