Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Bilantul comertului online in 2012 - Interviu Cristian Herghelegiu, PayU

Bilantul comertului online in 2012 - Interviu Cristian Herghelegiu, PayU


Cea mai mare plata online din 2012 a fost de peste 8.000 de euro, pentru un pachet de servicii turistice. E un fapt, care demonstreaza ca afacerile online din Romania au inceput sa-si miste rotitele, chiar daca 85% dintre romani nu au efectuat vreodata o plata online.

Cristian Herghelegiu, country manager pentru PayU, cel mai mare procesator de plati electronice din Romania, a raspuns intrebarilor Business24, facand o radiografie a comertului online din Romania si a cifrelor care s-au vehiculat anul acesta in mediul de business online.

50-60% dintre romani nu au efectuat niciodata o plata cu cardul, iar 80-85% nu au facut o plata online, spunea Catalin Cretu (Visa) la ZF Digital. In cat timp estimati ca se va inversa aceasta statistica? Cand vom putea spune ca 80% dintre romani au efectuat cel putin o plata online?

Personal nu m-as hazarda la o astfel de estimare. Evolutia platii online depinde in primul rand de evolutia accesului la internet. In acest moment, aproximativ 40% din populatia tarii are acces la internet si sunt mai putini cei care il si utilizeaza frecvent. Practic, accesul la internet in mediul rural este sporadic. Pentru a ajunge la nivelul in care 80% sa faca cel putin o plata online ar trebui ca aproape toti romanii sa aiba acces la internet si sa il si utilizeze frecvent.

In consecinta, probabil nu vom vedea un astfel de procent in viitorul apropiat, sunt putine tari in lume unde acest lucru chiar se intampla.

Cat la suta dintre magazinele online din Romania estimati ca au implementat posibilitatea platii online cu cardul?

Nu exista o cifra oficiala care sa arate numarul magazinelor online din Romania, insa daca ma raportez la estimari proprii, as zice ca aproximativ 50% dintre magazinele online locale au implementat plata online. As adauga insa ca cele mai importante magazine online, indiferent de segmentul pe care activeaza au pus la dispozitia clientilor optiunea platii online.

Cele care nu au inca implementata plata online sunt in majoritate magazine mici. Ce ar trebui insa sa stie aceste magazine este ca implementarea unui portofoliu complet de metode de plata afecteaza direct rata de conversie a magazinului online respectiv. Clientul trebuie sa poata plati cum isi doreste si atunci cand doreste.



In perioada sarbatorilor de Paste ati declarat ca e-commerce-ul din Romania a crescut cu 38% fata de perioada similara a anului trecut. Cu cat estimati ca va creste comertul online din Romania in perioada sarbatorilor de iarna?

Pe baza evolutiilor din anii trecuti, dar si a volumelor inregistrate in acest an in ceea ce priveste plata online, ne putem astepta la cresteri de aproximativ 40% in perioada sarbatorilor de iarna 2012, fata de perioada similara a anului trecut.

Care este procentul tranzactiilor in care s-a incercat/reusit o frauda?

In sistemul PayU, procentul tentativelor de frauda este de 2% din totalul tranzactiilor, procent care scade de la an la an. In ceea ce priveste fraudele reusite, aproximativ 0,012% din totalul tranzactiilor sunt fraude. Cea mai mare parte a lor reprezinta fraude domestice, plati facute cu cardurile parintilor sau partenerilor care nu sunt cunoscute de catre posesorii cardurilor.

Cu cat isi poate mari intr-un an un magazin cifra de afaceri,procentual vorbind, din momentul in care isi implementeaza un sistem de plata online?

Evolutia cifrei de afaceri a unui magazin depinde de foarte multe lucruri, incepand cu produsele oferite, experienta de utilizare a site-ului, calitatea serviciilor auxiliare si terminand cu metodele de plata utilizate. Plata online ofera acces la o piata mai mare, un numar mai mare de clienti potentiali si, mai important, confera credibilitate, demonstreaza stabilitate si ajuta cumparatorii sa achizitioneze mai usor.

In functie de modul in care este utilizata, plata online ofera alte doua avantaje importante: reprezinta o plata in avans a produselor trimise ulterior prin curier si faciliteaza incasarea contravalorii serviciilor (plati de facturi, spre exemplu). Ambele conduc la un cashflow mai bun si la reducerea costurilor de incasare.

Putem insa sa ne dam seama despre influenta platilor online asupra vanzarilor daca studiem evolutia in timp a acestor metode de plata. Intr-o perioada de criza, vanzarile de produse si servicii achitate online au continua sa creasca intr-un ritm accelerat. Exista nise unde se inregistreaza cresteri de doua cifre de la an, mai mari decat pe alte canale comerciale, ceea ce arata clar ca platile online aduce clienti noi si, in consecinta, creste vanzarile.

De asemenea, exista alte domenii unde platile online au o pondere foarte mare din vanzarile totale: flori si cadouri (+60%), turism (30-40%), servicii (+ 60%).



Cat estimati ca va fi volumul de plati online la nivelul intregului an 2012? Cat la suta din acest volum va fi fost facut din Romania si cat din afara tarii?

La finalul anului 2012, volumul platilor online efectuate in magazinele online din Romania va depasi cu siguranta valoarea de 200 milioane de euro. Estimarile din piata arata ca acest volum reprezinta 25%-30% din totalul cumparaturilor cu plata online efectuate de romani, restul fiind in magazinele din afara tarii.

Cat la suta din platile online efectuate in 2012 in randul companiilor procesate de PayU au oferit servicii/produse in regim de rate cu plata online?

Pana in acest moment, platile online cu carduri cu rate au fost procesate direct de catre bancile emitente ale cardurilor respective.


Care ar trebui sa fie cifra minima de afaceri (sau profitul) pentru ca un magazin, care are si extensie online, sa implemeneze sistem de plata online cu cardul? Dar pentru un magazin 100% online?

Nu exista un nivel minim al cifrei de afaceri pentru a implementa plata online. Solutia de plata online poate fi selectata in functie de nevoile magazinului online respectiv (indiferent daca este 100% online sau linie de business distincta). Exista magazine online care doresc plata online prin card bancar si atat. Exista insa magazine online care doresc un portofoliu complet de metode (card, wire, paypal, mobile, internet banking, carduri cu rate etc) precum si servicii de suport, operationale si financiare. Solutia de plata pe care o aleg depinde de aceste cerinte de business.



Care sunt cele mai mari greseli pe care le fac antreprenorii romani (din punctul de vedere al procesatorului de plati online)?

As spune ca este una singura: privesc procesatorul ca pe un furnizor, in loc de partener. Procesatorul poate fi un hub al tuturor serviciilor de care un magazin online ar putea avea nevoie pentru a-si creste afacerea. Are relatii cu bancile, cu furnizori de diverse servicii, cu alte magazine online si poate ajuta orice magazin online sa isi creeze o retea care sa sustina cresterea vanzarilor.

Noi lucram cu clientii nostri nu doar in zona de procesare. Cu unii lucram activ la cresterea ratei de conversie, cu altii facem campanii de marketing singuri sau impreuna cu alti jucatori, cu unii lucram la imbunatatirea experientei din site-ul magazinului iar cu altii le facem pe toate. Veniturile unui procesator depind 100% de vanzarile magazinelor online cliente si atunci are tot interesul ca acestea sa creasca.


Pot fi operatorii de telefonie mobila un "pericol" pentru procesatorii de plati online (ma refer la concurenta)?

Pentru noi, operatorii de telefonie mobila sunt parteneri, nu concurenta. Cred ca acest parteneriat este benefic de ambele parti. Integratorii de plati online ofera o serie de servicii prin care operatorii isi pot scadea costurile de incasare a facturilor si isi pot optimiza cashflow-ul, fara ca acestia sa fie nevoiti sa depuna eforturi financiare, de timp si resurse umane pentru a face aceste lucruri intern.

Care este valoarea celei mai mari plati online din Romania in 2012 (procesata de PayU)? Despre ce produs este vorba?

Este vorba despre un pachet turistic achizitionat de pe site-ul unei agentii de turism in luna august, in valoare de 8.446 euro.

De asemenea, s-a mai inregistrat o plata pe persoana juridica, pentru produse software, valoarea tranzactiei respective ridicandu-se la 15.000 de dolari.

Puteti da un exemplu de succes, in care o companie a realizat vanzari notabil dupa implementarea sistemului de plata online?

Avem astfel de cazuri in special din segmentele fashion, flori, bilete la concerte, spectacole, evenimente sportive precum si servicii, mai ales hosting si acces la continut. Din motive care tin de confidentialitatea afacerilor partenerilor cu care lucram, nu putem oferi unul sau mai multe nume de magazine online care au avut cresteri semnificative de vanzari dupa implementarea platilor online.


Implementarea platii online in cadrul unui magazin sau furnizor de servicii critica pentru business?

Cu siguranta implementarea platilor online este un ajutor pentru business. Este o metoda de plata ceruta de cumparatori. Am intalnit cazuri in care magazinul nu dorea neaparat sa implementeze plata online, insa a facut-o la cererea clientilor.

Traim intr-un mediu in care se poate cumpara de oriunde si cam orice. Cumparatorii trebuie sa poata plati cum doresc, atunci cand doresc. Ceea ce inseamna ca un magazin online trebuie sa aiba toate metodele de plata disponibile.

Cred ca un magazin online care ar decide sa scoata plata online, ar avea sanse sa piarda peste 25% dintre cumparatori in favoarea competitiei.



De ce nu sunt Google Wallet sau PayPal un pericol imediat pentru PayU?

PayU este un integrator de plati online. Practic, integram mai multe metode de plata pe platforma de plati online si oferim clientilor nostri un portofoliu complet de metode de plati electronice, integrate intr-un singur flux financiar si operational.

In acest context, metodele de plata oferite de alte companii reprezinta pentru noi oportunitati de parteneriate benefice pentru toti cei implicati: noi ne diversificam gama de produse, comerciantii primesc toate metodele de plata disponibile integrate intr-o singura platform si intr-un singur flux financiar, tin relatia cu o singura companie, platile se fac mai repede si mai simplu iar partenerul isi promoveaza produsul mult mai usor catre o baza mare de magazine online care realizeaza majoritatea tranzactiilor din Romania. De altfel, PayPal este metoda de plata integrata in platforma PayU inca din 2007.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 4711 ori