Dovezi ca reclamele de pe Facebook pot sa modifice rezultatele unor alegeri politice

Luni, 31 Iulie 2017, ora 12:02
920 citiri
Dovezi ca reclamele de pe Facebook pot sa modifice rezultatele unor alegeri politice
Foto: Facebook

Poate Facebook sa incline cu adevarat balanta in timpul unor alegeri electorale? Se pare ca da, arata un studiu recent.

Pe parcursul ultimului an, companii precum AggregateIQ si Cambridge Analytica au fost acuzate ca au postat pe retelele de socializare reclame care se folosesc de inteligenta artificiala pentru a influenta rezultatul referendumului pentru Brexit, respectiv pe cel al alegerilor prezidentiale din SUA. Insa in lipsa dovezilor, nimeni nu a stiut pana acum daca exista intr-adevar o astfel de tehnologie care sa faca posibile aceste lucruri, relateaza New Scientist.

Primul studiu ce detaliaza acest proces, de la inceput si pana la final, a fost publicat recent in SUA. "Este pentru prima data cand am vazut toate punctele conectate intre ele", a spus Joanna Bryson, cercetatoare specializata in programe de inteligenta artificiala (AI) la Universitatea Bath din Marea Britanie.

In centrul dezbaterilor pe marginea acestui subiect se afla "directionarea psihografica" - directionarea campaniilor politice catre oameni, prin intermediul retelelor de socializare, pe baza personalitatii si simpatiilor lor politice, cu ajutorul unor cantitati uriase de date, filtrate de un program de inteligenta artificiala.

Desi Facebook nu furnizeaza in mod explicit instrumente pentru "tintirea" oamenilor in functie de opiniile lor politice, noul studiu arata modul in care aceasta retea de socializare poate fi exploatata.

Utilizand o combinatie alcatuita din interesele oamenilor, date demografice si date ale unor sondaje de opinie, este posibila directionarea unor campanii publicitare spre anumiti indivizi in functie de acordul lor fata de anumite idei si politici. Un astfel de instrument poate avea un impact major asupra succesului unei campanii, conform articolului publicat de New Scientist la 28 iulie sub semnatura lui Timothy Revell.

"Masina propagandei bazate pe inteligenta artificiala, devenita o arma, este eficienta. Nu mai ai nevoie sa modifici prea mult simpatiile politice ale oamenilor intr-o campanie electorala, ci doar sa muti cateva puncte procentuale spre stanga sau spre dreapta", a declarat Chris Sumner de la Online Privacy Foundation, care a prezentat acest studiu.

Control si echilibru

Nimeni nu poate sa stie daca o astfel de stratagema poate sa modifice permanent opiniile politice ale oamenilor. Insa studiul prezentat a dezvaluit cu adevarat o anumita forma de campanie politica in care nu exista control si echilibru.

Pentru a inte ...citeste mai departe despre "Dovezi ca reclamele de pe Facebook pot sa modifice rezultatele unor alegeri politice" pe Ziare.com

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#Facebook manipulare politica, #retele sociale manipulare politic , #Stiri Internet