Liviu Dumitru, Wizart Studios: Am intrat in lumea bitilor la opt ani

Sambata, 13 Octombrie 2012, ora 00:00
3896 citiri
Liviu Dumitru, Wizart Studios: Am intrat in lumea bitilor la opt ani

Liviu Dumitru, Managing Partner al agentiei de web development Wizart Studios, povesteste intr-un interviu pentru Business24, despre cum si-a transpus pasiunea pentru IT intr-o afacere cu potential.

A invatat singur cum se dezvolta un site de la zero si a avut ocazia, de-a lungul timpului, sa colaboreze cu companii de pe toate continentele. Cel mai mult i-a placut stilul de business american, dar in 2013 va "ataca" piata din Londra unde cererea de online si aplicatii mobile este foarte mare.

Pe langa IT, Liviu Dumitru este pasionat si snowboard, carti, vacante si gadgeturi pe care le exploreaza la maxim pentru a-si usura munca de zi cu zi.

De unde vine pasiunea pentru domeniul IT si cum ai inceput sa activezi in aceasta industrie?

Am intrat in lumea bitilor la varsta de opt ani si a fost dragoste la prima vedere. Din secunda in care am atins prima data tasta Enter, am stiut ca asta este menirea mea.

Primul calculator la noi in casa a fost un 486 in anul 1992, la care nu avem acces decat dupa ce imi terminam temele sau pe ascuns, asa ca il foloseam la capacitate maxima. Imi aduc aminte ca atunci cand il deschideam, mi se parea ca sunt intr-o alta lume. O lume virtuala pe care o exploram din colt in colt (pe atunci lumea virtuala inca avea bariere).

Accesam internetul prin dial-up seara si petreceam ore intregi navigand, conectandu-ma cu persoane din toate colturile lumii, afland informatii de toate felurile la care pana atunci nu am avut acces. Eram ca un burete care absoarbe totul pana la saturatie.

Apoi am inceput sa ma interesez de unde provine toata informatia si cine sunt cei care le creaza si le dau o forma pentru a le urca online. Am intrat imediat in comunitati de web developeri si am invatat singur cum se dezvolta un site de la zero. Primele site-uri le-am facut pentru prieteni de familie, singur. Am facut multi oameni fericiti cu pasiunea mea, in acea vreme. Intre teme si referate, tot timpul gaseam timp sa ma perfectionez si sa invat ceva nou.

In 2002 avut sansa sa colaborez ca freelancer cu o firma cu actionariat american, careia i-am realizat site-ul si logo-ul. Au fost atat de incantati de rezultate, incat reprezentantii companiei mi-au propus sa infiintam o firma si sa lucram exclusiv pentru SUA. Am acceptat fara ezitare.

Esti fondatorul unei agentii de web development cu experienta pe piata din strainatate. Care sunt principalele diferente intre clientii romani si cei straini?

In tot acest timp am avut ocazia sa lucrez cu companii de pe toate continentele. Cel mai mult mi-au placut insa americanii, pentru ca lucreaza organizat si stiu ce vor. Inteleg foarte bine de ce au nevoie de un website si ce sa faca cu el dupa ce il au. Inteleg faptul ca odata realizat site-ul, are nevoie de promovare online pentru a loializa utilizatorii si a atrage new business.

Bineinteles, si costurile de dezvoltare sunt altele. Insa am lucrat si cu antreprenori din Romania care m-au surpins cu bagajul lor de cunostinte in domeniu si pasiunea pentru online. Sunt ferm convins ca Romania e pe o panta ascendenta, din ce in ce mai multi oameni constientizeaza cat este de importanta prezenta virtuala.

Ce solutii ai gasit pentru a face fata crizei economice?

Pentru ca lucram pentru SUA, am simtit criza inca dinainte sa apara in Romania. Banii erau mai putini si veneau mai greu. Am fost nevoit sa iau niste masuri pentru a rezista, am redus numarul de angajati. I-am pastrat pe cei mai buni si motivati dintre ei pentru a creste productivitatea. Brusc, preturile de dezvoltare au scazut asa ca stiam ca trebuie sa petrecem aceleasi numar de ore de programare sau mai multe, pentru bani mai putini si sa fim foarte productivi. Am renuntat la sediul scump pe care il aveam pentru a ma reloca impreuna cu un alt prieten care detinea si el o firma in acelasi sediu. Inca tin ochii foarte deschisi si bag mana in buzunar doar atunci cand este cu adevarat nevoie.

Ce proiecte pregatesti si care sunt planurile pe termen lung?

Momentan, suntem in discutii cu cateva nume mari din Romania, ale caror concluzii le vom comunica la momentul potrivit. Din 2013, vom ataca din nou piata din Londra unde cererea de online si aplicatii mobile este foarte mare. Avem cativa clienti cu care deja lucram acolo dar vrem mai multi, pentru ca ne place stilul lor de business. De asemenea, avem cateva proiecte interne pe care le dezvoltam ca sa sustina business-ul.

Cand vine vorba de timp liber, cum iti place sa-l petreci?

Timpul liber este un subiect mai delicat. Fiind antreprenor, trebuie sa fiu mai mereu in priza, nu conteaza ca este 2:00 AM sau sambata, iar cu ajutorul tehnologiei de astazi, sunt tot timpul conectat. Insa nu ma deranjeaza, sunt pasionat de munca mea, ma bucur impreuna cu echipa de realizarile noastre si ma incarc cu energie cand primesc feedback pozitiv de la clienti. Atunci cand nu sunt in fata unui ecran, imi place sa citesc foarte mult, sa-mi petrec timpul cu familia sau prietenii si sa plec in vacante. Ador sa calatoresc, dar cui nu-i place? Cel mai mult imi place sa ajung in locuri pe care nu le-am mai vazut si sa descopar lucruri noi.

Sunt pasionat de snowboard, dar e un sport sezonier. Abia astept prima zapada de anul acesta.

Pe ce iti place sa cheltuiesti banii cel mai mult?

Pe gadgeturi, carti si vacante. Sunt pasionat de tehnologie. Imi cumpar orice gadget imi face cu ochiul si il folosesc la maximum. Explorez orice functie noua poate sa apara, pentru a-mi usura munca de zi cu zi. O alta pasiune a mea sunt cartile. In afara de cartile de specialitate, imi cumpar foarte multe carti de istorie. Oriunde vad magazine cu carti, intru si ma pierd. Ultima data cand am vizitat Barcelona, am intrat intr-un magazin foarte mare cu carti... am intrat pe zi si cand am iesit era intuneric, am petrecut acolo in jur de 5 ore.

Despre Liviu Dumitru

Liviu Dumitru este CEO si cofondator al agentiei de interactive Wizart Studios. Activeaza in domeniu de peste 9 ani si a administrat cu succes mai mult de 800 de proiecte de-a lungul anilor, pe diverse piete internationale, Statele Unite, Europa, Asia si Africa.

Alaturi de un antreprenor american a infiintat compania in 2003, dezvoltand proiecte exclusiv pentru Statele Unite ale Americii pana in 2008, printre care si participarea activa la campania online pentru cursa prezidentiala din 2008 a lui James Gilmore III

Din 2008 agentia Wizart Studios a cucerit piata din Romania, castigand conturi precum Credit Europe Bank, Anchor Grup, Uncle Ben's, BMW, Skoda, Camera de Comert Franceza, Galeria Real si multi altii.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#afaceri IT SUA, #afaceri IT Londra, #Wizart Studios, #interviu Liviu Dumitru , #Investitii IT