Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Ce tip de manager esti? O alta abordare, cu Bogdan Pode

Ce tip de manager esti? O alta abordare, cu Bogdan Pode


La inceputul saptamanii, cand am fost invitat sa contribui la acest titlu "Ce tip de manager esti?", m-am luat putin prea in serios si mi-a fost greu sa concep ca un astfel de subiect poate fi tratat intr-un simplu articol.

Vestea ca e pentru editia de week-end a Business24, ca e rasfoit de cititori relaxati sau care cauta sa se relaxeze, m-a intrigat si mai mult. Adica, sa dezvolt un subiect caruia eu ii acord o greutate atat de mare intr-o maniera atat de relaxata? Intr-un articol?

Doi la mana, cred ca deja multi dintre voi v-ati spus: "Bine, bine, tip de manager... dar functie de ce?". Asa e. Te poti uita si la functiunea pe care o ai (achizitii, productie, IT, financiar-contabil, vanzari, resurse umane, marketing etc.), la nivelul ierarhic pe care il ocupi (front-line, middle, senior, executive), la stilul managerial care te caracterizeaza (directiv, indrumator, incurajator, delegativ).

Poti lua in calcul nivelul tau si al echipei de performanta in raport cu indicatorii deja agreati cu superiorul. E si asta un reper care poate simplifica foarte mult discutia. Ba chiar o poate suprima inainte de a o-ncepe.

Dar nu despre asta vreau sa vorbim astazi. Pentru ca astazi este week-end, adica zile care se preteaza unor activitati diferite fata de cele din timpul saptamanii, va propun o abordare diferita a acestui subiect.

Haideti sa ne uitam la ce tip de manager sunteti: unul de succes sau unul eficace?

Managerul de succes este definit in functie de viteza lui de promovabilitate in organizatie. Indicatorul de succes este proportia intre nivelul ierarhic dobandit si timpul petrecut in altele pana la el.

Umbra de neincredere ce se asterne asupra managerilor de succes este aceea de a fi buni politicieni, oportunisti, dar nu neaparat profesionisti preocupati de dezvoltare. Si aici apare o noua distinctie: rezultatele pe termen scurt nu sunt consecinta unei investitii de dezvoltare.

Managerul eficace este definit prin doua coordonate: 1. Livrarea obiectivelor de performanta la standarde ridicate de cantitate si calitate; 2. Livrarea rezultatelor prin intermediul unei echipe cu nivel ridicat de satisfactie si angajament.

Fred Luthansa duce in lumina literaturii de management aceasta perspectiva in anul 1988, in volumul 2 al "The Academy of Executive Management" - preluare din "Successful vs Effective Real Manager".

De atunci atat autorul, cat si alti scolari preocupati de dezvoltarea calitatilor de leadership, continua sa cerceteze si sa rafineze aceasta distinctie prin studii de cercetare care evidentiaza atat diferentele dintre cele doua tipuri, cat si impactul lor in business-ul unei organizatii.

Cateva curiozitati deduse din aceste studii: din 4 capitole de activitati carora managerii ar trebui sa le acorde timp si energie (comunicare, management traditional, networking si dezvoltarea oamenilor), managerii de succes dovedesc o orientare disproportionata (48%) catre networking in comparatie cu omologii eficace, care investesc in medie 44% in comunicare si 26% in dezvoltarea subordonatilor.

Managerii eficace sunt preocupati atat de cantitatea (ce?), cat si de calitatea (cum?) rezultatelor obtinute de echipele lor. Managerii de succes par a fi preocupati in special de cantitatea rezultatelor livrate si obtinerea lor prin mijloace de curse din relatiile sociale si politice pe care le dezvolta in organizatie.

Consecintele de ambele partisunt usor de dedus. Partea si mai faina din toate astea este ca lucrurile de mai sus sunt indeajuns de transparente si de usor observabile de catre cei din jurul nostru, chiar si fara studii de cercetare care sa le aseze in mod ordonat pe hartie.

O paralela care-mi vine in minte pe final de articol este aceea a vinului care isi imbogateste valoarea numai in timp. Orice alt proces chimic la care l-ai expune, oricat de elaborat si complex ar fi el, va fi foarte usor desconspirat de catre un "connaisseur" avid de calitate si dispus sa plateasca pretul corect pentru ea.

Inchid acest spatiu cu dorinta de a va gasi timp sa reflectati, sa va jucati cu ideea, dar nici sa nu va luati prea mult in serios. Ca doar e week-end.

Un sfarsit simplu de saptamana tuturor!

Bogdan Pode,
Consulting Partner Human Invest




Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3918 ori