Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Peter Barta, FPP: Investitia in capitalul uman continua sa fie privita in Romania ca un cost

Peter Barta, FPP: Investitia in capitalul uman continua sa fie privita in Romania ca un cost


Companiile din Romania continua sa priveasca investitiile in capitalul uman ca un cost si nu ca un beneficiu pentru companie. Mai mult, criza a taiat adanc in bugetele de HR, iar cursurile de perfectionare sunt trecute in categoria "premiilor" pentru performanta, in loc sa fie incluse intr-o strategie de dezvoltare a companiei.

"Participarea unui angajat la un program de perfectionare trebuie sa fie strans legat de strategia si viziunea companiei, si anume, unde vrea sa ajunga compania in urmatorii ani, are managerii necesari sa duca compania acolo, daca nu care sunt abilitatile care ne lipsesc, pot fi acestea gasite intern sau trebuie sa apelam la resurse externe, putem capacita personal intern prin participarea la cursuri. Acesta ar fi un mod de gandire sanatos pentru orice executiv", remarca Peter Barta, CEO Fundatia Post-Privatizare, in cadrul unui interviu acordat Business24.

Ce aspect v-a impresionat cel mai mult in cadrul cursurilor pe care le urmati la Harvard?

Sunt multe lucruri care fac ca experienta de la Harvard sa fie una cu adevarat speciala. In primul rand, facilitatile si asistenta primita inainte de a incepe programul, faptul ca o data ce programul a fost definitivat si cerintele au fost trasate, iti sunt oferite instrumente necesare pentru rezolvarea acestor cerinte, ca de exemplu accesul la cea mai mare biblioteca cu informatii economice si resurse online din lume, acces la profesori pentru mentorat si alte beneficii, care au facut ca aceast experienta sa fie una exceptionala. Programul in sine este unul foarte intens. Intr-un interval de timp foarte scurt, am studiat peste 100 de companii din industrii diferite si situatii de business diferite, de la sisteme eficiente de livrare a produselor pana la sisteme eficiente de productie, cum este sistemul Toyota, am analizat companii cu probleme si cum au iesit din situatiile existente, toate acestea oferindu-mi o perspectiva diferita asupra managementului.

Interesanta a fost si maniera de lucru pe grupe. Toate studiile de caz utilizate in program, au fost discutate mai intai in grupe, apoi in clasa. Programul meu incepea dimineata la sapte si se termina usor dupa miezul noptii. Nu puteai sa mergi la ore fara sa fii pregatit. Erai provocat sa gandesti si incurajat sa te exprimi, totul intr-unmediu sigur, in care esti respectat pentru ideile pe care le exprimi, ceea te ajuta sa intelegi mult mai bine anumite practici, profesorul avand un rol de mediator sau facilitator al unui proces, spre deosebire de scoala traditionala din Romania, unde profesorul reprezinta o autoritate si ale carui idei sunt litera de lege.

In opinia dumneavoastra, in ce masura poate influenta o astfel de experienta, performantele unui manager in activitatea sa?

Un MBA sau orice program de Executive Education te ajuta in mod cert sa performezi, dar depinde ce program alegi sa urmezi. Daca vrei intr-adevar un program de calitate acesta costa, dar nu trebuie vazut ca un cost, ci mai degraba ca pe o investitie atat in tine ca persoana, cat si in companie. Un astfel de program te ajuta sa-ti clarifici anumite aspecte sau cunostinte folosite in adminsitrarea afacerii sau in activitatile impuse de locul de munca. Ai totodata oportunitatea sa faci networking de calitate si sa intri in contact cu persoane din industrii diferite, care iti pot oferi suport si cu care te poti sfatui oricand. Obiectivul principal al acestor programe este imbunatatirea performatelor unui manager, insa rezultatele nu se vad peste noapte.

De regula, revii cu foarte multe idei dupa un asemenea program si este nevoie de o perioada de timp pentru a vedea care dintre acestea se pot implementa si care nu. De exemplu, in cazul programului urmat la Harvard, fiecare participant a trebuit sa dezvolte o strategie fie pentru toata compania, fie pentru un business unit, fie pentru unit-ul pe care il conduce.

Dupa finalizarea strategiei fiecare a trebuit sa se consulte cu conducerea companiei pentru a vedea daca strategia schitata sau ideile trecute in strategie sunt aliniate cu viziunea companiei. Pentru asa ceva este nevoie de timp, dar in mod cert ca orice participant intr-un asemenea program intr-un fel sau altul isi va imbunatati performantele.

Cat de deschisi sunt managerii romani pentru cursurile de perfectionare profesionala?

Daca ne uitam in piata si analizam dupa bugetele companiilor as spune ca mai deloc, dat fiind ca bugetele de HR sau fost printre primele taiate, nu cred ca a fost cea mai buna alegere. In prezent, majoritatea companiilor din motive de economie la buget isi pregatesc intern personalul. Nu spun ca nu este bine. Este bine pana la un nivel, dar de la o anumita etapa in sus nu mai poti apela la resursele interne.

Ideile bune vin cand ai de-a face cu persoane cu atitudini comune din industrii diferite care s-au confruntat cu probleme diferite si au gasit solutii diferite. Din pacate, in Romania in continuare vedem investitia in capitalul uman ca fiind un cost si nicidecum un beneficiu pentru companie.

Temerea managerilor ca un angajat va pleca dupa ce participa la un asemenea program este falsa. Acel angajat oricum va pleca daca doreste, indiferent de motivatiile oferite de angajator. Important este ca timpul petrecut in companie sa fie unul benefic, prin care angajatul sa creeze valoare companiei, sa se simta bine in companie, sa fie eficient.

Din nefericire cautam solutii prin care sa peticim problemele interne pe care le avem recurgand la tot soiul de tertipuri prin care credem ca rezolvam problemele companiei, dar nu facem nimic altceva decat sa adancim problemele pe care le avem. Majoritatea companiilor vad participarea la aceste programe ca facand parte din sistemul de rewarding.

Daca ai performat bine anul viitor te trimitem la un curs, ca si cum ar fi doar in interesul angajatului si beneficiul acestuia. Participarea unui angajat la un program de perfectionare trebuie sa fie strans legat de strategia si viziunea companiei, si anume, unde vrea sa ajunga compania in urmatorii ani, are managerii necesari sa duca compania acolo, daca nu care sunt abilitatile care ne lipsesc, pot fi acestea gasite intern sau trebuie sa apelam la resurse externe, putem capacita personal intern prin participarea la cursuri. Acesta ar fi un mod de gandire sanatos pentru orice executiv.

La randul dumneavoastra, sustineti propriul seminar pentru pregatirea managerilor. Care este sunt cele mai importante "slabiciuni profesionale" pe care le-ati indentificat in randul cursantilor dumneavoastra? Dar punctele forte?

Nu este seminarul propriu. Este o parte din Business Mentoring Program, in care eu sunt unul din cei care incearca sa livreze informatia catre manageri. Nu as vrea sa spun care sunt slabiciunile, as spune din contra faptul ca daca au ajuns unde au ajuns este meritul lor si faptul ca sunt la acest nivel inseamna deja foarte mult. Ce as spune ca ne lipseste cu adevarat sau ce ne caracterizeaza de fapt este initiativa de a ne exprima ideile proprii.

Avem o temere nejustificata de a ne exprima ideile de teama sa nu fim judecati. Este gresit. La Harvard am invatat sa-mi depasesc aceasta temere, colegilor mei nefiindu-le rusine sa-si exprime parerea sau sa contrazica profesorul, atunci cand detineau argumente solide pentru ideea lor. In cazul nostru, noi ne ferim sa facem acest lucru. De cele mai multe ori, participantii sunt rezervati, nu interactioneaza si parasesc sala de curs fara idei solide. Eu sunt de parere ca nu exista idei bune sau rele, sunt doar idei si atat. Daca au o argumentare logica in spate nu vad de ce nu am spune ceea ce gandim.

Cat de creativi sunt managerii romani, atunci cand vine vorba de identificarea unor solutii financiare pentru dezvoltarea afacerii?

Foarte, ca sa spun asa. Las la latitudinea cititorilor sa decida in ce sens. Lipsa unor informatii sau sisteme alternative de finantare in cazul nostru face ca finantarea propriei afaceri sa fie ceva mai dificila. Din pacate, suntem cu mult in urma unor tari cu traditie in antreprenoriat, sa nu uitam totusi ca noi avem o zona antreprenoriala destul de tanara comparativ cu SUA sau Marea Britanie, in general cu tarile cu un sistem anglo saxon, ceea ce spune multe si despre modul in care intelegem sa facem afaceri.

Cu toate acestea, exista un trend in randul antreprenorilor tineri in a cauta solutii alternative de finantare apeland la finantatori sau sisteme de finantare din afara, ceea ce este laudabil. Pana acum, datorita unui simt al proprietatii foarte bine dezvoltat putin antreprenori erau dispusi sa lucreze cu un investitor extern, dar acest lucru tinde sa se schimbe. Unde mai trebuie sa muncim este la partea de business, unde multi antreprenori sau manageri cred ca au cea mai buna idee si solutie pentru problema din piata, de cele mai multe ori dovedindu-se exact invers.

Ce grad de aplicabilitate au informatiile pe care cursantii le vor afla in cadrul seminarului Investitii si finantare?

Eu spun ca unul foarte ridicat. Nu-mi plac cursurile unde informatia este structurata doar pe slide-uri care sunt citite. In cazul meu prefer acele cursuri in care participantul primeste informatii pe care le poate aplica imediat sau le poate utiliza in remodelarea afacerii. Utilitatea informatiei este foarte importanta, de aceea cursul sustinut de mine se va baza pe studii de caz pe care participantii vor trebui sa le pregateasca, vor fi discutii si prea putin Power Point.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1997 ori