Cum motivezi viitorii lideri? Coaching, cu Dana Burghel

Sambata, 10 Noiembrie 2012, ora 00:00
2522 citiri
Cum motivezi viitorii lideri? Coaching, cu Dana Burghel

Invata sa lucrezi cu doua tipuri de motivatie mai 'dificile': competitie si autoritate. Spun mai dificile intre ghilimele, pentru ca, in principiu, by the book, dintre ei se cam aleg liderii sau viitorii lideri. Dar sa ii luam pe rand!

Cei motivati de competitie isi doresc cu orice pret sa isi atinga obiectivele si sa castige in mod continuu impotriva altora. Ei au tipul de gandire: 'Eu castig, tu pierzi.' Le plac jocurile competitive si iubesc sportul in general, in special cele 1 la 1: atletism, sah, inot etc. Intotdeauna vor sa stie cum stau fata de ceilalti, iar daca se regasesc in top, fac tot posibilul sa fie remarcati! Insa daca nu se afla in top - mare atentie manageri! - sunt inclinati sa declare fault!

Sunt cei care se concentreaza asupra obiectivelor proprii foarte intens si 'iau startul imediat'. Le place sa invinga in disputa ideilor cu ceilalti pentru a dobandi acceptarea ideilor proprii. Au o viziune-tunel, ei continuand sa isi urmareasca obiectivul chiar daca 'jocul' s-a terminat!

Care ar fi punctele mai putin placute ale unor astfel de persoane, motivate de competitie?

Isi doresc permanent sa castige si evita competitiile in care banuiesc sau stiu ca vor pierde. Nu sunt persoane de echipa, provoaca competitii interne si gasesc intotdeauna ceva in neregula in competitiile in care nu au iesit invingatori. Considera ca succesul altora nu este la fel de bun ca al lor! In mod constant le arata celorlalti, mai ales celor care le-au luat job-ul/ locul/ rolul anterior ca nu fac aceeasi treaba buna ca ei!

Le este foarte dificil sa ofere apreciere si recunoastere, precum si sa accepte alte opinii. Ignora ideile altora, mai ales daca sunt mai bune ca ale lor. Inclina sa creada ca altii nici macar nu incearca daca nu sunt competitivi!

Cum conducem o persoana cu o astfel de motivatie?

Este necesar sa setati obiective cu referire la locul pe care l-ar ocupa in top; nu-i plac obiectivele insa ii place sa vada unde l-ar pozitiona atingerea acestora! Obiectivele trebuie setate in mod curent, stilul este de vanzare, frecventa zilnica sau saptamanala, depinzand de fiecare in parte, iar presiunea asupra lui sa se faca, evident, numai prin competitie.

Alte actiuni care pot motiva acest profil:

Gasiti un 'inamic comun' in afara entitatii din care faceti parte

Dati-i ceva cu care sa concureze in permanenta

Oferiti-i premii pentru 'cel mai performant...'

Cei motivati de autoritate sunt cei care manipuleaza pe ceilalti folosind abilitati de persuasiune. Sunt cei care se exprima foarte clar si, in realitate, chiar misca oamenii! Au nevoie ca altii sa organizeze si le place sa ii convinga pe ceilalti sa faca anumite task-uri. Primul lor gand este de fapt: 'Pe cine pot pune sa faca acest lcuru?' Pot parea foarte democratici, consulta opiniile celorlalti, apoi agreeaza in momentul in care se sugereaza ideea care le place lor! Sunt foarte buni in a delega, capabili sa ia decizii dificile, decisive! Le place sa evalueze si sa primeasca feedback-ul altora!

Care ar fi 'blind spot'-urile asociate cu aceasta motivatie?

Tind sa exagereze in a conduce si controla. Nu conduc prin obiective, ci prin task-uri si activitati. In general toate task-urile sunt alocate, mai putin, evident, cele care necesita autoritate.

Nu cer suport si isi doresc ca restul colegilor sa fie dependenti de ei! Numai opiniile lor conteaza (sau acelea cu care ei sunt de accord) si doar acestea sunt implementate. Atentie manageri: tind sa nu raporteze pe nivel ierarhic superior. Sunt dificili in a fi antrenati si la fel in a-i antrena pe ceilalti, deoarece doboara rivalii. Insa, ce putem sti cu siguranta despre ei este ca sunt constructori de imperii!

Cum sa conducem o persoana cu aceasta motivatie?

Ideal ar fi sa ii vindem obiectivele, de obicei le cumpara, insa vrea sa stie obiectivul mare! Stilul este acela de consultare, deoarece nu ii place sa i se spuna ce sa faca! Frecventa sa fie saptamanala, insa presiunea mare, altfel riscati sa il pierdeti din mana!

Alte actiuni ce pot motiva acest profil:

Oferiti-i oportunitatea sa aiba influenta asupra celorlalti

Alocati-i, formal sau informal, un rol de 'reprezentant oficial'

Oferiti-i posibilitatea de a dobandi expertiza

Dana Burghel

executive & team coach

work-life balance coach

Oblio Learning (www.obliolearning.ro)

Dana Burghel are o experienta de 8 ani in coaching (executiv, de echipa, personal, sportiv), domeniu in care s-a specializat dupa o serie de functii de coordonare avute in companii romanesti si multinatioanale, care i-au adus experienta in vanzari, marketing, client service, project management s.a. Abordarea sa in coaching este una pragmatica, focusata pe rezultate concrete iar programele sale sunt construite adaptat, in functie de nevoile fiecarui client.

Câți bani scot din buzunare pofticioșii pentru primele cireșe. „E un moft ăsta. O jumătate de kilogram probabil că mi-aș permite”
Câți bani scot din buzunare pofticioșii pentru primele cireșe. „E un moft ăsta. O jumătate de kilogram probabil că mi-aș permite”
Pe unele tarabe din piețe se vând acum și cireșe, iar un kilogram se vinde cu 150 de lei. Fructele sunt aduse din Turcia și Grecia, iar comercianții spun că, de fapt, prețul de...
HMD a lansat smartphone-uri la prețuri sub 800 RON. Cu ce specificații vin
HMD a lansat smartphone-uri la prețuri sub 800 RON. Cu ce specificații vin
HMD a lansat recent trei noi smartphone-uri sub marca proprie: HMD Pulse Pro, HMD Pulse+ și HMD Pulse. În cadrul unei întâlniri online care a avut loc pe 17 aprilie, Adam Ferguson,...
#motivare lideri, #coaching motivational, #coaching Dana Burghel, #motivare competitie, #motivare autoritate , #Cursuri pentru manageri