"Mega-proiectele" de transport ale UE ameninta zonele protejate

Vineri, 16 Mai 2008, ora 13:19
1199 citiri
"Mega-proiectele" de transport ale UE ameninta zonele protejate

"Mega proiectele" de transport ale UE ameninta peste o mie de zone naturale protejate din Europa, sustine o coalitie de grupuri ecologiste europene.

Unele dintre cele mai rare specii de pasari din Europa, inclusiv gasca cu gat rosu si pelicanul cret, precum si o serie de habitate caracterizate prin biodiversitate ar putea fi puse in pericol de 21 de "proiecte prioritare" propuse de Reteaua Trans-europeana de Transport (TEN-T).

TEN-T reprezinta cadrul UE pentru infrastructura de transport. Adoptat initial in 1990, TEN-T urmareste sa conecteze zeci de mii de strazi, cai ferate si canale navigabile din Europa pana in 2020. Spre exemplu, un proiect care urmareste sa inlature aproximativ 1.600 de kilometri de locuri inguste de pe coridorul Rin-Main-Dunare pentru a-i imbunatati navigabilitatea ar putea afecta negativ aproximativ 83 de zone naturale din Olanda, Belgia, Germania, Austria, Slovacia si Ungaria, precum si alte 48 de arii importante pentru pasari din Bulgaria si Romania.

Amenintarile sunt prezentate intr-un nou raport al Birdlife International care, alaturi de Transport si Mediu (T&E), Biroul European de Mediu si reteaua de monitorizare bancara CEE Bankwatch Network a prezentat marti (13 mai) rezultatele cercetarilor in fata Parlamentului European.

Jos Dings, director la Transport si Mediu, un grup militant din domeniul transportului, a declarat: "Povestea proiectelor prioritare de infrastructura a transporturilor din Europa este un exemplu clasic de negocieri politice de moda veche. Proiectele au fost alese in spatele usilor inchise si impuse fara a se lua in calcul riscurile economice si de mediu". "Este momentul sa se faca o reevaluare din temelii a modului de alegere a acestor proiecte", a adaugat el.

Claire Papazoglou, director regional al diviziei europene a BirdLife International, a declarat ca amenintarea este mai mare de cateva proiecte.

"Aceasta noua analiza subliniaza amploarea amenintarii la adresa Natura 2000 sreteaua de zone naturale protejate ale Europeit declansata de dezvoltarea transporturilor. Cele 21 de proiecte prioritare analizate reprezinta doar varful aisbergului; implementarea intregii retele TEN-T ar putea avea impacturi mult mai dure".

"Marea majoritate a acestor impacturi pot fi evitate daca zonele din Natura 2000 sunt luate in considerare in primele faze ale planificarii. Acest lucru este specificat in legislatia de mediu a UE", a declarat doamna Papazoglou.

"Trebuie refuzata finantarea UE pentru toate proiectele care nu se conformeaza in totalitate legislatiei UE", a continuat ea. In principiu, grupurile ecologiste vad solutionarea problemei prin aplicarea legislatiei UE de mediu existente.

Dar acestea cer in plus sa fie luata in seama si biodiversitatea in faza incipienta a proiectului si solicita infiintarea unui "mecanism puternic" pentru solutionarea conflictelor dintre TEN-T si Natura 2000 si a unui sistem care sa monitorizeze cheltuielile cu proiectele de transport, pentru a se asigura ca UE nu finanteaza proiecte ce afecteaza zonele naturale.