Croatia adera la UE. Cine are de castigat si cine sunt perdantii?

Joi, 06 Iunie 2013, ora 10:00
1772 citiri
Croatia adera la UE. Cine are de castigat si cine sunt perdantii?

Aderarea Croatiei la Uniunea Europeana la i iulie a.c. va lovi dur intreprinderile publice ale tarii, unde este prevazuta suprimarea a circa 10.000 de posturi pana in 2015, dar unele companii private au reusit deja sa se adapteze la piata europeana vazand in aceasta o sansa.

Mandria nationala, compania aeriana nationala Croatia Airlines, infiintata in ajunul proclamarii independentei tarii fata de fosta Iugoslavie in 1991, lupta pentru supravietuire, scrie joi intr-un comentariu AFP.

Turbulentele cu care se confrunta Croatia Airlines reprezinta imaginea izbitoare a unei tari suferinde din punct de vedere economic, aflata in recesiune din 2009, care se pregateste sa intre in "infirmeria europeana", deja ocupata cu tratarea durerilor in materie de economie ale unor tari membre precum Spania, Italia, Cipru si Grecia.

"Noi intram grav bolnavi in UE, care este si ea grav bolnava", rezuma analistul Zarko Puhovski.

Intrand in UE, Zagrebul trebuie sa-si alinieze in intregime economia la regulile europene si guvernul nu va mai putea sa-i acorde subventii companiei Croatia Airlines, ceea ce-i permitea pana acum sa functioneze, in pofida datoriilor pe care ea le acumula.

Potrivit planului de restructurare, un post din cinci va fi desfiintat in cadrul companiei aeriene, care are in prezent 1.100 de angajati.

Pilotii si agentii de bord au fost in greva timp de peste o saptamana in mai, pentru a protesta fata de reducerile de salarii si disponibilizarile preconizate de catre conducere.

"Daca planul de restructurare nu este pus in aplicare, compania va da faliment. Nu exista cale de intors", avertiza ministrul transporturilor Sinisa Hajdas Doncic.

Confruntat cu aceasta realitate, cu pierderi de 64 milioane de euro in 2012 si o datorie totala de circa 132 milioane de euro, presedintele companiei, Kresimir Kucko, vede o solutie in privatizare. "Pe termen lung, interesul statului va fi privatizarea acestei companii", a spus Kucko.

Disponibilizari masive pe fondul unui somaj ridicat

Situatia este similara cu cea din multe alte companii publice, inclusiv cele care administreaza caile ferate, autostrazile si posta, unde este prevazuta disponibilizarea a 10.000 de angajati, respectiv o treime din personal, pana in 2015.

Restructurarea intreprinderilor publice subventionate si indatorate figureaza printre principalele criterii impuse autoritatilor croate de catre Bruxelles in cursul negocierilor de aderare.

In procesul negocierilor de aderare, Croatia a fost obligata, de asemenea, sa-i prezinte Bruxellesului un plan de restructurare a santierelor sale navale, ceea ce va avea drept consecinta concedierea a numerosi angajati din acest sector care are circa 10.000 de salariati si care rezista gratie ajutoarelor de la guvern.

Somajul afecteaza deja 21 % din populatie in Croatia, una din cifrele cele mai mari din cadrul blocului european.

Zagrebul spera ca aderarea la UE va atrage investitori si conteaza pe un ajutor european estimat la 11,7 miliarde de euro pana in 2020 pentru redresarea economiei.

In pofida situatiei economice sumbre in general, unele companii private, care s-au adaptat de-a lungul anilor la regulile jocului european, intentioneaza sa-si sporeasca performantele dupa aderare.

Nu departe de sediul companiei Croatia Airlines, in apropiere de Zagreb, fabrica de incaltaminte Ivancica se lauda c-a reusit sa-si sporeasca vanzarile in ultimii ani catre tari ale Uniunii Europene precum Austria, Marea Britanie si Germania.

"Respectam strict termenele si ascultam atent cererile pietei", explica Eda Rain, purtator de cuvant al acestei companii.

Infiintata in 1946 de un grup de cizmari care faceau incaltaminte pentru mineri, Ivancica are in prezent circa 700 de salariati. Aproximativ 70 % din veniturile sale provin din exporturi, din care 80 % in tari ale UE.

#aderare Croatia Uniunea Europeana, #economie Croatia, #somaj Croatia, #companii Croatia , #UE