Am nevoie de SEO pentru site-ul meu? Este optimizarea site-ului o investitie buna?

Luni, 20 Februarie 2017, ora 09:00
3421 citiri
Am nevoie de SEO pentru site-ul meu? Este optimizarea site-ului o investitie buna?
Foto: Ovidiu Joita, Manager iAgency.ro

(P) Raspunsul intrebarii din titlu este afirmativ. Orice site care doreste sa atraga clienti pentru servicii sau pentru produse are nevoie de vizibilitate in motoarele de cautare.

In 2017 toti oamenii au aflat ce este Google si majoritatea internautilor folosesc acest motor de cautare, in Romania, avand o cota de piata de peste 90%.

Promovarea online a unui site se poate face prin diferite mijloace/modalitati:

- promovarea Pay Per Click sau PPC. Aceasta tehnica ajuta site-urile sa fie vizibile in Google, prin anunturi sponsorizate (Adwords) sau pe Facebook, Linkedin prin campanii de reclame sau sponsorizarea unui anunt.

- promovarea prin bannere pe alte site-uri sau alte forme de publicitate disponibile (abonamente, conturi, etc)

- promovarea prin video marketing (Ex: Youtube)

- PR online, prin publicarea constanta a unor articole despre brandul, produsele sau serviciile pe care le avem

- SEO (search engine optimization), optimizarea site-ului pentru a creste pozitia de afisare in motoarele de cautare pentru anumite cuvinte cheie

Sigur, toate modalitatile de promovare au avantaje si dezavantaje, iar daca ne permitem si vrem sa fim leaderi pe piata in care activam, ar fi indicat sa le valorificam pe toate.

Din pacate nu toate business-urile online isi permit sa valorifice si sa investeasca in toate formele de promovare online, fapt care ii face pe oamenii de marketing ai companiilor sa fie nesiguri pe aceste canale si incerti in ceea ce priveste alegerea unui canal sau altul, in functie de bugetul disponibil.

Cum se diferentiaza SEO de PPC si restul canalelor de promovare?

In urma cu cativa ani, inainte ca Google sa lanseze algoritmii de penalizare Panda si Penguin, activitatea de optimizare SEO era in mare parte tehnica. Erau multi "studenti" care se pricepeau sa optimizeze site-ul On-Page (in pagini) si sa cumpere linkuri pe diferite alte site-uri. Exista chiar si o "piata online" de unde puteai sa cumperi linkuri catre site-ul tau, doar pentru a creste pozitia lui in Google.

Tehnicile vechi sunt astazi penalizate de Google, care doreste sa prezinte cele mai valoroase site-uri utilizatorilor si nu in ultimul rand doreste sa vanda cat mai multa publicitate prin serviciul de Adwords.

Prin Adwords, site-ul si produsele noastre pot aparea instant in Google, pe cuvintele cheie pe care ne dorim sa fim gasiti.

Din pacate nu avem un control in ceea ce priveste investitia de viitor, pentru ca tot timpul vor aparea noi concurenti care vor dori sa plateasca Adwords. Cum pentru fiecare cuvant pe care ni-l dorim exista un sistem de licitatie automat, ne putem trezi luna viitoare cu un necesar de buget dublu fata de luna precedenta.

Nu este bine sa ne bazam doar pe Adwords, pentru ca nu avem un control asupra cheltuielilor pe termen mai lung. Adwords poate fi ineficient ca ROI (Return of Investment) sau poate deveni un cost mult prea mare pentru business-ul nostru. Este ca reclama la TV, unde nu toti isi pot permite sa apara. De ce? Pentru ca cererea si oferta stabilesc pretul iar cererea este foarte mare, pe cand spatiul de reclama este limitat. De asemenea, in momentul in care nu ne mai permitem sau dorim serviciile de Adwords, vom disparea din Google iar business-ul nostru va fi si el "in pauza".

Astazi, optimizarea SEO presupune alegerea unor cuvinte cheie in functie de numarul lunar de cautari existente in Google si in functie de strategia de business pe care ne-o dorim. Prin optimizarea on-page avem grija ca aceste cuvinte cheie pe care le-am ales sa se regaseasca in pagini intr-o anumita densitate. De asemenea trebuie sa comunicam cat mai mult tinand cont de aceste cuvinte cheie, pe alte site-uri care sa faca trimitere catre site-ul nostru.

Tot din "optimizarea SEO in 2017" face parte si PR-ul online prin publicarea de articole pe alte site-uri sau de ce nu, prin comunicarea targetata in Facebook sau Youtube.

Google are in 2017 o viziune aproape completa despre site-ul nostru, despre cat "se vorbeste" despre el, despre ce fac utilizatorii cand interactioneaza cu paginile lui.

Asta inseamna SEO in 2017. Inseamna continut de calitate cu trimiteri catre paginile pe care ni le dorim, inseamna comunicare pe retele sociale, inseamna si video marketing, inseamna chiar si postarea de "anunturi pe olx" sau alte site-uri de anunturi.

O agentie SEO stie ce ponderi sa foloseasca in mixurile de linkuri gandite, stie sa identifice site-urile relevante pentru business-ul tau, stie care sunt si cum functioneaza algoritmii de penalizare Google pentru a se putea feri de ei.

Avantajele optimizarii SEO fata de promovarea Pay Per Click sunt atat financiare, pe termen mediu si lung, cat si de brand awareness.

Costurile cu optimizarea SEO le putem proiecta pe un termen lung. Ele nu se schimba la fel ca cele de Adwords si le putem include in bugetul de cheltuieli. Costurile pentru optimizare SEO sunt mult mai mici decat cele de Adwords.

De asemenea atunci cand intrerupem abonamentul de SEO, nu vom pierde tot ce s-a publicat pentru noi, nu vom pierde articolele care s-au scris, nu vom pierde pagina de Facebook sau canalul de Youtube.

Este adevarat ca intr-un timp de 1-3 luni vom pierde pozitiile bune pe care le-am obtinut in Google. De ce? Pentru ca avem concurenti ce publica si ei constant iar Google tine seama de "volumul de continut", "de cat se vorbeste despre noi" in fiecare luna. Desi pierdem pozitiile, daca ne oprim nu vom pierde brand awareness-ul pe care ni l-am creat sau prezenta noastra web.

Activitatatea de SEO nu se resimte insa imediat, ca si cea de Adwords. Activitatea de SEO necesita un timp in care Google sa sesizeze atat modificarile facute in site cat si continutul nou care apare in alte medii. La majoritatea site-urilor, optimizarea SEO produce efecte financiare dupa 5-6 luni de zile.

Pozitiv este ca efectele vor creste tot timpul desi bugetul investit va fi estimat inca de la inceput si se va mentine constant. Sunt site-uri care ajung la Break Even dupa 6 luni, iar altele dupa 12 luni. Insa odata ce ai ajuns leader de piata online, pe segmentul tau de business, este imposibil ca un "nou venit" sa te dea jos, asa cum se poate intampla la Adwords!

Costurile cu optimizarea SEO trebuie sa devina ca si costurile de chirie pentru un magazin. SEO in 2017 include mare parte din marketingul online, ori pentru ca orice business sa aiba succes, el are nevoie de marketing.

Tot ce trebuie sa faceti este sa cerneti specialistii de SEO, de oameni care cred ca se pricep la aceasta activitate. Cand alegeti o agentie de SEO, cereti-le sa vedeti rezultate pentru proiectele existente, cereti-le sa vedeti modul de raportare a activitatii.

Fiind un domeniu pe care nu-l cunoasteti foarte bine, va trebui sa mergeti si pe incredere. Insa ceea ce va pot arata ca au facut pentru alti clienti poate constitui o baza de pornire, un minim de incredere pe care ar trebui s-o aveti, atunci cand alegeti agentia de SEO.

Pentru ca cererea pentru serviciile de SEO este tot mai mare, ca in orice domeniu, au aparut si multe firme care traiesc din contracte pe 3-4 luni, care nu aduc rezultate si merg pe ideea ca pleaca unii clienti dar vin altii.

#optimizare SEO website , #SEO