Vanzarile de bunuri de folosinta indelungata au scazut in 2009 cu 42,6%

Luni, 15 Februarie 2010, ora 12:41
1363 citiri
Vanzarile de bunuri de folosinta indelungata au scazut in 2009 cu 42,6%

Vanzarile de bunuri de folosinta indelungata au scazut anul trecut cu 42,6%, la 1,42 miliarde euro, fata de 2008, cand au crescut cu 11,5%, cea mai slaba performanta inregistrand-o sectoarele IT si de echipamente de birou, cu un declin de peste 50%, potrivit datelor GfK Romania. 

"Piata totala a bunurilor monitorizate a fost de 422 milioane euro in trimestrul patru al anului trecut.

Valoarea pentru intreg anul 2009 a fost de 1.422 milioane euro.

Vanzarile din sezonul de iarna nu au atenuat imaginea de criza, inregistrandu-se un declin de 43,2% fata de aceeasi perioada a anului precedent.

In total, anul 2009 a fost cu 42,6% mai slab decat 2008", se arata intr-un comunicat al companiei de cercetare de piata, citat de Mediafax.

Vanzarile de bunuri de folosinta indelungata s-au ridicat in 2008 la 2,47 miliarde euro.

Categoria reprezentata de electrocasnicele mici a inregistrat cele mai mici scaderi, de 23,6%, la 71 milioane euro, segment sustinut in principal de vanzarile din ultimul trimestru.

"Chiar daca trimestrul patru a avut o scadere de 24,7% fata de aceeasi perioada a anului trecut, acesta a fost trimestrul cu cele mai mari vanzari, 20 milioane euro.

Pe parcursul T4, vanzarile segmentului au crescut substantial in decembrie 2009, datorita sarbatorilor de iarna.

Chiar si asa, criza financiara isi pune amprenta asupra comportamentului consumatorilor, cererea fiind mai mica in comparatie cu aceeasi luna a anului anterior", se arata intr-un studiu realizat de GfK.

Aspiratoarele au fost produsele din aceasta categorie cele mai afectate in 2009, in special in trimestrul al doilea, in timp ce segmentul aparatelor pentru prepararea alimentelor a fost mai putin influentat negativ de criza economica.

"Scaderea de pret cea mai mare dintre toate categoriile si cererea crescuta pe unele subsegmente au facut ca segmentul aparatelor pentru prepararea alimentelor sa fie mai putin afectat de criza financiara.

Acest lucru inseamna ca oamenii au fost nevoiti sa-si prioritizeze nevoile, sa cumpere aparatura de care au avut nevoie sau care ii ajuta sa economiseasca", se mentioneaza in analiza.

Desi piata de telecomunicatii s-a redus cu 30,1%, in trimestrul patru, in perioada sarbatorilor de Craciun s-au cumparat produse in valoare de 73 milioane euro, cu 20% mai multe comparativ cu vanzarile din iulie-septembrie.

"O caracteristica a carei importanta a crescut pe piata de telefonie mobila este cea de touch screen.

Producatorii si-au largit portofoliul cu telefoane mobile si smartphone-uri touch screen, incurajati fiind de utilizarea tot mai larga a internetului, a jocurilor, a mesageriei instant si a functiilor de fotografiere.

Aceste dispozitive inovatoare au echilibrat cresterea negativa si au mentinut piata intr-o scadere mai mica decat cea medie a bunurilor", sunt de parere autorii studiului.

In 2009, romanii au achizitionat electrocasnice mari in valoare de 334 milioane euro, ceea ce reprezinta o scadere de 37% fata de 2008, preferintele acestora indreptandu-se catre produsele cu o tehnologie mai putin avansata.

"Pe o piata in descrestere in ceea ce priveste cererea consumatorilor si fara o erodare vizibila de pret, provocarea pentru a ajunge la o mai buna performanta de vanzari a fost sprijinita pe tot parcursul anului 2009 de campanii buy-back, pentru aproape toate produsele.

Chiar si evolutiile mai satisfacatoare pe segmentele mai putin afectate de tendinta negativa, cum ar fi aparatele incastrabile, nu au reusit sa salveze intregul sector de la o scadere abrupta", sustin reprezentantii GfK.

Vanzarile din perioada sarbatorilor de iarna au reusit sa salveze trimestrul al patrulea pentru segmentul de electronice, valoarea acestora plasandu-se la 93 milioane euro, cu 66% mai mult fata de trimestrul al treilea.

Cele mai cautate produse au fost cele din gamele tv-audio, in scadere cu 30% in luna decembrie 2009 fata de aceeasi perioada a anului anterior, si jocuri, cu vanzari de aproape doua ori mai mari fata de noiembrie 2009 si un nivel apropiat fata de ultima luna din 2008.

"In mod remarcabil, consolele video au inregistrat cea mai mica scadere in cadrul sectorului de produse electronice, comparand un an de expansiune 2008 cu un an de criza 2009.(...)

Pentru televizoarele plasma si LCD, sistemele audio si home cinema si media playerele portabile, comparatia cu noiembrie 2009 arata ca valoarea vanzarilor aproape s-a dublat in decembrie 2009.

In special vanzarile de televizoare plasma si LCD, principalul motor de pe piata, au fost sustinute de-a lungul anului prin promotii semnificative ale retailerilor si ale producatorilor, fiind, de asemenea, produsul cu scaderea de pret cea mai masiva in randul bunurilor din aceasta categorie", se mentioneaza in analiza.

Cu toate acestea, in 2009 segmentul a ajuns la numai 60% din valoarea vanzarilor de bunuri electronice de larg consum realizate in 2008.

Sectorul foto a consemnat in 2009 o scadere de 45%, in principal din cauza slabelor evolutii ale segmentului compact, in timp ce ramele foto digitale si camerele D-SLR s-au bucurat de evolutii pozitive pe parcursul anului, insa nu indeajuns pentru a evita un trend puternic negativ.

"Vanzarile de Craciun au fost foarte bune pentru ramele foto digitale.

Nivelul achizitiilor pentru aceasta tehnologie potrivita pentru un sezon al darurilor, a crescut cu mai mult de patru ori in decembrie 2009 comparativ cu luna precedenta a aceluiasi an", potrivit analizei GfK, denumita Temax.

In segmentul IT, vanzarile au crescut cu aproape 40% in ultimul trimestru 2009, fata de performanta atinsa in trimestrul anterior, dar au scazut cu 53,5% comparativ cu acelasi perioada din 2008.

Astfel, in perioada octombrie-decembrie segmentul a totalizat 120 milioane euro.

La nivelul intregului an, vanzarile de produse IT au avut un declin de 51,6%.

"In ciuda faptului ca sarbatorile de iarna au contribuit la cresterea vanzarilor, scaderea puterii de cumparare a oamenilor cauzata de scaderea veniturilor si de resursele financiare reduse a provocat diminuarea vanzarilor in valoare, in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut", se arata in analiza GfK.

O alta categorie puternic afectata de criza economica a fost cea a echipamentele de birou, incasarile fiind cu 53,8% mai mici fata de 2008.

In ultimul trimestru, echipamentele de birou au totalizat 13 milioane euro, cu 30% in crestere fata de treilea trimestru al anului 2009. 

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#bunuri, #scadere, #vanzari , #Stiri Internet