Marile lanturi de magazine pot schimba comportamentul de achizitie online (STUDIU)

Duminica, 29 Septembrie 2013, ora 10:22
1867 citiri
Marile lanturi de magazine pot schimba comportamentul de achizitie online (STUDIU)
Foto: quartsoft.com

Aproape 60% dintre romanii utilizatori de internet ar cumpara produse alimentare ambalate daca acestea ar fi comercializate online de marile lanturi de magazine, potrivit unui studiul realizat de Exact Cercetare si Consultanta.

Produsele alimentare proaspete ar trece de bariera generata de neincrederea in calitatea, prospetimea si igiena garantate de un magazin online, daca acestea ar fi oferite de un retailer cunoscut.

Un procent de 35% dintre utilizatorii de internet ar comanda online produse proaspete de la marii retaileri, fata de doar 2% cumparatori actuali, se arata in studiul realizat de Exact Cercetare si Consultanta citat de Mediafax.

Principalul avantaj perceput de cumparatori atunci cand fac cumparaturi online este economia de timp pe care o fac, 80% dintre romanii internauti plasand acest avantaj pe prima pozitie a topului.

La mare distanta de primul avantaj mentionat, cu un procent de 35%, se situeaza livrarea produselor oriunde in tara, in timp ce 30% dintre utilizatori apreciaza posibilitatea accesarii mai multor site-uri in acelasi timp, fiind astfel posibila compararea preturilor aplicate de diferite magazine online.

Tinand cont de intentiile marilor retaileri de a-si extinde serviciile in online, studiul realizat de Exact Cercetare si Consultanta a surprins perceptiile romanilor cu privire la aceasta oportunitate.

De-a lungul timpului, studiile au aratat ca produsele alimentare (fie ele ambalate sau proaspete) si chiar bauturile alcoolice sau non-alcoolice au o probabilitate mica de a fi cumparate online.

Procentele celor care au achizitionat online astfel de produse sunt unele dintre cele mai mici: 6% au mentionat ca au cumparat produse alimentare ambalate si doar 2% produse alimentare proaspete. Iar principalele motive sunt neincrederea in prospetimea lor (56%), in conditiile igienice asigurate atat la depozitare (53%), cat si la livrare (28%).

"Trebuie sa avem insa in vedere un pattern de achizitie al cumparatorului pe care il intalnim in mai multe categorii de produse. In urma cu cinci ani, produsele vestimentare - imbracaminte, incaltaminte - erau pe ultimele locuri in lista de cumparaturi achizitionate. Motivul principal era imposibilitatea de a le proba si de a testa calitatea materialelor. In ultimii doi ani, insa, aceasta categorie a ajuns pe primele locuri, concurand cu electronicele si electrocasnicele.

Experienta pozitiva cu magazinele online de produse vestimentare a eliminat treptat aceasta bariera. Aceeasi bariera - neincrederea in achizitionarea unor produse de calitate si proaspete in cazul celor alimentare - trebuie luata in considerare de marii retaileri care doresc sa determine cumparatorul sa le achizitioneze produsele online", declara Lacramioara Loghin, Managing Director Exact Cercetare si Consultanta.

Conform comunicatului, studiul scoate in evidenta importanta experientei pe care cumparatorul o are cu magazinul de la care cumpara (chiar daca experienta este dobandita in cazul cumparaturilor realizate in mod clasic).

In ceea ce priveste achizitia online de produse alimentare, categorie in care barierele de achizitie sunt cele mai mari, intentia de cumparare creste foarte mult in conditiile in care furnizorul este un lant mare de magazine. Daca, in prezent, 6% dintre persoanele care utilizeaza internetul achizitioneaza produse alimentare online, in viitor, 58% declara ca ar achizitiona produse alimentare ambalate, daca lanturile mari de magazine ar oferi aceasta posibilitate.

"Asadar, experienta cu lanturile mari de magazine in offline le recomanda si pentru varianta online. 87% dintre cei intervievati ar cumpara produse daca marile lanturi de magazine si-ar extinde serviciile in online. Inclusiv produsele alimentare proaspete, care trec cel mai greu aceasta bariera a sigurantei calitatii si prospetimii ar fi achizitionate de 35% dintre cumparatorii, utilizatori de internet, in conditiile in care ele sunt endorsate de un retailer cunoscut", declara Cristina Goga, Client Service Senior Exact Cercetare si Consultanta.

Conform comunicatului, masurand atractivitatea pentru anumite modalitati de livrare, cele mai potrivite din punctul de vedere al cumparatorului sunt prin curier la domiciliu: 44% considera potrivita livrarea prin curier in ziua plasarii comenzii, in timp ce 40% livrarea prin curier cel putin la o zi dupa plasarea comenzii. Livrarea in magazin sau in afara magazinului la un punct dedicat, livrari de tip drive-thru, nu sunt deloc atragatoare pentru cumparatori.

Echipa Exact care a efectuat studiul a fost formata din: Nicoleta Berbecaru - Project Manager si Monica Ungureanu - Quantitative Research Manager.

Universul cercetarii a fost reprezentat de persoane cu varsta cuprinsa intre 18 si 60 de ani, rezidente in localitatile urbane cu peste 50.000 locuitori, utilizatori de internet, care au facut cumparaturi in ultima luna. Volumul esantionului a fost de 1.135 respondenti, care au raspuns la chestionarul Exact Cercetare si Consultanta, administrat prin internet. Culegerea datelor a fost realizata in intervalul 27 august - 1 septembrie.

Exact Cercetare si Consultanta este o agentie full-service, activa pe piata din anul 2008.

#achizitii online, #comportament consumator online, #cumparaturi alimente internet , #Comert online