Alegeri SUA 2012: Care va fi influenta mediului de afaceri?

Marti, 06 Noiembrie 2012, ora 07:25
1801 citiri
Alegeri SUA 2012: Care va fi influenta mediului de afaceri?
Foto: The Guardian

Increderea americanilor in capacitatea celor doi candidati la presedintia SUA de a repune pe picioare o economie care inca se clatina este cea care va hotari tabara victorioasa in alegerile prezidentiale din aceasta tara.

Ramane de vazut insa daca parerile americanilor de rand le vor reflecta pe cele ale mediului de afaceri.

Criza financiara din 2008 a reprezentat debutul problemelor economice din SUA, care s-au rasfrant ulterior la nivel mondial. In acelasi an Obama a devenit presedinte, iar in incercarea sa de a gestiona criza economica si-a indepartat mai multi sustinatori din mediul de afaceri.

Cum s-a schimbat directia Wall Street

In 2008, Obama a putut conta pe un sprijin important din partea Wall Street, primind donatii importante din partea angajatilor Goldman Sachs, JP Morgan, Morgan Stanley, Citigroup sau UBS, conform Center for Responsive Politics.

In acest an, sustinerea Wall Street merge in primul rand catre Romney. Angajatii Goldman Sachs, Bank of America, Morgan Stanley, JP Morgan Chase si Credit Suisse sunt cei care au contribuit cel mai mult la campania candidatului republican.

Cauzele acestei schimbari majore sunt multiple. Obama a avut o retorica vehementa la adresa sectorului financiar-bancar, declarandu-l responsabil pentru mai multe din problemele economiei americane, scrie CNN Money.

Wall Street-ul nu vede cu ochi buni nici masurile de reglementare mai stricte ale sectorului din partea actualului presedinte, cu care acesta s-a mandrit in campanie.

Mai mult, una din politicile principale pe care Barack Obama le promoveaza este cresterea taxelor pentru persoanele si cuplurile care castiga peste 200.000 dolari pe an, respectiv 250.000 de dolari.

Astfel, 72% din angajatii de pe Wall Street care spera la o marire salariala pe viitor considera ca aceasta va veni odata cu alegerea lui Romney ca presedinte, in timp ce doar 18% cred ca victoria lui Obama le-ar putea aduce beneficii salariale suplimentare, se arata intr-un sondaj publicat luni de Bloomberg.

Obama a cerut sfatul oamenilor de afaceri, dar nu l-a ascultat

O alta critica primita de actualul presedinte este aceea ca nu intelege nevoile companiilor din cauza lipsei sale de experienta in afaceri, capitol la care Romney l-a depasit.

Mitt Romney s-a dovedit a fi "un om de afaceri talentat" si a avut "succes atat in (n.r. activitatile din) sectorul public, cat si in cel privat", este parerea lui Lee Iacocca, fost CEO la Chrysler, citat de The Detroit News.

Candidatul republican a reusit sa-si atraga sprijinul unor importanti oameni de afaceri, precum directorul general Cisco, co-fondatorul Home Depot, sau CEO-ul Intel, Paul Otellini, se precizeaza intr-un blog al Wall Street Journal.

In special sprijinul directorului Intel pentru Romney a reprezentat o lovitura pentru campania lui Obama, tinand cont ca acesta este membru al Consiliului pentru Ocupare si Competitivitate, for creat de presedintele american.

Desi includerea lui Otellini a fost promovata intens de administratia de la Washington, acesta a fost destul de critic la adresa masurilor pe care Obama le-a luat pentru stimularea economiei si crearea de noi locuri de munca.

Directorul Intel a si donat 55.000 dolari pentru campania lui Romney.

Din acest punct de vedere, Obama a fost acuzat ca, desi a cerut sfatul oamenilor de afaceri, nu l-a ascultat. "M-au contactat pentru a-mi cere sfatul, dar nu l-au urmat prea bine", a declarat Lee Iaccoca, unul dintre oamenii de afaceri contactati de Administratia Obama.

Ce sprijin are totusi Obama din partea mediului de afaceri

Obama a reusit insa sa-si mentina sprijinul, inclusiv financiar, al unei parti importante din Silicon Valley, se mentioneaza in acelasi blog Wall Street Journal.

Actualul presedinte a reusit sa atraga aproape 18,88 milioane de dolari din partea angajatilor industriei de electronice si telecomunicatii, fata de doar 6,44 de milioane de dolari, cat a strans Romney.

Donatiile angajatilor Microsoft si Google s-au aflat pe locul doi si trei in sursele de venit ale campaniei democratului.

Barack Obama are de partea sa si reprezentantii industriilor producatoare de energie alternativa, in timp ce majoritatea companiilor din domeniul energiei bazate pe combustibil fosil il sustin pe Romney.

Comparativ, Romney a primit donatii de 8,62 de milioane de dolari din partea reprezentantilor industriei energetice si de exploatare a resurselor naturale, in timp ce la actualul presedinte nu au ajuns decat 2,17 milioane de dolari.

Nu in ultimul rand, Obama si-a asigurat sprijinul unor universitati faimoase. Angajatii University of California si Harvard s-au aflat pe locul intai, respectiv cinci, in topul donatiilor pe care acesta le-a primit pentru campanie.

#mediu afaceri alegeri SUA, #sustinere Obama mediu afaceri, #sustinatori Romney, #alegeri SUA mediu afaceri, #companii alegeri SUA , #USA