Dupa mai multe luni de testare si dupa anuntul oficial al autoritatilor de la Bruxelles, mai multe companii europene au inceput sa lanseze servicii comerciale care permit utilizarea telefonului mobil in timpul zborului, ca si orice alt aparat electronic.
Air France a fost unul dintre
primii operatori de curse aeriene care a si implementat o astfel de
tehnologie, iar cei care au calatorit saptamana trecuta de la Paris
la Viena cu avioanele francezilor au putut sa vorbeasca la telefon.
Nu toate companiile au adoptat sistemul, dar este posibil ca el sa se
extinda. Compania araba Emirates testase cu succes tehnologia care permite
functionarea celularelor fara sa interfereze cu aparatele de bord si
urmeaza de asemenea sa introduca astfel de convorbiri. Emirates a fost
prima companie care a permis convorbiri la bord in timpul unui zbor
normal de la Dubai la Casablanca.
In Statele Unite, companii
precum Qantas, JetBlue, Virgin America si Alaska Airlines au introdus
solutii care permit conectarea la Internet, verificarea e-mailului sau
folosirea Yahoo Messenger. Lufthansa a testat un serviciu de acces la
Internet pentru zborurile transatlantice. Acum este insa pentru prima
oara cand telefonia mobila in avion ajunge in Europa. Operatori mai
mici, precum BMI in Marea Britanie sau TAP din Portugalia vor sa introduca
serviciul de telefonie mobila. Compania low cost Ryanair a declarat
ca acest serviciu va reusi sa creasca numarul oamenilor care calatoresc
cu avionul, dupa perioada de declin inregistrata dupa atentatele din
SUA.
Air France nu da drumul la
apeluri in toate zborurile si deocamdata doar “informeaza” calatorii
ca vor putea folosi telefonul mobil. In timpul decolarii si aterizarii,
telefonul trebuie sa ramana inchis. Noile aparate de zbor vor avea pe
linga semnul luminos cu centura, un semnal special pentru a indica cand
se poate utiliza telefonul mobil si cand nu.
Tehnologia nu este nici ieftina,
nici nu functioneaza perfect. Deocamdata cativa pasageri de la bordul
zborului Air France Paris-Viena au vorbit la telefon. Sistemul realizeaza
o celula ad-hoc la 12.000 de metri altitudine si se conecteaza la satelit
pentru a face legatura cu cei de la sol. Se platesc convorbirile la
pret de roaming. Pot vorbi simultan sase persoane, pe viitor va fi un
upgrade care va permite accesul pentru 12 persoane simultan.
Roamingul
in aer nu intra sub incidenta reglementarilor UE si costa 3 - 5 euro
pe minut. Multi pasageri de la bord au declarat ca sunt deranjati de
apeluri. “Nu trebuie sa fii contactat tot timpul, s-a mers prea departe
cu asta”, a spus una dintre persoanele de la bord. Mesajele SMS au
mers perfect si probabil ca sunt si mai ieftine. Cateva persoane au
reusit chiar sa realizeze apleluri video 3G. Mai multe tentative de
la sol de a suna pasagerii din avion au esuat. Utilizatorii BlackBerry
nu si-au putut primi e-mailurile.
Dar cu siguranta testele vor
continua, tehnologiile vor evolua si totul va fi in final cat mai aproape
de experienta de la sol.