Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Un bun manager investeste in dezvoltarea personala - Interviu Antonia Noel, practician Espere

Un bun manager investeste in dezvoltarea personala - Interviu Antonia Noel, practician Espere


Relatiile interpersonale ne influenteaza viata intr-un mod decisiv, iar atunci cand exista dificultati in comunicare, ele se rasfrang nu doar asupra familiei si apropiatilor, ci si asupra evolutiei profesionale.

"Un bun manager este acela care investeste in propria dezvoltare personala, pentru a-i putea ajuta la randul sau pe cei din echipa sa constientizeze toate aceste lucruri si sa le depaseasca", sustine Antonia Noel, consultant in comunicare, trainer de dezvoltare personala si practician ESPERE®, interviu acordat Business24.

In ce masura pot afecta problemele interpersonale cariera unui manager?

Cariera unui manager este strans legata de relatiile interpersonale ale acestuia, atat la locul de munca cat si in afara lui.

Ce sunt relatiile interpersonale, de fapt? Sunt acele legaturi care se stabilesc intre oameni, dincolo de cadrul dat sau de functia celor doi care intra in relatie.

Cu alte cuvinte, daca un manager este la serviciu, el este mai intai de toate un om ce exercita o functie, care intra in contact cu o alta persoana, aceasta avand si ea o functie in cadrul intreprinderii.

Importanta legaturii dintre cei doi oameni, a afectului, a mesajelor care circula din ambele parti, a comportamentelor defineste implicit si relatia profesionala care ii leaga pe cei doi.

In foarte multe cazuri, in intreprindere, asa-zisele probleme de organizatie sunt, de fapt, dificultati nesolutionate ce tin de relatiile interpersonale. E bine sa recunoastem ca exista o problema de vase comunicante intre viata personala si viata profesionala.

Daca exista derapaje, tensiuni, situatii conflictuale in viata noastra personala acestea se vor repercuta si in viata noastra profesionala si viceversa.

Solutia nu mai este demult "daca ai probleme, du-te si ti le trateaza in alta parte", ci "cum pot sa constientizez dificultatile de ordin personal, sa le tratez astfel incat ele sa nu afecteze cadrul profesional".

Un bun manager este acela care investeste in propria dezvoltare personala, pentru a-i putea ajuta la randul sau pe cei din echipa sa constientizeze toate aceste lucruri si sa le depaseasca.

Care sunt cele mai frecvente probleme de comunicare si relationare ale managerilor?

Exista cinci tipuri de management si, in functie de apartenenta la o categorie sau alta, managerul poate dezvolta anumite comportamente daunatoare echipei si mai mult, organizatiei. Eu am lucrat cu diversi manageri/directori de la care am invatat "ce sa fac" si "cum sa nu fac".

In general, in Romania exista inca tendinta managerului de tip autocratic, care functioneaza dupa sistemul "eu stiu, eu decid, tu executi". E un sistem in care comunicarea nu prea exista, subalternul dezvolta frustrari, se demotiveaza, se descurajeaza pe termen lung si se poate opune intr-un mod tacit, sabotand actiunile sau activitatea managerului, situatii des intalnite in activitatea mea de consultant in organizatii.

O alta problema de relationare cu care se confrunta unii manageri este legata de confuzia dintre persoana si functie. Multi dintre ei uita sa vada persoana, in cadrul echipei, dincolo de functia sa de asistenta sau de contabil.

Valorizarea angajatului, recunoasterea muncii sale, informarea si consultarea cu privire la actiunile care-l privesc pe angajat pot fi primii pasi de depasire a unor dificultati de ordin relational in organizatie.

Inainte sa solicite serviciile unui consultant in comunicare, o persoana trebuie sa realizeze ca are o relatie disfunctionala. Cum poate o persoana sa identifice acest lucru?

Da, este adevarat ca intotdeauna inainte de transformare e nevoie de constientizare. Cum vine ea? In realitate, simplu: daca observi ca vorbesti, dar nimeni nu te asculta, daca te simti in permanenta neinteles, daca rezultatele actiunilor tale sunt intotdeauna "sabotate de altii", daca nu reusesti acolo unde ti-ai propus, desi ti se pare ca aveai toate parghiile in mana, e bine sa intelegi ca singurul actor care isi poate schimba rolul esti tu. E o munca zadarnica, iluzorie si energetivora aceea de a crede ca-i poti schimba pe cei din jurul tau sau contextul in care ei actioneaza.

Eu le spun adesea cursantilor mei: "Cea mai apropiata cale a schimbarii e cea mai aproape" si, fizic, ce e mai aproape de mine decat propriul meu corp, minte si spirit?

Cuvintele au, asadar, un sens bine definit la origine, totul e ca noi sa le intelegem si sa folosim dificultatile cu care ne confruntam ca pe niste oportunitati de a creste.

Daca un manager se confrunta cu una sau mai multe din situatiile descrise mai sus e clar ca ceva nu functioneaza bine la el si de el depinde daca isi doreste sa creasca sau nu. Alegerile ne apartin, consecintele le traim.

Spuneti-ne mai multe despre metoda ESPERE, cum functioneaza ea?

Metoda ESPERE® este una foarte practica. Ea functioneaza pe principiul vizualizarii externe, aceasta fiind si forta ce-i confera eficacitatea. Cu alte cuvinte, (aproape) tot ceea ce experimentez, traiesc, vorbesc, poate fi aratat.

In cursurile pe care le sustin participantii, constientizeaza situatiile pe care le traiesc cu ajutorul vizualizarii. E o tehnica simpla, din pacate prea putin folosita in viata de zi cu zi.

Imi amintesc de o experienta personala in care eram inaintea unei operatii, din explicatiile medicului nu am inteles mare lucru insa, cand a venit si mi-a aratat mulajul organului pe care urma sa lucreze si mi-a descris ce urma sa faca, totul a prins sens. Asa e si cu emotiile, trairile, comportamentele noastre, (aproape) totul poate fi inteles cu ajutorul vizualizarii externe.

Metoda ESPERE® este o pedagogie a comunicarii care te invata cu ajutorul instrumentelor, conceptelor si regulilor de comunicare relationala cum sa comunici la nivel verbal si nonverbal pentru a ameliora relatiile cu cei din jur (personale / profesionale).

Cu totii credem ca stim sa comunicam, dar de fapt multi vorbim doar si nu stabilim relatii. Aceasta metoda te ajuta sa stabilesti relatii iar in organizatie stabilirea relatiilor este cheia catre succes.

Metoda ESPERE® este fondata de psihosociologul francez Jacques Salome si are o aplicabilitate foarte buna in Franta si tarile francofone in institutii, organizatii, la locul de munca.

Jacques Salome propune stabilirea unei igiene relationale la serviciu, iar in ultima lui carte dedicata mediului business "Manual de supravietuire la locul de munca/ Cum sa depasesti sitatiile de stress" face o analiza lucida a relatiilor actuale din sfera profesionala si propune solutii concrete pentru o comunicare eficienta si constructiva.

Ce ne puteti spune despre modul in care Metoda ESPERE te-a ajutat sa depasesti propriile probleme de comunicare?

Inainte de a incepe sa transmit Metoda ESPERE® am inceput sa practic cu mine insami si in relatiile cu cei apropiati. Pentru mine metoda nu este doar o unealta ci a devenit un "modus vivendi".

Am descoperit ce inseamna sa comunic cu adevarat: sa vorbesc despre mine, sa vorbesc cu si nu despre celalalt, despre ceea ce simt eu in raport cu celalalt, sa ofer celuilalt ascultare identificand registrul in care imi vorbeste, sa accept ca celalalt poate avea o parere care nu imi apartine, sa deosebesc persoana de comportament si sentimentele de relatie. Am invatat sa gestionez situatii dificile, conflicte si sa-i ajut si pe altii sa o faca.

Inainte de a cunoaste Metoda ESPERE®, desi eram directorul de comunicare al unei multinationale, eu nu comunicam cu adevarat, ci urmaream doar obiectivele trasate.

Insa obiectivele, rezultatele si cifrele pot fi atinse doar de oameni, cu ajutorul altor oamneni. Asa ca, daca nu exista colaborare intre angajati, daca nu se dezvolta relationarea la locul de munca, specialistii nu vor putea sustine intreprinderea. Ea nu se poate dezvolta pe termen lung decat daca isi consolideaza baza, relatiile construite intre oamenii din intreprindere, dincolo de functii.

Mai mult decat atat, pe langa comunicarea la locul de munca, metoda m-a ajutat sa-mi ameliorez considerabil cele mai dificile relatii interpersonale, reusind astfel sa dezvolt legaturi pozitive si de durata, lipsite de conflict, cu toti cei apropiati.

Parintii cu o cariera importanta sunt adesea cei care au probleme in relatia cu proprii copii. Pe scurt, ce i-ati sfatui pe cei care au tendinta sa inlocuiasca timpul petrecut cu copilul prin cadouri si confort material?

Atingeti aici un subiect foarte delicat si care-mi sta pe suflet de mult timp. Sunt extrem de preocupata de aceasta generatie de parinti care uita de acest rol al lor. De aceea, eu sustin si ateliere pentru parinti in care ii ajut sa vada lucrurile dintr-o perspectiva noua si sa descopere ca meseria de parinte este singura pe care o dobandesti pe viata.

Daca de maine ti-ai pierdut jobul, ai schimbat functia sau ai parasit orasul, ramai in continuare parinte. Sfaturi nu obisnuiesc sa dau, insa ii ajut pe parintii "cu functii" sa inteleaga nevoile relationale ale copilului (de a fi ascultat, recunoscut, de a se dezvalui, de a creea, de a visa, de intimitate, etc.) si sa constientizeze faptul ca ei sunt responsabili de ingrijirea acestora, daca-si doresc sa creasca copii, viitori adulti, autonomi din punct de vedere emotional.

Din pacate, preocuparea noastra, ca popor, de a raspunde unor nevoi fiziologice primare timp de decenii, ne-a transformat astazi pe multi in "cautatori de bunuri materiale", ca si cum ele ar subveni nevoilor noastre de intelegere, ascultare, siguranta afectiva.

E bine, asadar, sa gasim un echilibru intre viata profesionala si cea personala, sa gasimtimpul pentru noi ca persoana, dincolo de noi ca functie, pentru ca, sa nu uitam, asa cum spunea Jacques Salome, "sa lucrezi in medie opt ore pe zi, inseamna sa-ti vinzi opt ore din viata, in fiecare zi. Important nu e cu cat vinzi aceste ore ci cum le vinzi".

Ce beneficii poti avea in urma acestui schimb, cum sa-ti ameliorezi viata in intreprindere cu ajutorul comunicarii relationale si cum sa obtii performanta traind armonios, sunt subiectele pe care le voi aborda in urmatorul workshop de la Bucuresti "Performanta prin comunicare" ce va avea loc joi, 31 ianuarie 2013, la hotelul Novotel.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 4188 ori