Presa online din Romania risca penalizare Google

Joi, 24 August 2017, ora 14:21
2326 citiri
Presa online din Romania risca penalizare Google

O importanta sursa de venit pentru publicatiile online din Romania o reprezinta vanzarea de articole platite, bine-cunoscutele "advertoriale".

Pana aici, nimic malitios ati putea spune, insa Google nu vede cu "ochi buni" acest lucru. Pentru a intelege mai bine despre ce este vorba, am stat de vorba cu unul dintre cei mai vechi specialisti de SEO si marketing online, Ovidiu Joita, fondatorul agentiei online, iAgency.ro.

Ovidiu activeaza cu succes in piata online de 15 ani si are in portofoliul sau branduri cunoscute de retail, dar si site-uri de publishing (presa).

Ovidiu va sustine in cadrul evenimentului TeCOMM din 24 octombrie de la Cluj-Napoca, Masterclass-ul SEO, cu scopul de a oferi mai multe informatii cu privire la indexarea Google.

Ovidiu, ce ne poti spune despre traficul provenit din Google? Este acesta important pentru site-urile de stiri, site-urile de presa din Romania?

Ovidiu Joita: Atata timp cat peste 93% dintre romani cauta in Google cam orice, sigur ca Google a devenit cel mai important "referrer" pentru orice site. Daca vorbim de site-urile de publishing, de presa in general, traficul din Google este foarte important.

Unele site-uri beneficiaza de un trafic sporit prin inscrierea site-ului in Google News. Acest serviciu Google le promoveaza gratuit toate articolele cu caracter de noutate, listandu-le in primele rezultate afisate pentru cuvintele cheie ce se regasesc in stirea respectiva.

Toate site-urile de stiri si toate site-urile de publishing capteaza o parte importanta din traficul lor prin intermediul Google. Cum stim cu totii ca traficul monetizeaza, acesta aduce si awareness si branding. Cred ca am spus cat este de importanta o prezenta cat mai buna a unui site, in Google.

Pot site-urile de presa din Romania sa "supravietuiasca" fara Google?

O.J.: Tu ai putea fi fericit cu o scadere a salariului de 40-50%? (rade) Sigur, in functie de caz, unele site-uri care au de exemplu o televiziune importanta in spate, ar putea sa supravietuiasca. Insa, chiar si acestea vor suferi serios daca isi vor lua o penalizare de la Google. Sunt multe site-uri de publishing in Romania care au majoritatea traficului generat de Google.

Ovidiu, folosesti termenul de penalizare Google. Ce presupune aceasta penalizare?

O.J.: Sunt multe tipuri de penalizare Google, insa cea mai drastica este eliminarea site-urilor din indexul Google. Cu alte cuvinte site-urile penalizate nu vor mai fi afisate de Google sau vor fi afisate mult mai in spate decat listau inainte de penalizare, astfel incat vor pierde cam tot traficul provenit din acest motor de cautare.

Sectiunea de Termeni si Conditii Google este extrem de stufoasa si foarte putine site-uri de presa au persoane specializate in acest domeniu. Majoritatea site-urilor de publishing din Romania castiga trafic in Google datorita numarului foarte mare de pagini pe care le genereaza, pe diferite subiecte. Calitatea lasa insa mult de dorit... multi se focuseaza pe cantitate, trebuie sa genereze peste doua-trei sute de articole pe zi. Nu mai vorbesc de "Fake News" (stirile false) care sunt prezentate de unele site-uri.

De ceva vreme, Google a inceput sa tina cont tot mai mult de indicatorii de "user experience". Cum interactioneaza cititorii cu articolul, cat timp petrec ei pe pagina, cate pagini acceseaza intr-un site, sunt indicatori care ii spun lui Google cat de bun din punct de vedere calitativ este acel material pentru cititori.

Am spus mai devreme ca se practica volumul. Presa din Romania ar trebui sa puna accent mai mult pe calitatea articolelor. Am citit foarte multe articole slab documentate sau articole care vaneaza trafic printr-un titlu care transmite o idee ce nu se regaseste detaliata in articol.

Google isi doreste continut de calitate pentru utilizatorii sai, ca atare site-urile care publica articole copiate sau continut de slaba calitate vor avea de suferit in viitor. Totusi, nu este aceasta cea mai serioasa "amenintare" pentru site-urile din Romania. Cea mai periculoasa penalizare posibila pentru o activitate obisnuita la noi, care incalca flagrant politica Google, o reprezinta publicarea articolelor platite, in forma actuala.

Cum adica, Google poate penaliza site-urile care publica articole platite? Dar nu in toata lumea se publica advertoriale?

O.J.: Da, intr-adevar, in toata lumea se publica advertoriale. Google anunta de vreo doi ani un update (algoritm) de penalizare pentru advertoriale. Google nu are nimic impotriva advertorialelor, el are o problema majora cu linkurile inserate in aceste advertoriale, linkuri care "manipuleaza" listarea sa organica. Mai pe intelesul tuturor, cu cat un site primeste mai multe linkuri de la alte site-uri, cu atat Google il vede ca fiind mai important si il pozitioneaza mai sus.

Cum practica de cumparare de linkuri in footer sau tehnica de schimburi de linkuri intre site-uri, sunt deja penalizate de alt algoritm Google, iar site-urile din Romania au inteles acest lucru si au renuntat la aceste tehnici, marketerii au recurs la achizitia de advertoriale pe site-uri de publishing pentru a obtine aceste linkuri. Si presa si marketerii online sunt fericiti. Marketerii obtin linkuri din advertoriale platite, iar site-urile de publishing au gasit o nisa buna pentru vanzarea de spatii pe site-urile lor.

Inteleg ca lui Google nu-i "plac" linkurile din advertoriale? Dar in online se trimit multe linkuri catre diferite site-uri. Cum va sti Google care sunt platite si care nu sunt?

O.J.: Vezi, ne apropiem de subiect. Presa din Romania ii va usura foarte mult treaba lui Google pentru a identifica aceste advertoriale purtatoare de linkuri platite.

Va dau doar doua exemple clare, care apar la tehnici interzise ce duc la penalizare, din politica lui Google:

1. "Any links intended to manipulate PageRank or a site's ranking in Google search results may be considered part of a link scheme and a violation of Google's Webmaster Guidelines. This includes any behavior that manipulates links to your site or outgoing links from your site."

2. "Advertorials or native advertising where payment is received for articles that include links that pass PageRank"

Cum poti vedea, Google interzice clar advertorialele purtatoare de linkuri ce pot manipula rezultatele de listare ale motorului de cautare. Ce ma nemultumeste, si se pare ca presa din Romania nu stie sau nu tine cont de aceste aspecte, este faptul ca publisherii de la noi, dintr-un zel de onestitate, marcheaza majoritatea advertorilelor ba cu litera "P" in fata, ba scriu la autor, "advertorial" sau alte sabloane ca acestea, ce vor fi foarte usor de identificat de algoritmul Google.

Cum activitatea de "optimizare SEO" este insuficient cunoscuta de publisherii romani, acestia il vor ajuta pe Google sa-i penalizeze. Este foarte usor pentru Google sa creeze algoritmi de penalizare pentru asemenea sabloane. Google nu poate penaliza ce este "natural" scris in online, dar daca arunci o privire pe site-urile de presa din Romania, vei gasi si tu foarte usor advertorialele.

Aceste site-uri chiar nu realizeaza pericolul la care se expun. Odata ce va rula acest algoritm de penalizare pe care Google l-a tot anuntat, mare parte din site-uri vor fi penalizate, iar odata cu acestea vor fi penalizate si site-urile care au platit aceste advertoriale.

Care este solutia acestei situatii, sa nu mai accepte publicatiile linkurile in advertoriale?

O.J.: Acest lucru nu este posibil, intrucat exista si cerere serioasa, exista si oferta. Noi, la iAgency.ro, publicam in presa articole pentru clientii nostri, insa facem tot posibilul sa nu incalcam politicile Google. De asemenea incercam sa explicam publisherilor de ce nu este in regula sa marcheze intr-un mod evident articolele platite, iar unii dintre ei au inteles.

Exista trei variante, in opinia mea, pentru ca site-urile de publishing sa nu riste aceasta penalizare grava.

Prima varianta ar fi ok pentru ele, dar nu si pentru cei care cumpara articolele. Marcarea tuturor linkurilor externe cu atributul "no follow", atentionand astfel pe Google ca acel link nu trebuie sa influenteze motorul de cautare. Nu sunt adeptul acestei variante, intrucat se pierde mult din valoarea de SEO a articolelor.

Cea de-a doua varianta ar fi sa nu mai existe marcaje pentru articolele platite, lasand astfel pe utilizator sa discearna intre articolele care i se par interesante si care nu. Oricum foarte multi cititori nu fac diferenta intre articolele cu "P" sau fara "P". Cititorii triaza articolele in functie de calitatea informatiilor, nu dupa marcajele speciale are publicatiilor.

Cea de-a treia varianta, ca sa ofer si o cale de mijloc, ar fi ca site-urile sa gaseasca un tip de marcaj grafic, o imagine mica ce variaza si ca amplasament si ca denumire. Google nu citeste deocamdata in imagini, "vede" decat denumirea si proprietatile imaginii. Aceasta ar fi o varianta valabila, cel putin pentru urmatorii ani. Pe imagine poate exista un scris care sa marcheze intr-un fel articolul ca fiind advertorial, daca se insista pe aceasta idee.

Inteleg ca exista solutii pentru evitarea acestei probleme. Te contacteaza des site-uri de publishing pentru a-ti cere sfaturi in ceea ce priveste SEO?

O.J.: Din pacate, in mare proportie, noi contactam publisherii pentru a le cere oferte de pret pentru advertoriale. Presa online din Romania s-a impartit in trusturi de media si imi amintesc ca dupa un training cu un trust de presa online, am fost la o intalnire cu un altul si mi-au spus ca pe ei nu-i intereseaza traficul din Google, pentru ca isi genereaza altfel traficul pe site.

Pe de-o parte inteleg aceasta abordare, sunt site-uri care se "sprijina" pe medii de comunicare traditionale, radio, Tv, campanii offline, insa consider ca este o greseala din partea lor sa nu tina cont si de traficul furnizat prin Google. Sper ca toate site-urile de publishing sa realizeze acest "pericol" atat pentru ei cat si pentru clientii lor si sa invete macar regulile primare de SEO.

Am recomandat de curand unui site de presa sa se inscrie in Google News (sunt site-uri care nici nu au auzit de acest serviciu Google) si a inceput sa primeasca mult trafic din acest motor de cautare, de departe cel mai important, in Romania.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#Ovidiu Joita TeCOMM , #SEO