UE vrea baza unica impozabila. Ce face Romania?

Marti, 28 Februarie 2012, ora 12:32
4596 citiri
UE vrea baza unica impozabila. Ce face Romania?

Ideea introducerii unei baze unice de impozitare a revenit in atentia marilor puteri europene. O astfel de decizie, in contextul unei crize economice in derulare, nu ar face decat sa franeze si mai mult dezvoltarea economica a Romaniei, considera specialistii contactati de Business24.

In opinia acestora, Romania ar deveni marele perdant si ar pierde unul dintre cele mai mari avantaje pe care le detine in fata marilor puteri; impozitele directe reduse in comparatie cu cele ale Germaniei, care depasesc 40%.

La inceputul lunii februarie, Franta si Germania si-au aratat intentia de a pune in aplicare un plan mai vechi referitor la introducerea unor legislatii de impozit pe profit compatibile pana in 2013. Decizia marilor puteri europene arata ca un pas in directia implementarii bazei impozabile comune la nivelul Uniunii Europene, acel CCCTB (Common Consolidated Corporate Tax Base - CCCTB), care a intrat in discutie din octombrie 2001.

Conform CCCTB, in cazul multinationalelor care detin filiale in celelalte state membre ale UE, baza impozabila se va consolida la nivelul firmei mama si va fi stabilita conform prevederilor directivei.

Mai precis, o companie va apela numai la acest sistem pentru a-si calcula venitul impozabil, fara sa se raporteze la reglementarile fiecarui stat unde are afaceri.

Acestea ar avea posibilitatea de a completa o declaratie fiscala unica sau "consolidata" pentru toate veniturile obtinute in UE.

"Aceasta CCCTB nu inseamna ca statele isi vor pierde dreptul de a stabili cotele de impunere. Ele vor fi stabilite pe fiecare stat in parte, la fel si regulile privind plata impozitului pe profit contribuabililor proprii. Aceasta regula se va aplica doar in cazul companiilor multinationale, iar profitul impozabil nu se va mai stabili conform regulilor din fiecare stat ci conform unor reguli comune tuturor statelor din UE.

Initiatorii acestei legi spun ca vor scadea costurile administrative pentru companii, care vor creste eficienta fiindca nu vor mai dpeune atatea declaratii in fiecare stat unde au afaceri, ci vor depune una singura si din aceea se vor face si platile. Insa, costurile administrative de implementare sunt uriase si atunci exista reticente inclusiv din partea statelor care ar avea de castigat de pe urma acestei legi", a declarat avocatul Gabriel Biris pentru Business24.

Romania ar trebui sa se opuna fiindca nu are un interes, spune Biris.

"Noi pierdem si PIB, si locuri de munca, si venituri la bugetul de stat. Ce-ar putea sa castige companiile?! Initiatorii acestei legi spun ca firmele ar putea sa castige simplificarea modului de calcul al impozitului pe profit. Pe de alta parte, fiecare filiala va aplica prevederile locale in ceea ce priveste contabilitatea.

Franta este cel mai mare castigator al sistemului, in timp ce Germania are multe locuri unde pierde prin aceasta lege", a declarat acesta.

Interesele Frantei si Germaniei

Nici consultantul financiar Ionel Blanculescu nu priveste cu ochi buni aceasta dorinta a marilor puteri de a crea o baza unica impozabila. In opinia acestuia, Germania si Franta isi doresc implementarea acestui sistem, intrucat marile companii transnationale sunt atrase de un nivel redus al impozitarii directe, cum este in Romania, de 16%, fata de nivelul impozitarii directe din Germania, de 40%.

"Altfel spus, statul respectiv pierde fiindca se delocheaza compania din Germania si vine in Romania. Sigur ca Germania nu agreeaza acest lucru. In momentul in care se va introduce aceasta lege peste mai multi ani, probabil ca toate aceste companii vo re-evalua beneficiul produs de localea de pe piata romaneasca.

Daca beneficiile vor fi mai mici in raport cu pierderile pe care le vor cauza fiscalitatea, atunci cu certitudine se vor retrage. In momentul in care fiscalitatea devine simetrica la nivelul UE, fiscalitatea nu va mai conta in Romania", a declarat Ionel Blanculescu pentru Business24.

Ce pierde Romania?

Raportat la nivelul redus de impozitare directa, taxarea unica ar fi un avantaj fiindca nivelul de impozitare din alte tari europene e mult mai ridicat spre deosebire de cel din statul roman.

"Pe de o parte ar fi un castig insa, in oglinda, ar putea fi o pierdere din faptul ca unele companii, care au fost atrase de acest nivel de fiscalitate, s-au putea retrage pe alte piete mai atragatoare din afara Uniunii Europene.

Romania nu poate accepta toate aceste masuri restrictive. Germania incearca de fapt sa impiedice companiile sa vina spre zone de speranta fiscala, cum e Romania", a spus Blanculescu.

In noile conditii, cota unica de impozitare de 16% nu va mai reprezenta un avantaj al Romaniei in raport cu alte state membre UE. De aceea, Guvernul Romaniei va trebui sa acorde o atentie deosebita crearii unor conditii favorabile mediului de afaceri, precum o infrastructura dezvoltata, o legislatie fiscala si comerciala coerenta si stabila, o birocratie redusa si o atitudine mai putin ostila si agresiva a organelor de control fata de contribuabilii corecti", crede Dan Schwartz, managerul Scot&Company.

"In conditii de normalitate, Guvernul Romaniei va trebui sa adopte in legislatia fiscala interna prevederi cu referire la holdinguri, cel putin pentru a nu fi pus in situatia de a-si discrimina proprii rezidenti in raport cu companiile straine care deruleaza afaceri in mai multe state europene, inclusiv in Romania", a declarat acesta pentru Avocatnet.

Un alt dezavantaj major pe care Schwart il observa este dat de faptul ca in primii ani de aplicare noile prevederi referitoare la baza comuna consolidata sa aiba influente negative in sensul diminuarii nivelului de colectare a impozitului pe profit.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#baza unica impozabila Germania, #baza unica impozabila dezavantaje Romania, #baza unica impozabila multinationale, #avantaje baza unica impozabila , #UE