Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Reteta Richard Branson, un afacerist celebru care nu conduce afaceri

Reteta Richard Branson, un afacerist celebru care nu conduce afaceri


Prabusirea navetei Virgin Galactic in timpul unui zbor de proba si moartea unuia dintre piloti a atras atentia asupra imperiului Virgin Group construit de Richard Branson si a contradictiilor existente intre realitate si imaginea publica a fondatorului.

Sub sigla Virgin evolueaza 80 de companii mai mult sau mai putin profitabile, 12 dintre acestea constituind baza imperiului cladit de Richard Branson. Branson este el insusi o imagine a contradictiilor din zona Virgin. Innobilat de regina, Sir Richard Branson este de ani buni un refugiat pe insula Necker, loc ce ii asigura o pavaza buna in fata inspectorilor fiscali. Imaginea sa publica este aceea a unui antreprenor de success, desi in realitate Branson nu coordoneaza direct niciuna din afacerile sale.

Nici firmele nu sunt detinute integral de familia sa, desi Virgin Group detine procente destul de mari in fiecare dintre acestea pentru a putea vorbi de un imperiu aflat la indemana familiei, observa Financial Times intr-o analiza dedicata modului in care Branson si-a faurit o imagine de success.



Afaceristul care nu conduce afaceri

"Richard este interesat de ce se intampla cu portofoliul sau de investitii, dar nu se implica in conducerea vreunei afaceri in mod particular. Activitatile sale zilnice nu se refera la aspectele operationale ale companiilor", explica Josh Bayliss, directorul executiv al Virgin Group Holdings, compania care administreaza afacerile lui Branson si brandul Virgin. Anul trecut companiile din lantul Virgin au generat un profit de 15 miliarde lire sterline, dar cifra nu reflecta in mare masura valoarea brandului. Virgin Group Holdings detine, de exemplu 27% din totalul actiunilor din cele mai mari 12 companii Virgin. Lantul investitiilor te poate pierde daca incerci sa urmaresti sirul companiilor Virgin care ajung sa detina si actiuni la alte companii Virgin.

Holdingul Virgin isi trage veniturile substantiale mai putin din incasarile directe ale profitului generat de companiile unde Branson detine investitii, o parte dintre ele merg oricum pe pierdere, si mai mult din taxele impuse companiilor care vor sa foloseasca logoul si brandul Virgin pentru o mai buna pozitionare in piata.

Imaginea unui brand

Veniturile familiei Branson sunt dependente in mod direct de valoarea brandului Virgin, unul identificat cu figura joviala a lui Sir Richard.

"Cu fiecare an in care Richard Branson imbatraneste, problema brandului devina una acuta intrucat se identifica cu persoana lui", considera Jez Frampton, director executiv Interbrand. De un deceniu incoace, Branson, 64 de ani, a facut din ce in ce mai multi pasi pentru a se indeparta de scaunul directorial al Virgin Group Holdings si a se dedica actiunilor caritabile si initiativei lui de a dezvolta segmentul de turism spatial.

Virgin Galactic era insa mai mult decat un simplu moft al unui bogatas retras din pozitia de lider al companiei. Proiectul Virgin Galactic a inghitit pana acum 600 milioane de dolari, 220 de milioane ai lui Branson si 380 ai statului Abu Dhabi si cu toate ca fondatorul brandului Virgin sustine ca proiectul nu este in pericol sunt destule semne de intrebare despre cati bani va putea Branson sa pompeze in continuare. Din spusele acestuia, pana acum compania nu s-atins de banii investiti de arabi si nici de cei 89 de milioane de dolari stransi de la turistii spatiali de lux: Justin Bieber, Madonna etc.

"Virgin"-itate pierduta

Galactic avea si rolul de a-i stabiliza imaginea lui Branson si a brandului Virgin in Statele Unite, un loc unde afaceristul innobilat este cunoscut doar printr-o companie sau doua.

"In New York, Branson este cunoscut prin intermediul Virgin Atlantic, dar dincolo de asta nimeni nu a auzit de el", afirma Jez Frampton. In Regatul Unit este adevarat ca Virgin se confunda cu persoana lui Richard Branson, dar este un brand matur care asigura o diversitate de lucruri si perceptii pe diferite piete", considera seful Virgin Group Holdings, in incercarea de a demonstra ca poate fi facuta o disociere intre Branson si firma creata de el.

Acum, Branson ar putea fi veriga slaba care sa transmita impactul negativ al evenimentului de saptamana trecuta catre celelalte companii abonate la numele Virgin. Deja, Virgin America arata acest lucru: "Brandul Virgin nu este in controlul nostru, iar publicitatea negativa legata de acest nume poate crea prejudicii companiei".

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3343 ori