Romanii se imbraca online. Interviu cu Razvan Predica, Fashion Days, despre o piata de 170 de milioane de euro

Sambata, 02 Aprilie 2016, ora 00:00
22835 citiri
Romanii se imbraca online. Interviu cu Razvan Predica, Fashion Days, despre o piata de 170 de milioane de euro

"Haina il face pe om", spune o zicala arhicunoscuta. Insa, in era digitala, modul in care faci shopping poate spune la fel de multe despre tine.

Comertul online a prins aripi in ultimii ani in Romania, dupa cum recunoaste Razvan Predica, CEO al retailerului Fashion Days, unul dintre liderii de piata din Europa de Est.

Modelul de business Fashion Days a cunoscut o adaptare constanta la nevoile clientilor din regiune, in prezent incluzand peste 1.000 de branduri si 500.000 de produse ale acestora.

In ce directie se indreapta fashion-retailul online din Romania, care sunt factorii cheie care asigura succesul unei afaceri de acest gen si cat de pretentiosi sunt clientii din Europa de Est explica Razvan Predica, intr-un interviu acordat Business 24.

Care sunt caracteristicile pietei de fashion din Europa Centrala si de Est care au favorizat transformarea Fashion Days intr-un lider de piata?

In ultimii ani, Fashion Days a cunoscut o crestere rapida in tarile din Europa de Est, direct proportionala cu evolutia din ultimii ani a industriei de e-commerce in regiune. Cresterea pietei are un impact puternic asupra evolutiei oricarei companii, insa, ca sa fii lider de piata ai nevoie de mai mult de atat.

Diferentiatorii si deciziile strategice sunt factori cheie care iti asigura succesul. Fashion Days este in prezent destinatia numarul 1 de fashion datorita reactiei sale rapide la nevoile si asteptarile clientilor.

Serviciile de calitate (livrarea rapida, politicile de retur gratuit si rambursarea rapida a platilor), focusul pe dezvoltarea constanta a aplicatiilor de mobile pentru iPhone, iPad si Android, precum si un portofoliu de peste 1.000 de branduri de top sunt diferentiatorii care pozitioneaza Fashion Days ca lider in regiune.

In 2014, am schimbat modelul de business al companiei: am trecut de la a fi un shop online de flash-sales, in care clientii puteau intra doar in baza unei invitatii, cu stocuri limitate in timp si cantitate, la un shop de retail online, cu focus pe colectii noi.

In prezent, clientii pot gasi pe Fashion Days peste 500.000 de produse, de la 1.000 de branduri, care acopera aproape toate categoriile din zona de fashion (imbracaminte pentru femei, barbati, copii, incaltaminte, echipament sportiv si accesorii, la preturi foarte atractive).

In 2015, am inceput parteneriatul cu eMAG, ca parte a strategiei fondului de investitii Naspers de a-si optimiza structura operationala si de a-si accelera cresterea in zona de fashion e-commerce din Europa Centrala si de Est.

Beneficiile semnificative ale acestei tranzactii se vor resimti in experienta de shopping a clientilor, datorita resurselor consolidate ale celor doua companii si oportunitatii de a negocia preturi mai bune pentru produsele si serviciile oferite.

Care sunt diferentele dintre piata de fashion din Romania si restul tarilor din regiune? Reusesc romanii sa se adapteze trendurilor sau raman conservatori?

Pietele pe care activeaza Fashion Days sunt dinamice si depind de mai multi factori: de valoarea lor de piata, de veniturile potentialilor clienti, de comportamentul de consum, de ponderea celor care comanda online din totalul utilizatorilor de internet sau de valoarea medie a cosului de cumparaturi.

Dintre cei peste 4 milioane de clienti Fashion Days, 70% sunt femei si 30% barbati si mai bine de 45% comanda produsele preferate de pe dispozitivele mobile.

Referitor la pietele Fashion Days, Romania este cea mai mare si detine mai bine de 25% din cota de piata locala de fashion online, urmata de Bulgaria si Ungaria.

Daca ne referim la interesul pentru moda, Romania, Bulgaria si Ungaria sunt destul de asemanatoare: clientii cumpara cele mai noi colectii si sunt foarte atenti la ce se poarta, la cum asorteaza piesele vestimentare sau combina culorile.

Sunt romanii educati in a alege produse originale? Cat de mare este provocarea de a vinde si a proteja imaginea marilor branduri, intr-o piata in care sunt multe produse contrafacute?

Fashion Days vinde doar produse originale. Cele doua echipe de buying din Bucuresti si Milano selecteaza produse autentice direct de la producatori sau furnizori oficiali ai marilor branduri, precum Calvin Klein, Roberto Cavalli, Moschino, Lacoste, Esprit, United Colors of Benetton si multe altele.

Parteneriatul strategic si pe termen lung cu brandurile de fashion ne ofera posibilitatea de a le oferi clientilor nostri colectii originale la preturi atractive.

Romanii sunt atenti la trenduri si pun pret pe stilul lor vestimentar. Au acces la multiple surse de informatie si isi doresc sa cumpere branduri cunoscute si apreciate la nivel international, asa ca aleg calitatea in detrimentul produselor contrafacute.

Cum arata o zi tipica din viata CEO-ului Fashion Days?

Aglomerata si diferita fata de ziua de ieri. Cand lucrezi pentru cea mai mare destinatie de fashion, nicio zi nu seamana cu cealalta.

Imi incep ziua de lucru foarte devreme, pentru ca in felul acesta am timp sa citesc stirile importante si sa imi fac planul pentru ziua in curs. Odata ce acest moment de liniste s-a incheiat, restul este pe fast forward.

Am cel putin o intalnire in fiecare zi si cel putin o decizie importanta de luat. Imi inchei ziua tarziu, alaturi de familie.

Cat de mare este echipa de logistica a Fashion Days si care sunt atributiile ei? Care sunt diferentele fata de o echipa de logistica dintr-o companie offline, care sunt provocarile?

Departamentul de operatiuni numara mai bine de 200 de oameni care se ocupa de logistica, productia de continut (site si informatii despre produse), customer support si business development. Echipa de logistica are in prezent 140 de oameni.

Fashion Days este prima companie cu centrul logistic in Romania care a castigat medalia europeana de bronz la competitia anuala organizata de European Logistic Association, prin care eforturile echipei de logistica au fost recunoscute ca fiind la cel mai inalt nivel profesional.

Versiunea scurta a evolutiei spectaculoase pe care a parcurs-o departamentul de operatiuni se poate rezuma printr-o expansiune rapida a companiei in ultimii ani, care a dus la o crestere cu 350% a volumelor livrate de Fashion Days catre clientii sai in 2014, fata de 2011.

Pentru ca aceasta evolutie sa fie sustenabila, am implementat o serie de proiecte indraznete, luand in considerare operatiunile de procesare, livrare si depozitare. Cel mai important beneficiu pentru clientii nostri este livrarea rapida a comenzilor, in numai 24 de ore in Romania si 48 de ore in Bulgaria si Ungaria.

Reteaua logistica pe care am construit-o in Europa Centrala si de Est ne ofera oportunitati multiple in a le oferi clientilor nostri servicii mai bune si mai rapide.

Care sunt perioadele in care Fashion Days inregistreaza cele mai mari vanzari?

Vanzarile sunt puternic influentate de campanii, atat de cele sezoniere de discount, cat si de cele de lansare de noi colectii de la branduri, precum United Color of Benetton, Mango, Calvin Klein, Esprit si multe altele, care sunt de mare interes pentru clientii nostri.

La inceputul anului am avut campanii de reduceri pentru colectiile de toamna-iarna 2015, pentru Sfantul Valentin si pentru 1 si 8 Martie. In prezent, pregatim campanii speciale pentru Paste.

Organizam noi lansari de colectii de la branduri de top si evenimente de shopping pe tot parcursul anului. Acestea genereaza o crestere semnificativa a vanzarilor.

De exemplu, in 2015, de Black Friday, vanzarile au crescut cu peste 20%, fata de aceeasi perioada a anului precedent. Daca in alte tari, precum China, exista Single's Day (o alternativa pentru Valentine's Day, sarbatorita pe 11 noiembrie), in Romania Black Friday este cel mai mare eveniment de shopping atat pentru consumatori, cat si pentru companii, in termeni de vanzari.

Cat la suta din piata de fashion este reprezentata de e-commerce? Care este situatia in alte tari?

Potrivit estimarilor noastre, piata de fashion online a ajuns undeva la 170 de milioane de euro in 2015, cu 20% mai mult fata de 2014, iar asta datorita numarului tot mai mare de competitori de pe piata.

Aceasta crestere arata o dezvoltare a pietei in general si, deci, beneficii pentru consumatori.

Mai mult, in 2015, migratia consumatorilor din mediul offline catre cel online a crescut semnificativ, semn ca increderea lor in e-commerce e tot mai mare. Insa, pentru ca acest lucru sa fie o constanta trebuie mentinut un nivel ridicat al serviciilor oferite clientilor de catre toti jucatorii de pe piata.

Prin urmare, vedem un potential imens in ceea ce priveste cresterea zonei de fashion online in urmatorii ani. In 2016, ne asteptam la o crestere de 24-27% a pietei de fashion online.

Cate dintre brandurile Fashion Days sunt romanesti sau din tarile Europei de Est?

Suntem deschisi parteneriatelor cu brandurile locale si cautam furnizori cu care sa ne sincronizam in ceea ce priveste calitatea, designul si stocul de produse.

Nu este usor sa gasim branduri locale care sa se plieze pe aceste cerinte, insa avem cateva colaborari, cum ar fi cea cu Mihaela Glavan, un designer de incaltaminte si accesorii apreciat atat in Romania, cat si in afara tarii.

Aveti un produs anume pe care preferati sa-l cumparati din magazin si nu prin shopping online? Care este acesta?

Pana acum, m-am obisnuit sa imi cumpar totul online, de la haine, la produse electronice, carti, articole sportive, materiale de constructii si multe alte tipuri de produse. Masini, insa, nu am cumparat niciodata online.

Cine cumpara mai mult de pe Fashion Days, barbatii sau femeile?

In Romania, 70% dintre clienti sunt femei si 30%, barbati, majoritatea din orase mari ale tarii (Bucuresti, Timisoara, Constanta, Cluj sau Brasov), cu un stil de viata activ si un program aglomerat. Situatia este similara si in celelalte doua tari unde activam.

Ce produse s-au cumparat cel mai mult de la inceputul acestui an? Ce produse cumpara cel mai mult romanii?

In acest an, cea mai populara categorie de produse a fost imbracamintea (bluze, topuri, geci, paltoane, articole sportive etc.) fiind urmata de incaltaminte si de articolele de lenjerie intima. Ierarhia este influentata si de noile branduri din portofoliul Fashion Days.

Noile colectii ale brandurilor Esprit, Mango, United Colors of Benetton, Ted Baker, Desigual, Stefanel, UGG Australia, Liu Jo, Superga, Pura Lopez, Dolce & Gabanna, Dsquared, Levi's, Vagabond, Laura Biagiotti au influentat cresterea vanzarilor pe aceste segmente.

Am observat, de asemenea, o crestere a vanzarilor si in ceea ce priveste accesoriile (genti, ceasuri, ochelari de soare, esarfe etc.), iar acest lucru s-a datorat colectiilor nou intrate in portofoliul nostru, de la branduri precum: Furla, Tosca Blue, Liu Jo, Ray Ban, Tommy Hilfilger, Skagen, Garment etc.), dar si faptului ca in lunile februarie si martie, romanii au cumparat cadouri pentru cei dragi.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#online fashion Romania, #Fashion Days, #Razvan Predica, #model business Fashion Days , #Comert online