Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Previziuni 2008: piata imobiliara se dubleaza, retailul creste cu 10 miliarde de euro

Previziuni 2008: piata imobiliara se dubleaza, retailul creste cu 10 miliarde de euro
Business Standard continua astazi prezentarea estimarilor jucatorilor din piata privind evolutia in 2008 unor sectoare economice importante - imobiliare, HR (inclusiv recrutare si training), FMCG alimentar, retail, turism si publicitate. Aceste domenii insumeaza afaceri anuale de peste 70 mld. euro, ceea ce reprezinta mai mult de jumatate din PIB-ul preconizat pentru acest an.

IMOBILIARE 4 mld. euro

Crestere piata: 100%
Marja de profit: 20%
Evenimente: Vanzarea terenului ce apartine fabricii de marmura Titan Mar

Tendinte: Pretul locuintelor noi creste cu 10-15%; Pretul apartamentelor vechi creste cu 10-12%, daca nu va fi livrata marea parte a noilor ansambluri rezidentiale; Scade chiria pe birouri cu pana la 10%; Cresterea chiriilor, in cazul spatiilor comerciale, de 10%; Terenurile vor raman vedeta anului, ale caror preturi vor continua sa urce in medie cu 20%, in special cele agricole, care au un potential de crestere de 80% pentru urmatorii zece ani; Yield-urile vor fi intr-o usoara scadere, de maximum 0,4%, in jurul a 6%.

Terenurile raman cel mai profitabil plasament de pe piata imobiliara si in acest an. Cresterea medie a preturilor in Capitala va fi in jurul a 20%, comparativ cu 30%, anul trecut. Pe piata rezidentiala, consultantii imobiliari prefigureaza, si pentru acest an, mutarea preferintelor de la apartamentele vechi spre cele noi si o crestere moderata a preturilor in ambele sectoare. Chiriile spatiilor de birouri vor scadea cu sub 10%, datorita noilor livrari. Pe segmentul comercial, Reuven Havar, CEO AFI Europe, dezvoltatorul mall-ului Cotroceni Park, se asteapta ca nivelul chiriilor sa se ajusteze cu 10%, pe baza cresterii continue a costurilor de constructie a centrelor comerciale. Potrivit lui Havar, costurile ii obliga pe dezvoltatori sa joace, in 2008, cu marje de profit scazute, iar consultantii imobiliari considera ca acestea nu vor scadea, totusi, sub 20%. In ceea ce priveste randamentele investitionale, acestea vor scadea cu 0,4%, dar vor continua sa ramana in jurul a 6%, inca mai mari decat cele din regiune. Preturile terenurilor vor fi in continua crestere, dar nu mai mult de 20%, spune Mihai Alexandru, consultant al departamentului terenuri in cadrul companiei de consultanta imobiliara Cushman& Wakefield Activ Consulting. "Pretul terenurilor au ajuns la un maxim, eu cred ca pana la sfarsitul anului o sa se opreasca din crestere sau chiar o sa scada cu 5%", estimeaza reprezentantul AFI Europe.

"Pretul apartamentelor noi va creste cu 10-15%, pentru ca bugetul de constructie este mare si asta impinge preturile in sus", a spus Havar. Cresteri bruste ale pretului locuintelor s-ar putea inregistra doar daca vom asista la noi cresteri ale pretului la beton sau la ciment, care influenteaza decisiv pretul final. "Renuntarea la taxarea inversa numai pentru persoane juridice nu o sa influenteze pretul locuintelor, pentru ca majoritatea tranzactiilor sunt facute de persoane fizice", sustine Ion Radu Zilisteanu, purtatorul de cuvant al Asociatiei Romane a Agentiilor Imobiliare. Chiriile isi vor continua cresterea cu 15-20%. "Nivelul mediu al chiriei va ramane in intervalul de 4-4,5 euro/metru patrat pentru suprafete intre 2.000 si 10.000 de metri patrati", mentioneaza Rodica Tarcavu, din cadrul departamentului Industrial al DTZ Echinox.

Resurse umane 150 mil. euro

Crestere de circa 30% pentru industria de recrutare si 50% pentru training
Marja de profit - intre 30% si 40%
Salariile vor creste in firmele de training cu 25-30%, pana la o medie de 600 de euro, iar in recrutare - cu circa 10-15%, pana la 500 de euro
Evenimente: vor deveni functionale, incepand de anul acesta, fondurile europene pentru dezvoltarea resurselor umane (Programul Operational Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane - POSDRU), care vor propulsiona, in special, industria de training

Tendinte: sunt asteptate primele fuziuni si achizitii de pe piata locala de resurse umane

Piata de recrutare si consultanta in resurse umane va continua sa creasca in 2008, in trendul ultimilor doi-trei ani, in conditiile in care companiile din majoritatea industriilor se confrunta, in continuare, cu dificultati legate de personal. Atractivitatea pietei locale, dupa aderarea Romaniei la UE, ar putea sa aduca noi jucatori importanti din industria de profil.

"Dupa cum am vazut in decembrie 2007, cel mai important jucator la nivel mondial a achizitionat o alta companie, foarte mare, din domeniu. Acest lucru poate face ca si in Romania sa se intample astfel de achizitii, in acest an. Cu siguranta, vor aparea noi jucatori in domeniu, care vor impacta piata de recrutare din Romania", spune Eliza Nechifor, consultant al companiei de profil Manpower. Potrivit specialistilor, principalele probleme cu care se vor confrunta firmele de recrutare vor fi deficitul de personal, lipsa specialistilor si migratia fortei de munca.

Piata de training ar putea sa depaseasca, in 2008, ritmul obisnuit de crestere din ultimii doi ani, de circa 30%, pe fondul deblocarii fondurilor europene alocate dezvoltarii resurselor umane, prin care companiile vor putea sa-si instruiasca angajatii pe bani europeni. Anul 2008 va aduce si o detasare a plutonului companiilor de top din domeniu. "Celelalte vor reusi sa faca un salt anul acesta doar daca se vor specializa, vor investi in dezvoltare si vor renunta sa mai faca de toate pentru toti", spune Viorel Panaite, partner in cadrul companiei de profil Human Invest. Costul unui curs obisnuit de training va depasi bariera de 2.000 de euro/zi - vor fi companii care vor folosi acest tarif ca filtru, pentru a mai elimina dintre proiectele mai putin profitabile. Firmele de training se vor confrunta, in continuare, cu problema personalului experimentat - analistii sunt de parere ca solutia este aceea de a angaja personal fara experienta si a-l forma in cadrul companiei.

Publicitate 650 mil. €

Crestere medie de 30-40% fata de 2007
Marja de profit - 4-5%
Salariu mediu net - crestere estimata de 10-15%
Evenimente asteptate: intrarea pe piata a unor jucatori internationali, aparitia de clienti noi pe piata

Tendinte: cresterea ponderii publicitatii online, scaderea procentului de publicitate alocat tv-ului in avantajul altor canale media, majorarea bugetelor de publicitate va obliga agentiile sa configureze produse noi, sa fie mai inovative, mai creative.

Pentru piata de publicitate, anul 2008 arata promitator. Campionatul European de Fotbal si Jocurile Olimpice sunt doua dintre evenimentele care isi vor pune amprenta asupra bugetelor de publicitate. Potrivit jucatorilor din domeniu, piata de publicitate va creste cu circa 25-30% si va ajunge astfel la aproximativ 650-700 milioane de euro.

Exista insa si estimari mai optimiste privind cresterea pietei de publicitate in 2008. Vlad Merticaru, PR Manager Babel Communication este de parere ca piata va creste mai puternic in 2008. "Daca pana in anul 2007 am fost obisnuiti cu o medie anuala de crestere de aproximativ 35%, ne putem astepta anul acesta la 40% poate chiar 50%, date fiind evenimentele majore care vor avea loc", a mai aratat acesta. Totusi, marjele de profit din domeniu de aproximativ 4-5% sunt destul de mici. Marcel Straut, Managing Partner Bigger Group considera ca, in 2008, cresterea pietei va fi data, in principal, de aparitia de noi clienti pe piata. "In ce priveste marjele de profit, tendinta ultimilor doi-trei ani este de scadere. Principalul factor care determina aceasta scadere este cresterea pretului fortei de munca specializate", a mai spus acesta. Lipsa de personal specializat si migratia destul de puternica a celui existent vor duce la o crestere a salariilor de aproximativ 10-15%.

"Cred ca si oamenii din publicitate vor cauta altceva decat cresteri salariale si vor cere angajatorilor dezvoltarea bonificatilor. Insa o crestere de 10-15% va exista cu siguranta", este de parere Renate Roca Rozenberg, PR director Vitrina Advertising. Specialistii din domeniu considera ca 2008 va fi, pentru publicitate, anul in care pe piata romaneasca vor aparea atat noi jucatori, cat si clienti internationali importanti. In 2008, va continua si tendinta de scadere a procentului de publicitate alocat posturilor de televiziune, in avantajul altor canale media precum internetul sau radioul. Totusi, televiziunea ramane, si in 2008, media care absoarbe cea mai mare parte a bugetelor de publicitate.

FMCG alimentar 17 mld. euro

Industria alimentara: 17 miliarde euro
Crestere pieta: 1-2%
Marja de profit: maxim 10%
Salarii: salariul minim din industria alimentara va creste in prima parte a anului cu 15% si va ajunge la 700 de lei
Evenimente: 1. Primirea fondurilor structurale de la UE (posibil la jumatatea anului); 2. Protejarea produselor traditionale romanesti si de origine; 3. Inaugurarea a doua noi unitati de catre Romaqua (o fabrica de bere si una de apa minerala); 4. Posibila vanzare a Cristim si Aldis; 5. Posibila inchidere a unor fabrici de zahar

Tendinte: 1. Scumpirile la alimente din lunile ianuarie si februarie (cu 15-20%), cresterea importurilor de produse alimentare

"In general, pentru un muncitor calificat mediu, care nu reprezinta o piesa de rezistenta, salariul mediu brut este de circa 400 de euro pe luna. Un muncitor bun castiga cam 500-600 de euro brut, in timp ce muncitorii din constructii ajung pana la 1.000 de euro. La top management, salariile incep de la 3.000 de euro si ating chiar si 6.000-7.000 de euro". Aderarea Romaniei la UE nu a ramas fara urmari asupra economiei autohtone, iar unul dintre sectoarele cele mai afectate este industria alimentara. Pe fondul majorarii semnificative a importurlor de alimente anul trecut, au disparut numerosi producatori autohtoni, in special locali, care nu au reusit sa se conformeze la timp standardelor cerute de UE. Este de asteptat ca procesul sa continue si in acest an, insa in acelasi timp, nu este exclus sa aiba loc unele mutari pe piata, iar o parte din producatorii de top sa fie preluati de companii din afara. Printre domeniile care pot fi incluse pe aceasta lista se numara industria carnii si cea a laptelui, sectoare in care ar putea avea loc tranzactii importante.

In ceea ce priveste cresterea pietei interne, reprezentantii asociatiilor patronale apreciaza ca, in 2008, piata autohtona, evaluata la aproximativ 17 miliarde euro, ar putea cunoaste un ritm de crestere de doar 1-2%, deoarece Romania nu are o piata de desfacere la export bine pusa la punct, spune Dragos Frumosu, presedintele Federatiei Sindicatelor din Industria Alimentara (FSIA). Acesta mai declara ca se asteapta sa se majoreze semnificativ importurile de produse alimentare. Aceasta nu este insa singura problema cu care se confrunta industria alimentara. Printre cele mai mari dificultati se numara criza acuta de muncitori calificati. Pe de alta parte, in Romania nu exista foarte multi oameni pregatiti pentru top management si de aceea, acestia au pachetele salariale foarte mari.

TURISM 1,5 mld. euro

Crestere cu 20% a pietei de profil (se estimeaza incasari asemanatoare cu cele din 2007)
Marjele de profit ale unitatilor hoteliere sunt estimate sa creasca cu 10-20% (sunt date de gradul de ocupare a unitatii)
salariile din domeniul ospitalitatii vor creste cu 15-20%, in medie, pana la circa 600 de €
Cel mai asteptat eveniment pentru piata turistica din 2008 este summitul NATO, care ar putea genera incasari de peste 100 milioane de euro, jucatorii din piata estimeaza si alte preluari de agentii de turism

Principala problema o reprezinta penuria fortei de munca si cresterea continua a salariilor, necorelata cu nivelul pregatirii profesionale

Industria turismului s-a inscris, in ultimul an, in randul sectoarelor economiei romanesti, cu o rata mare de crestere. Pentru 2008, se estimeaza o crestere a pietei de profil cu cel putin 20%, summitul NATO, cel mai important eveniment politic al acestui an, fiind estimat sa aduca incasari generoase si operatorilor din turism: peste 100 milioane de euro. "In timpul summitului NATO, vor fi multi turisti pe segmentul de business, alaturi de turisti romani care vor pleca din Bucuresti. Va fi o pre-deschidere a sezonului de vara", a declarat Traian Badulescu, ofiter de presa in cadrul Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism din Romania (ANAT). Anul trecut, unitatile hoteliere de cinci stele au inregistrat o cifra de afaceri cumulata de circa 95 milioane de euro, pentru acest an, incasarile acestora fiind estimate sa creasca cu cel putin 5%. Gradul de ocupare ridicat, de circa 60%, este estimat sa majoreze marja de profit a acestora cu 10-20%. "Atat unitatile hoteliere din marile orase (in special din Bucuresti), cat si principalii tour-operatori vor inregistra cresteri ale profitului de 10-20%, si aceasta datorita evolutiei pietei si a numarului de turisti straini sositi in Romania", a precizat Draghici. Conform acestuia, industria ospitalitatii are cea mai mica rata a somajului, de circa 0,5-1%, insa, ca si in cazul altor sectoare ale economiei, principala problema a angajatorilor este lipsa unui personal calificat. Pentru acest an, se estimeaza o crestere medie a salariilor cu 15-20%, pana la nivelul de 600 de euro.

Retail 50 mld. euro

Piata va creste cu 17-25%
Marjele de profit de circa 10%
Salariile ar putea creste cu 8-10%
Evenimente posibile: Achizitia retelei Plus Discount de catre Carrefour si vanzarea supermarketurilor Mega Image

Tendinte: Extinderea agresiva atat organic, cat si prin achizitii

Valoarea pietei de retail din Romania, dominata categoric de jucatorii internationali, ar putea ajunge la circa 50 miliarde euro in 2008, pe fondul cresterii consumului. Piata de comert cu bunuri de larg consum autohtona a fost estimata, pentru 2007, la valoarea de 40 miliarde euro de catre compania de cercetare de piata Deloitte Romania.

In ultimii ani, ritmul de crestere al pietei a fost constant, circa 17% anual. Jucatorii de profil estimeaza ca acest ritm se va situa cel putin la acest nivel si in 2008, putand ajunge la 25%. In acest sector de activitate, marjele de profit au fost de circa 10% anul trecut si se vor pastra si in 2008. "Contrar impresiei multora, marjele de profit din retailul romanesc se invart in jurul a 10%, foarte rar depasind aceasta valoare. Daca vorbim de promotii, de obicei, aici se lucreaza cu marje zero", a declarat Caius Crisan, administrator Profi Rom Food.

O solutie pentru pastrarea marjelor la acelasi nivel este subliniata de oficialul supermarketurilor La Fourmi: "In acest an, accentuarea concurentei va crea o presiune asupra acestor margini, dar cred ca prima optiune a companiilor va fi sa negocieze mai mult preturile de achizitie cu furnizorii, pastrand marginile la acelasi nivel", a declarat Patrick Knight, director general La Fourmi.

Pastrand tendinta prezenta in intreaga economie romaneasca, salariile vor creste in retail cu circa 8-10%. Acest sector este unul dintre cei mai mari angajatori din Romania, oferta depasind in multe zone cererea. In privinta cresterii salariilor, este o presiune constanta pentru intreaga economie romaneasca insa va fi o crestere artificiala avand in vedere productivitatea muncii. "Daca piata muncii va cere aceasta crestere, iar retelele de retail vor creste salariile, acest lucru se va reflecta in costuri, iar pe fondul unei concurente din ce in ce mai aprige, putem asista chiar la falimente. Daca va fi o crestere a salariilor in retail, va fi una artificiala, cu efecte negative asupra afacerilor", a declarat Patrick Knight, director general La Fourmi. In acest an, pe piata de retail din Romania sunt posibile doua mari miscari - vanzarea retelelor Plus Discount si Mega Image.

<a href=http://www.standard.ro/articol_25691/previziuni_2008__piata_imobiliara_se_dubleaza__retailul_creste_cu_10_miliarde_de_euro.html/ target=_blank>Business Standard</a>



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1617 ori