Cum iti promovezi afacerea in mediul online? Interviu cu Mara Ababei, 57Studio

Luni, 07 Aprilie 2014, ora 14:32
5650 citiri
Cum iti promovezi afacerea in mediul online? Interviu cu Mara Ababei, 57Studio

Primii vizitatori trebuie sa ajunga pe site-ul tau in mod natural, din motorul de cautare. In momentul in care observi interesul oamenilor pentru site-ul afacerii tale, abia atunci merita sa investesti in seo si marketing online.

Mara Ababei, Digital Consultant & Co-founder 57Studio iti explica de ce ai nevoie de un specialist in promovarea online, care sunt diferentele intre o campanie Google AdWords si o colaborare de promovare cu un alt site, dar si care sunt riscurile la care te expui cand incerci singur sa iti controlezi expunerea in online.

In plus, "pentru o persoana care vine din mediul de business, cunostintele de digital sunt prea tehnice si timpul folosit pentru intelegerea lor ar putea fi folosit mai eficient de antreprenor in a face ceea ce stie mai bine, sa-si creasca businessul", spune Mara Ababei, intr-un interviu acordat Business24.

Ababei este, de curand, si profesor in cadrul seminariilor de comunicare MarComm Pills, in cadrul carora impartaseste din cunostintele sale managerilor care vor sa faca mai multe pentru compania lor.

"Am ales sa particip la Marcomm Pills pentru ca imi place foarte mult ceea ce fac. A lucra cu companii, pentru a le creste businessul prin marketing de performanta, este o provocare plina de satisfactii.

Fac campanii de peste patru ani si simt ca a venit momentul de a da mai departe un pic din experienta dobandita", mai spune specialistul.

La ce nivel credeti ca se afla micile afaceri din Romania in ceea ce priveste promovarea in mediul online?

Companiile mici si mijlocii sunt foarte dornice de a se promova in digital. Este un mediu dedicat cu preponderenta tinerilor activi, care acum isi formeaza relatia cu brandurile, si adultilor, cu venituri peste medie, dispusi sa isi cheltuie o suma importanta in online, scutind timpul pretios de la cumparaturi.

In ceea ce priveste pregatirea, suntem la inceput. De cele mai multe ori, echipa clientului include specialisti in produsele si serviciile pe care le livreaza si mai putin specialisti de marketing online.

Si astfel apare necesitatea de a lucra cu consultanti si agentii externe. Cei mai multi clienti au facut pasi mici in strategia de online (un site, pagina pe Facebook, poate mici optimizari SEO) dar munca cea mai "grea" revine specialistilor.

In afara implementarii strategiei de digital, consultantii de marketing online mai au un rol de a educa clientul vizavi de actiunile propuse si importanta lor. Consultantul invata de la client specificul businessului si clientul despre actiunile de marketing online necesare.

Care este primul pas pe care trebuie sa-l faca o companie care doreste sa castige clienti si din mediul online?

Cred ca cel mai important este sa transmita incredere vizitatorului. Daca ai un site bine pus la punct, vizibil si de pe mobil, produse bune, transmiti clar ce actiuni doresti de la vizitatorii tai in site, ai marturii/ testimoniale ale clientilor realist pozitive (nu inventate), transmiti incredere si clientii vin.

Cum atragem primii vizitatori interesati de produsul nostru pe site?

Paradoxal, desi sunt la baza specialist al campaniilor platite (pay-per-click) cred ca primii vizitatori trebuie sa ajunga la noi in mod natural, gratis, din motorul de cautare. Astfel testam daca investitia in site si eventual SEO dau roade.

Ulterior in cazul promotiilor sau pentru cresterea recunoasterei companiei, vom incepe sa platim pentru trafic. Dar asta doar dupa ce site-ul este complet dezvoltat si reflecta businessul intr-o maniera cat mai completa si atragatoare.

Noi, la 57Studio, la prima intalnire cu clientul incercam permanent sa intelegem nevoile de business si apoi propunem campanii de marketing care credem ca s-ar plia. SEO este de multe ori primul pas, deoarece include un audit al performantei siteului. Apoi urmeaza campaniile platite, Google sau Facebook.

Cateva motive pentru care ar fi bine sa apelam la specialisti cand incercam sa ne facem cunoscuti in mediul online...

Cautarea unui specialist de marketing online vine ca o necesitate pe masura ce clientul incepe sa se implice el insusi in strategia de digital.

Pentru o persoana care vine din mediul de business, cunostintele de digital sunt prea tehnice si timpul folosit pentru intelegerea lor ar putea fi folosit mai eficient de antreprenor in a face ceea ce stie mai bine, sa-si creasca businessul.

Un bun specialist de marketing online este permanent la curent cu noutatile si obtinerea acreditarilor care sunt obligatorii astazi, si toate astea sunt un job in sine, care iau timp si investitie.

De exemplu, intr-unul din trainigurile livrate de 57Studio pentru companii care doreau sa isi administreze campaniile intern, clientul ne-a contactat ulterior, intelegand complexitatea domeniului, pentru consultanta in implementarea strategiei.

De asemenea, a lucra cu un consultant extern presupune si impartirea responsabilitatii rezultatelor. Daca cei doi se intalnesc la mijlocul, unde strategia de business se impleteste cu cea de marketing online, de obicei rezultatele sunt foarte bune.

Ce este Google AdWords si de ce are nevoie o companie de o campanie pe acest segment?

Google AdWords este cea mai mare platforma de campanii online CPC (cost per click), dezvoltata de Google din 2002.

Platforma a fost initial destinata dezvoltarii micilor afaceri care nu aveau bugete de promovare, similare corporatiilor, si care permitea targetari foarte localizate (ex: promovarea in aria orasului in care se afla businessul).

In timp, ea s-a dezvoltat enorm si serveste oricarui business, indiferent de marime. Noi la 57Studio am desfasurat campanii Google AdWords pentru cresterea notorietatii brandurilor, colectarii de leaduri si sporirea vanzarilor din magazinele online.

Indiferent de momentul la care se afla, Google AdWords poate fi utilizata cu succes pentru atingerea obiectivelor de business.

Cum ne dam seama ca o campanie Google Adwords a functionat?

Declaram o campanie Google AdWords de succes daca si-a atins obiectivul pe care ni l-am propus. Exista si o serie de indicatori tehnici pana la evaluarea finala.

De exemplu Google a initiat click through rate (CTR%=afisari ale ad-urile/total click-uri) ca un indicator al gradului de interes al reclamelor.

Ne mai intereseaza pe langa aceasta si volumul total de conversii (vanzari in cazul e-commerce-ului) si cat am platit pe fiecare din ele.

Cum gasim site-urile cu acelasi target pentru a ne promova online produsul?

Dupa ce ne cunoastem bine targetul afacerii noastre, este bine sa le afisam reclame in siteurile unde ei ajung tot mai des.

Siteurile le targetam dupa specificul businessului nostru, dupa interesele vizitatorilor (stiri, hobby-uri) sau dupa cuvinte cheie care fac matching intre reclamele noastre si continutul din site.

Rezultatele ajuta de cele mai mult ori notorietatea brandului, si pe termen lung la generarea de new business.

Ce diferenta este, ca pret, intre a cumpara reclama Google pe un anumit site si intre a plati pentru a fi promovat pe acel site de catre detinatorii site-ului? Este reclama Google o "afacere" mai buna?

Diferenta de pret trebuie calculata dupa 2 indicatori: modalitatea de plata si obiectivul campaniei propus. Google a permis inca de la inceput promovarea prin plata la click (indiferent de cate ori se afiseaza reclama, plata se face doar cand se primesc clickuri).

In publishing, plata reclamelor se face de cele mai multe ori la mia de afisari (CPM) deci platesti daca primesti sau nu clickuri. Dar aceasta este doar un unghi de a analiza. Obiectivul campaniei este la fel de important ca si pretul.

Daca un proprietar de business doreste sa isi promoveze afacerea, afisarea unui banner in home page-ul unui site cu trafic mare poate ajuta mult.

Google vine cu avantajul campaniilor de remarketing. Astfel, vizitatorii ajunsi macar o data in site, pot fi retargetati si li se pot afisa bannere peste tot in reteaua de parteneri Google, inclusiv international, ca de exemplu pe siteul CNN.

Exista si riscuri cand devenim atat de "prezenti" in online? Cum le controlam?

Datorita "democratizarii" Internetului, companiile au acum un mai mare risc reputational ca niciodata. Protejarea poate fi facuta prin securizarea canalelor de comunicare, dezamorsarea din start a conflictelor (plangeri publice despre produse sau servicii) si in general construirea unei "voci umane" care, asemenea oamenilor, accepta ca uneori pot gresi.

Cand conflictul a escaladat, atunci este nevoie de interventia unor specialisti in reputatie online. 57Studio ofera aceste servicii de managementul reputatiei online, ca urmare a cererilor venite de la client.

Companiile, mai ales cele din domenii strategice, sunt foarte atente cu reputatia lor, si apeleaza la noi pentru asigurarea reputatiei online.

#Mara Ababei, #profesori Marcomm Pills, #promovare online, #promovare AdWords, #specialisti marketing online , #SEO