Retelele sociale, 10% din publicitatea online

Vineri, 14 Martie 2008, ora 10:35
1779 citiri
Retelele sociale, 10% din publicitatea online

Retelele sociale incep sa creasca numeric in Romania, la fel si interesul utilizatorilor pentru acest canal, in timp ce advertiserii privesc cu retinere fenomenul, in lipsa studiilor de caz si a unor solutii de promovare de succes. Potrivit jucatorilor din industrie, retelele sociale vor cumula in acest an mai putin de 10% din totalul pietei de publicitate online, estimata la 15-17 milioane de euro. Pe fondul schimbarii obiceiurilor de consum si al dezvoltarii retelelor sociale in tarile vestice, dar mai ales in Statele Unite, canalele de acest tip incep sa atraga public si antreprenori si in Romania.


Neogen, portal existent pe piata inca din anul 2000 (initial sub numele Rogenerator), a inceput de curand sa se promoveze sub conceptul de retea sociala, care include ideea de portal web 2.0, spune Calin Fusu, directorul general al Neogen. La randul ei, reteaua sociala hi5 are, din 2007, o interfata in limba romana si a semnat recent si un contract pentru administrarea spatiului publicitar cu regia ARBO Interactive. In plus, companii din strainatate si antreprenori au lansat sau intentioneaza sa lanseze retele sociale locale.


Fenomenul retelelor sociale nu este inca foarte clar cunoscut, motiv pentru care nici antreprenorii, nici agentiile si nici clientii de publicitate nu au gasit inca solutii de promovare de succes. Doru Panaitescu, consultant independent pe online, sustine ca retelele sociale sunt subdimensionate, au un potential mare, care nu este insa monetizat.


"Publicul unei retele sociale este difuz. Pentru a reusi, advertiserii au nevoie sa gaseasca metode de targetare si adresare precise", explica el. Din partea Zed Digital, divizia de servicii interactive a agentiei Zenith Media, Cristi Parvan, interactive media director, spune ca retelele sociale reprezinta un canal media diferit, cu utilizatori care folosesc intens internetul si mult mai putin alte canale, motiv pentru care implementarea unei campanii trebuie sa fie creativa si adaptata mediului. "Utilizatorii percep reteaua sociala ca pe un spatiu personal, pe care nu trebuie sa il ataci, ci sa comunici cu el prin crearea unui utilizator, prin skin-uri, prin lucruri familiare mediului", explica el.


Parvan spune ca a purtat discutii cu clientii de publicitate pentru folosirea retelelor sociale, dar acestea nu s-au finalizat. "Nu avem studii de caz locale, pentru a vedea efectele unei campanii, si pot aparea probleme cu implementarea unei campanii obisnuite pe acest canal", precizeaza Cristi Parvan.


Calin Fusu pledeaza pentru publicitatea pe retele sociale, deoarece permite o targetare demografica precisa, precum si comunicarea bidirectionala a unui brand cu consumatorul, cu mentiunea ca instrumentul de promovare folosit trebuie sa aiba valoare de continut.


Calin Rotarus, managing director la ARBO Interactive, sustine ca agentiile si clientii de publicitate ar trebuie sa urmeze obiceiurile de consum ale utilizatorilor. Ca si alti jucatori, Rotarus este de parere ca retelele sociale vor atrage circa 5-10% din bugetele alocate promovarii online, dar spera la un procent de doua cifre pentru urmatorii doi ani. Deocamdata, ARBO Interactive a demarat pe hi5 o campanie pentru un proiect imobiliar si urmeaza sa demareze alte trei, pentru diferite produse.


Promovare SUA


Bugetele de publicitate investite in SUA pentru promovarea pe retele sociale au totalizat, in 2007, 920 milioane de dolari, in crestere cu 160% fata de 2006, potrivit firmei de cercetare eMarketer. Suma reprezinta aproximativ 4% din totalul pietei americane online.

Pentru acest an, este asteptata o evolutie a investitiilor in promovarea pe retele sociale de 70%, pana la 1,56 miliarde dolari.

Cresterea bugetelor se va mai domoli in urmatorii ani, pentru 2011 fiind estimate cheltuieli de 2,7 miliarde dolari.