Scoala "value for money": Invatamantul la un alt nivel incepe din Cluj - Interviu cu Ruxandra Mercea

Joi, 31 Decembrie 2015, ora 00:00
124542 citiri
Scoala "value for money": Invatamantul la un alt nivel incepe din Cluj - Interviu cu Ruxandra Mercea
Ruxandra Mercea (Arhiva personala)

Si Romania are scoli de elita, care le propun elevilor sa invete sa gandeasca si le pun la dispozitie toate elementele necesare unei dezvoltari armonioase.

De la matematica invatata in corelatie cu fizica, pentru a intelege legaturile si rostul informatiilor ce par abstracte, pana la pauza de relaxare in padure si coltul cu animale care-i inveseleste, copiii din Cluj au parte de o scoala "ca afara", in cadrul Transylvania College.

Institutia a fost fondata de doi soti in '93 si este condusa astazi de fiica lor: La 31 de ani, Ruxandra Mercea este Director Executiv Transylvania College si, la randul ei, mama a trei copii.

Povestea de succes a Ruxandrei se identifica foarte mult cu povestea de succes a acestei institutii care a inceput drumul spre excelenta in educatie acum 23 de ani.

Ca fiica a fondatorilor, Ruxandra a avut sansa de a contribui de la inceput la bunul mers al scolii, intai ca voluntar, apoi ca si coordonator al departamentului de marketing, director financiar si, in prezent, director executiv.

Spuneti-ne povestea Transylvania College. Din cate am aflat, ea a inceput acum 20 de ani ca o mica gradinita...

Gradinita "Happy Kids" a fost fondata de catre parintii mei, Simona Baciu si Dr. Dan Baciu, in anul 1993. Prima grupa fost organizata intr-o camera din apartamentul nostru si a avut initial 12 copii.

Numarul copiilor a crescut an de an, ne-am mutat intr-o noua locatie - un apartment cu doua camere.In 1995 erau 30 de copii in 2 grupe.

In anul 2008 ne-am mutat intr-o cladire noua, prima cladire construita in campusul in care ne desfasuram si astazi activitatea, si am ajuns la un numar de 200 de elevi.

Cum s-a transformat in prima scoala internationala cu doua linii de studiu, pe stilul romanesc si international?

Transylvania College | The Cambridge International School in Cluj este dedicata excelentei in educatie si credem in puterea acesteia de a forma viitori lideri capabili sa aiba succes in orice domeniu, atat personal cat si profesional.

In anul 2009 ne-am dat seama ca ne dorim ca elevii nostri sa studieze un curriculum adaptat prezentului, in care predarea se face integrat si in care fiecare elev este provocat sa isi atinga potentialul.

Imi amintesc ca eu am invatat fiecare materie in mod izolat. De exemplu, matematica doar la orele de matematica, fara a face legaturi cu alte materii. M-am intrebat de multe ori de ce unele concepte matematice nu au fost predate in cadul orelor de fizica sau chimie, deoarece acestea pareau sa aiba o relatie.

Curriculumul national al Angliei ofera aceasta abordare integrata a materiilor. Un curriculum integrat face legatura intre diferite domenii de studiu.

Integrarea se concentreaza pe realizarea de conexiuni prin care li se permite elevilor sa se angajeze in activitati cu relevanta practica, semnificativa, care pot fi conectate la viata de zi cu zi.

Pentru anul scolar 2015 - 2016, avem un numar de 600 de elevi inscrisi, pornind de la grupele de cresa pana la elevii de liceu Cambridge, urmand atat curriculumul romanesc, cat si pe cel al Anglei si Tarii Galilor.

Datorita lor, scoala noastra are astazi un loc de cinste pe harta educatiei de excelenta din Europa si din lume, fiind acreditata de Ministerul Educatiei din Romania, de COBIS (Council of British International Schools), ca scoala britanica, si fiind membra Round Square.

De ce ati ales tocmai Clujul pentru un proiect atat de ambitios?

Atat eu cat si parintii mei suntem clujeni de mai multe generatii. Iubim Clujul si comunitatea de aici.

Pentru copiii mei, dar si pentru alti copii din intreaga zona, ne dorim acces la un sistem educational modern, in care se acorda fiecarui copil sansa de a atinge excelenta in tot ceea ce intreprinde, punandu-i in valoare calitatile personale, formandu-l ca om independent, responsabil, increzator in fortele proprii si pregatit sa lucreze in echipa.

Prin parteneriatul cu parintii, Transylvania College creeaza un mediu primitor, sigur, creativ, multicultural si deschis comunicarii.

De asemenea, Cluj-Napoca un oras european cosmopolit si cu un potential investitional remarcabil. Aici avem un partneriat sustenabil cu comunitatea si cu autoritarile locale.

Propuneti o sumedenie de facilitati cu totul noi pentru sistemul de invatamant din Romania. In 2013 ati propus Transylvania Forrum, o aripa multifunctionala care gazduieste o sala de conferinte, o camera pentru evenimente speciale, sala de muzica "Furca", laboratoare IT si, nu in ultimul rand "coltul cu animale", unde elevii pot admira iepurasi gaste si ratuste. In plus, ei isi petrec pauzele intr-o gradina de legume sau in padure. Ce v-a inspirat?

Transylvania Forum reprezinta sufletul comunitatii noastre. Ne intalnim aici zilnic pentru a servi masa. Tot aici, saptamanal, sarbatorim evenimentele importante (Assembly), ceea ce este caracteristic scolilor internationale.

Acest loc ne ofera posibilitatea ca intreaga comunitate sa poata participa la momentele care ne definesc pe noi ca si comunitate (Community Spirit Week, My Money Week, Science Week, Humanities Week), sa organizam intalnirile si activitatile Caselor (Houses) sau cele pentru parinti (intalniri ale organizatiei parintilor, Valentines Party, etc).

Care a fost investitia, spre exemplu, doar in facilitatea pe care ati adaugat-o in 2013?

Valoarea investitiei a fost de 1.000.000 euro si a fost o sponsorizare de la o fundatie din Anglia.

Aceasta fundatie ne este partener de peste 15 ani, fiind reprezentata de o familie deosebita care intelege investitia in educatia privata si faptul ca fara sponsori ca ei aceasta nu este posibila, in conditiile in care taxa acopera aproape 80% din costurile cu scolarizarea unui copil.

Cat costa un an de studii in aceasta scoala?

Costul pentru un an de studiu la Transilvania College este cuprins intre 3.000 si 7.500 euro in functie de anul si linia de studiu.

In acest moment, prin taxele scolare platite de catre elevii nostri reusim se ne acoperim pana la 80% din costurile de functionare, majoritatea fiind utilizate pentru a asigura salarizarea personalului Transylvania College, angajatii nostri fiind atat romani, cat si de alta nationalitate.

Avem un raport numeric incredibil elev-profesor si printre cele mai bune facilitati de invatare din zona aceasta a Europei, in invatamanul pre-universitar.

Unul dintre argumente este conceptul "value for money". Desi este considerata gratuita, parintii oricum platesc educatia din sistemul public, prin diverse forme de impozitare si taxare. In cazul sistemului privat, raspunderea pe care ne-o asumam inglobeaza mai multe lucruri:

-educatia bazata pe valori, ceea ce inseamna ca de la profesori si invatatori pana la personalul administrativ, cu totii "respira" valori precum responsabilitate, creativitate, diversitate, excelenta, leadership individual, iar acestea nu sunt simple cuvinte, ci un mod de viata, niste obiceiuri echilibrate si sanatoase in care sunt crescuti copiii, care le modeleaza caracterul;

-obtinerea rezultatelor academice care sa deschida elevilor oportunitatea de a studia la cele mai prestigioase scoli din lume, deci continuarea accesului la o educatie la cele mai inalte standarde;

-dezvoltarea unor competente si abilitati de viata, coreland pregatirea copiilor cu cerintele profesionale si socio-emotionale ale comunitatii globale in care traim, in locul acumularii unui simplu bagaj de cunostinte;

-oferirea unui parcurs educational complet, de la cresa la liceu, ceea ce le ofera continuitate si posibilitatea descoperirii si cultivarii pasiunilor, talentelor si abilitatilor innascute.

Care este, insa, conceptul de business al acestei scoli?

In primul rand, Transylvania College | The Cambridge International School in Cluj nu este un business, ci o instituie de invatamant, care are la temelie fundatia Transylvania College.

Cum am mentionat si mai sus, prin taxele scolare platite de catre elevii nostri reusim sa ne acoperim pana la 80% din costurile operationale, restul de 20% din banii necesari functionarii scolii fiind acoperiti prin intermediul sponsorizarilor atrase de fundatia Transylvania College. Excedentul anual se traduce in cunostinte valoroase dobandite si in investii in capital uman, in elevii si profesorii nostri.

La capitolul cifre, cele mai mari investii ale acestei scoli au fost realizate in constructia cladirilor - 6.800 de metri patrati, dar si in laboratoare. De exemplu, 130.000 euro au fost investiti in Spark Science, cel mai modern laborator de stiinte (fizica, chimie si biologie) din Romania.

120.000 de euro, o alta suma importanta, a fost investita intr-un sistem de ultima generatie de dotari tehnice si in reteaua wireless, fiecare profesor avand Apple Mac Book sau iPad.

Valoarea totala a costurilor de scolarizare a celor 30 de elevi care au beneficiat de burse de studiu in anul scolar 2014-2015 a fost de 100.000 euro.

25% din valoarea Programului de Burse este sustinuta de Fundatia Transylvania College din surse proprii, 35% de catre donatori individuali si sponsori, iar 40% din suma este sustinuta din donatiile si sponsorizarile oferite in cadrul Balului Anual organizat de Transylvania College.

Ca si model, Transylvania College | The Cambridge International School in Cluj are la baza un set de valori si determinarea de a cladi o generatie de absolventi care sa creada si sa aplice aceste valori.

Pe aceasta temelie, s-au cladit programele educationale, echipa de profesori si parinti care formeaza in acest moment comunitatea Transylvania College.

Am pus in aplicare un sistem educational unic, bazat in intregime pe respect si responsabilitate si pe o participare activa a tuturor membrilor comunitatii, elevi, profesori si parinti.

Ce venituri ati inregistrat in 2014?

Fiind o fundatie, in cadrul Transylvaia College nu raportam cifra de afaceri sau profit, ci venituri totale sau excedent, in situatia in care costurile sunt mai mici decat veniturile.

Insa, dupa cum precizam anterior, veniturile totale ale reusesc sa acopere doar in proportie de 80% cheltuielile operationale pe care le avem.

De asemenea, functionam pe durata unui an scolar, astfel ca raportarea se face septembrie la septembrie, iar anul trecut, in cadrul Transylvania College | The Cambridge International School in Cluj am inregistrat venituri de 9,3 milioane lei.

Ce estimari aveti pentru 2015?

In anul scolar 2015-2016, veniturile vor fi probabil la acelasi nivel ca in anul scolar precedent. Deoarece nu functionam ca un business propiu-zis, nu ne prognozam rezultate in acest sens.

Ce planuri aveti pe termen lung pentru aceasta scoala?

Ne dorim sa oferim elevilor si famililor acestora un campus complet.

Avem in plan adaugarea unei sali de sport, a unei cladiri pentru scoala primara si a unei cladiri pentru boarding (internat). Pe viitor vom continua investitia in programele de dezvoltare personala si profesionala a angajatilor si in infrastructura IT.

Scopul nostru este sa fim la curent cu cercetarile din domeniul educatiei din tari precum SUA sau Anglia, acesta fiind si motivul pentru care in acest moment dezvoltam un curriculum pentru Mindfulness.

O directie pe care o vom aborda tot mai des la noi in scoala este cea de training pentru profesori din alte scoli. Suntem deja implicati in proiecte de training pentru invatatori in Zalau si Calarasi, in parteneriat cu firme private din aceste localitati care au realizat ca e esential sa investeasca in formarea profesorilor pentru a avea viitori angajati pregatiti.

Nu in ultimul rand, ne dorim ca absolventii nostri sa reprezinte un model al valorilor si principiilor cu care Transylvania College i-a format.

Spuneti-ne mai multe despre dumneavoastra. Ce v-a atras si v-a determinat sa va implicati in acest proiect ca director executiv?

Am crescut odata cu aceasta scoala. In fiecare vacanta scolara eram voluntar in cadrul gradinitei (astazi avem absolventi care isi amintesc ca mancau la gradinita doar pentru ca ii incurajam eu).

De-a lungul anilor am avut oportunitati minunate sa calatoresc si sa imi aleg drumul in viata. Am facut voluntariat si am lucrat in diferite domenii si mi-am dat seama ca iubesc scoala creata de parintii mei si ca imi doresc sa ma implic semnificativ in dezvoltarea ei.

De-a lungul anilor motivatia mea s-a intarit, iar astazi ma duc zilnic la scoala pentru a vedea sute de copii care cresc fericiti, devenind persoane independente, creative, responsabile.

Trei dintre acesti copii sunt si copiii mei, pe care ii duc zilnic la scoala stiind ca acesta este locul cel mai bun pentru ei.

Apoi ma duc linistita la birou, convinsa ca acestia primesc dragostea si atentia de care au nevoie si ca la finalul zilei voi lua acasa trei copii fericiti sa impartaseasca cu noi impresiile zilei si lucrurile minunate pe care le-au invatat, dandu-ne si noua ocazia sa invatam impreuna cu ei.

Ce pasiuni aveti?

Cateva dintre pasiunile mele sunt snowboarding-ul, schi-ul, tenisul, inotul. De asemenea, imi place enorm sa calatoresc, sa invat de la fiecare loc pe care il vad, sa citesc si sa ascult audiobooks.

Sotul meu ar adauga la aceasta lista si cursurile de dezvoltare personala si profesionala.

Ce ne puteti spune despre valorile fondatorilor si modul in care acestea s-au impregant asupra scolii?

Fondatorii sunt parintii mei. Sunt foarte norocoasa ca pot duce mai departe munca lor si la fel de norocoasa ca ei ma sprijina in tot ceea ce propun pentru scoala. E o provocare ca doua generatii atat de diferite sa lucreze impreuna si sa se si inteleaga una pe alta, dar de cele mai multe ori reusim.

Valorile scolii au fost create plecand de la valorile personale ale fondatorilor, aceleasi valori cu care eu am crescut zi de zi. In decursul anilor acestea au evoluat si s-au impregnat in cultura noastra organizationala.

Interviu publicat initial pe 2015-08-22.

Aparate de îngrijire personală utile pentru domni: iată ce să nu îți lipsească
Aparate de îngrijire personală utile pentru domni: iată ce să nu îți lipsească
Îngrijirea personală este un subiect ce ar trebui să privească orice persoană. De multe ori, este asociată doar cu doamnele și domnișoarele, însă și bărbații au la fel de mare nevoie...
3 provocări pentru cultivatorii de triticale și cum le faci față cu ajutorul tehnologiilor moderne, în noul sezon
3 provocări pentru cultivatorii de triticale și cum le faci față cu ajutorul tehnologiilor moderne, în noul sezon
Obținerea unei culturi sustenabile, cu randament ridicat, este un proces provocator din cauza diverșilor factori care pot influența triticalele: condițiile meteo și de sol, dezvoltarea...
#Ruxandra Mercea Director Executiv Transylvania College, #Transylvania College Cluj , #Interviuri manageri