Statul roman plateste "cu varf si indesat". De ce americanii castiga mereu pariul Bechtel

Marti, 09 August 2011, ora 13:42
2716 citiri
Statul roman plateste "cu varf si indesat". De ce americanii castiga mereu pariul Bechtel

"In business, <nici o masa nu este gratuita>. Bechtel a renuntat la contract fara daune si penalitati din partea statului roman numai cu acordarea unor compensatii catre partea americana, nu neaparat catre Bechtel ci catre SUA. Altfel spus, noi platim cu varf si indesat ca sa putem iesi din acest contract", a declarat pentru Bloombiz.ro consultantul financiar Ionel Blanculescu.

Marti, Liderul PSD Adrian Nastase a ironizat "economia" facuta de Guvernul Boc in ceea ce priveste contractul cu Bechtel, subliniind faptul ca "marea negociere" a premierului Boc a dus la situatia in care de la un cost initial de 5,6 milioane euro pe km in 2004 s-a ajuns la 13,5 milioane euro pe km in 2011.

"Emil Boc si-a invatat bine textul dat de regizor. Cand vine vorba despre Bechtel si despre Autostrada Transilvania, guvernantii au un singur mesaj: contractul a fost prost facut. Inainte de a spune orice altceva, de un lucru sunt sigur: fara PDL la putere, romanii ar fi circulat astazi pe autostrada Transilvania", a scris  fostul prim-ministru pe blogul personal.

De aceeasi parere este si consultantul financiar Ionel Blanculescu, care a declarat pentru Bloombiz.ro ca nu se poate discuta despre o economie de 6 miliarde euro intrucat statul nu are acesti bani.

"Romania nu a economisit ci a evitat o pierdere cauzata de incompetenta publica. Se discuta in termen triumfalisti ca noi am reusit sa facem o economie. Noi suntem pe deficit bugetar", a declarat Ionel Blanculescu pentru Bloombiz.ro.

In opinia acestuia, contractul cu Bechtel reprezinta reflectarea incompetentei si a relei credinte in managementul public.

"Aceasta reziliere a contractului a fost facuta in favoarea lui Bechtel. Atata timp cat ambasadorul SUA in Bucuresti saluta aceasta operatiune de incetare a contractului cu Bechtel inseamna ca partea americana nu a pierdut. Faptul ca ambasadorul spune ca toate partile sunt extrem de multumite este clar ca Bechtel a castigat.

Pe de alta parte, in business <<nici o masa nu este gratuita>>. Asta inseamna ca Bechtel a renuntat la contract fara daune si penalitati din partea statului roman numai cu acordarea unor compensatii catre partea americana, nu neaparat catre Bechtel ci catre SUA. Altfel spus, noi platim cu varf si indesat ca sa putem iesi din acest contract", a mai subliniat consultantul financiar.

Fostul director CNADNR, Mircea Pop, este de parere ca decizia ministerului este de bun augur intrucat in acest fel se poate vedea pretul real al autostarzii.

"In contract era prevazut ca daca 5 ani nu lucreaza pe un sector nu se poate licita. Daca cei de la Bechtel au fost de acord sa se liciteze imediat inseamna ca au obosit si ei sa stea. Probabil si-au gasit de lucru altundeva si au renuntat fiindca au vazut ca in Romania situatia e grea cu banii. Statul inca nu a platit pe anul trecut in conditiile in care era prevazut ca plata sa se faca pe 30 martie", a declarat Mircea Pop pentru Bloombiz.ro.

Pe de alta parte, presedintele Federatiei Transportatorilor din Romania, Augustin Hagiu saluta decizia ministerului cu toate ca atrage atentia ca pretul este prea mare in comparatie cu cele practicate de alte companii in Europa, unde un kilometru de autostrada costa intre 2-4 milioane de euro.

"Dupa 5 ani de zile de pierdut timpul si de adaugat costuri suplimentare, asta era singura solutie pentru a grabi finalizarea autostrazii si pentru ca statul sa poata gestiona mult mai bine stadiul lucrarilor pe tronsoane.

Un tronson de autostrada nu trebuie sa cuprinda mai mult de 100 de kilometri pentru a fi gestionat eficient", a declarat Augustin Hagiu pentru Bloombiz.ro.

In opinia sa, in cel mai optimist scenariu, Bechtel va mai construi inca 25 de kilometri pana in 2012 din cei aproximativ 120 de kilometri pe care trebuie sa-i faca.

"Atata timp cat tara noastra are la conducere oameni politici care nu urmaresc decat interesele personale, Bechtel se poate adapta rapid, mai ales ca a vazut ca poate castiga fara sa bage sapa-n pamant. Tot ce inseamna acest contract si renegocierile ulterioare nu au facut decat sa creeze premisele pentru orice companie sa vina si sa vaneze banii romanesti pe lucrari care nu se executa in timp si pe contracte foarte avantajoase pentru ei", a mai subliniat acesta.

Fostul presedinte CNADNR este de parere ca Bechtel nu va mai termina nici un kilometru pe care sa se poata circula pana in 2012. In opinia sa, Bechtel nu este neaparat vinovata, ci face exact ceea ce i se cere.

De aceeasi parere este si presedintele Comisiei pentru Parteneriate Public-Private PNL, Stefan Szobotka, care a precizat intr-un interviu Bloombiz.ro ca nu exista o alta companie, dintre marile companii constructoare de autostrazi, care sa fi fost sicanata de catre statul roman mai mult decat a fost compania Bechtel.

"Nu cred ca Bechtel este principalul vinovat al intarzierilor. Proiectul Autostrada Transilvania a inceput in anul 2003 si a fost semnat in 2004. Pana in momentul de fata, din cei 420 de km cat are proiectul, statul roman, nadusit de efort, a reusit sa exproprieze mai putin de 100 de km. Acei 420 de kilometri trebuiau expropriati ca sa nu fim nevoiti sa platim despagubiri din cauza intarzierilor, fiindca constructorii nu au avut front de lucru.

Lansez un pariu catre Guvernul Boc: vor fi facute, incheiate si platite toate licitatiile pe celelalte tronsoane de autostrada si tot nu vom avea expropriati acei 320 de kilometri ramasi pana in ziua de astazi", a declarat Stefan Szobotka.

In opinia sa, vom vedea in 2012 aproximativ 30 de kilometri realizati pe autostrada Transilvania.

Potrivit lui Stefan Szobotka, compania Bechtel a acceptat sa-si reduca lucrarile la doar doua tronsoane fiindca si-a dat seama ca nu gaseste un interlocutor capabil sa se tina de propriile promisiuni in interiorul statului roman.

Consultantul financiar, Ionel Blanculescu, spune ca motivul pentru care constructorii straini nu reusesc sa-si onoreze obligatiile in Romania la fel de bine ca la ei acasa este coruptia.

"Aceste contracte sunt atat de incarcate de coruptie incat nimic nu mai functioneaza. Sunt ca niste artere pline de colesterol prin care sangele nu mai circula. Aceste contracte sunt atat de incarcate de coruptie incat functioneaza extrem de complicat", a conchis consultantul.

#autostrada transilvania, #bachtel, #cnadnr, #companii constructoare autostrazi, #constructie autostrazi, #contract bechtel, #infrastructura, #reziliere contract bechtel , #stiri Ionel Blanculescu