Adaptarea liderilor la generatiile Y si Z

Miercuri, 18 Februarie 2015, ora 07:00
2716 citiri
Adaptarea liderilor la generatiile Y si Z
Foto: Mihai Stanescu (Arhiva personala)

De cand exista afaceri pe acest pamant, si chiar de dinainte, de cand au aparut primele centre de productie de bunuri, in aceste locuri s-au strans cel putin trei generatii care munceau si muncesc in continuare cot la cot.

In ultimii 50 de ani, si in special in ultimii 20, numarul a crescut la patru.

Aceasta aglomerare de varste si de niveluri de dezvoltare personala creeaza in sine o problema sociala greu de gestionat pentru managerul care are nevoie de rezultate, si mai mult decat atat, pentru liderul care are nevoie sa influenteze si sa inspire.

La prima vedere, se pare ca cuvantul cheie este adaptarea liderilor la generatiile Y si Z, adaptarea acestor generatii la normele deja existente in organizatie si adaptarea eforturilor de comunicare si conducere pentru a crea punti valide intre viziunile despre viata si munca ale fiecaruia.

As pozitiona aceste noi "poduri" in 3 directii fundamentale:

1. Stilul de comunicare

Marea diferenta dintre stilurile de comunicare ale generatiilor mai experimentate si cele mai tinere a devenit deja un cliseu.

Generatiile Y si Z trimit sms-uri, statusuri, tweet-uri. Folosesc serviciile de instant messages si continuturi video, pe cand seniorii prefera sa vorbeasca la telefon, sa se intalneasca fata in fata si eventual sa trimita e-mail-uri.

Mai mult decat atat, generatiile Y si Z folosesc din ce in ce mai mult paralimbajele in business: abrevieri ale cuvintelor, emoticoane si expresii neortodoxe, ceea ce in sine creeaza disruptii in procesul de comunicare intre aceste generatii.

Cea mai des intalnita rupere in comunicarea dintre generatii este clasica "lipsa de respect": o data abordati intr-un limbaj colocvial si cu multe semne paralingvistice, "batranii" tind sa perceapa asta ca pe o lipsa de formalitate, care este automat tradusa ca o lipsa de respect.

Si, ca sa inchid cercul, fustrarea datorata presupunerii lipsei respectului se traduce inapoi, la generatiile mai tinere, printr-o atitudine distanta si neangajata.

2. Stereotipurile negative

Suntem atacati de o gramada de stereotipuri negative specifice pentru fiecare dintre cele patru generatii.

Nu are niciun sens sa le enumar aici, insa aceste stereotipuri, odata dizolvate, pot crea legaturi transgenerationale foarte puternice.

Ceea ce conteaza este ca membrii echipelor multi-generationale sa-si defineasca o viziune comuna a succesului si o cale comuna de atingere a lui. Aici ma refer strict la o etica a muncii depusa impreuna.

Mai mult decat atat, este nevoie de explorat si stabilit cine, cand si cum este capabil sa depaseasca cu mult asteptarile celorltalti.

Astfel se poate obtine o balanta foarte buna intre valoarea experientei celor mai in varsta si nevoia de explorare si entuziasmul debordant al tinerilor.

3. Cultura organizationala

Cred ca cea mai importanta schimbare in culturile organizationale, o data cu aparitia in piata de munca a generatiei Y, a fost si este in continuare, recalibrarea drastica a echilibrului intre viata personala si cea profesionala.

Generatia X si-a sacrificat viata personala pentru cea profesionala, generatia Y nu mai are nicio motivatie sa faca asta, vazandu-si parintii.

Culturile organizationale care au inteles rapid acest lucru au reusit sa inglobeze in practile de munca initiative precum orarul flexibil, lucru de acasa, sau pe de alta parte, crearea de spatii alternative, chiar spatii de joaca pt generatiile Y si Z.

In practica mea de coaching in Romania, am observat ca acestor trei piloni ai managementului transgenerational li se dau o importanta mai mare decat e necesar.

De ce? Pentru ca problema principala este foarte rar atacata in mai toate organizatiile din spatiul cultural sud-est European, iar aceasta problema se poate defini in orice raspuns la umatoare intrebare: cum poti desena un spatiu organizational creativ si colaborativ pentru toti cei pe care ii include?

Pentru ca, de fapt, provocarea managementului transgenerational este provocarea seculara fundamentala a managementului grupurilor umane: cum pot ele sa creasca impreuna, in interactiuni care poarta sens si aduc valoare adaugata in fiecare moment?

Inchei aici, nu inainte de a va recomanda reflectia asupra raspunsurilor clasice, din zorii civilizatiei occidentale.

Articol semnat de Mihai Stanescu, Executive Coach

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

TikTok se pregătește să lanseze o funcționalitate revoluționară. Există și un risc major pentru cei care o vor folosi
TikTok se pregătește să lanseze o funcționalitate revoluționară. Există și un risc major pentru cei care o vor folosi
TikTok se pregătește să lanseze o funcționalitate revoluționară care le va permite creatorilor să distribuie conținut video narat cu orice voce doresc, prin intermediul unei noi tehnologii...
Prețul piperat al unei chirii într-un apartament ”de lux” cu terasa năpădită de buruieni. Ofertă ”à la Cluj”
Prețul piperat al unei chirii într-un apartament ”de lux” cu terasa năpădită de buruieni. Ofertă ”à la Cluj”
Un apartament din Cluj, scos la închiriat în categoria ”lux”, este promovat de proprietari în ciuda unor aspecte ce denotă neglijență crasă. O agenție a postat un anunț cu un...
#management transgenerational, #Mihai Stanescu coach, #generatia y z , #Cursuri leadership