Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Ce ii motiveaza sa lupte pe angajatii tai? Coaching, cu Dana Burghel

Ce ii motiveaza sa lupte pe angajatii tai? Coaching, cu Dana Burghel


Stiu ca este week-end si nu toata lumea are chef sa se gandeasca la subiecte serioase de genul performante, abilitati, resurse etc. Insa incep seria unor articole 'mai light', de week-end, exact cu aceste subiecte. De ce? Pentru ca toate ne vor duce catre motivatie, iar motivatia este o forta extrem de puternica ce ar trebui luata mai des in seama.

Avem nevoie de abilitati si resurse - de toate felurile - pentru a atinge performanta, insa daca ornam si cu motivatia potrivita, performantele sunt chiar remarcabile! In general oamenii fac lucruri din ratiuni, motive, argumente personale, nu ale managerului sau ale altcuiva.

Eisenhover a spus ca 'Leadership-ul este arta de a convinge pe cineva sa faca ce vrei tu, de placere'. Cu siguranta stia ca acel 'de placere' inseamna exact sa atingi punctul acela sensibil si puternic in acelasi timp, al motivatiei fiecaruia. Dar cum putem sa stim care este acel punct? Cum sa-l identificam?

Conform studiilor de specialitate s-au depistat 9 tipuri de motivatie profesionala:

Autonomie;
Recunoastere;
Securitate;
Status;
Realizari;
Competitie;
Autoritate / competente;
Peer player;
Team player.


Sa incepem cu AUTONOMUL! Probabil l-ati observat cu totii, este cel care isi doreste sa lucreze singur, ii place libertatea personala, nu isi doreste sa fie dependent de nimeni. Se bazeaza intotdeauna pe propriile forte si chiar isi doreste sa duca singur proiectele la indeplinire, oricat de dificile ar fi.

Face lucrurile in felul lui si tinde sa nu comunice cu ceilalti, parand de multe ori singuratic. Nu-i plac, evident, meeting-urile sau orice alte activitati de echipa si ii displace sa lucreze dupa multe reguli. Isi seteaza standarde personale foarte inalte si decide singur daca a facut treaba buna sau nu si, totodata, crede ca ar fi putut face si mai bine un task, facand abstractie de parerea celorlalti, oricare ar fi ea!

Autonomul nu cere suport si este refractar in acceptarea ajutorului din partea celorlalti, lucru foarte normal pentru el, ca doar e convins ca poate sa faca totul singur! In acelasi spirit se asteapta ca si ceilalti sa isi faca foarte bine task-urile, fara interventia lui sau a unui sef! Ce este foarte interesant la autonomi, nu vor sa fie sefi si... nici sa aiba sefi! Si nici nu-i plac situatiile in care este evaluat! Asadar, dragi manageri, atentie!

Partea buna este ca exista ac de cojocul autonomului. Este dificil sa ii impui obiective, insa odata stabilite, evident de comun acord cu el, spuneti-i pur si simplu ce sa faca si... lasati-l in pace! Frecventa de verificare a statusului obiectivelor este saptamanala, insa presiunea - din umbra - asupra lui, trebuie sa fie tot timpul. Este recomandat sa aiba impresia ca poate sa faca si este lasat sa faca totul singur, dar sa stie ca managerul este... prin preajma! Stilul 'management by exception' se potriveste foarte bine cu autonomul, deci discutati cu el numai acele situatii in care rezultatele par diferite de ceea ce trebuiau sa fie!

Ce ii motiveaza pe autonomi? Orice ii da mai mult control fata de orice situatie de lucru. Oferiti-i control peste metode, viteza, eficienta, timp, tipuri de munca etc. Oferiti-i oportunitati de specializare, le adora pentru ca astfel isi va dezvolta si mai multe abilitati pentru proiectele acelea pe care isi doreste mult sa le duca la bun sfarsit singur! Si, evident, sporiti discutiile individuale, in locul celor care vizeaza echipa, pe ceilalti, organizatia.
Voi cati autonomi aveti in echipa? I-ati identificati deja? Aveti ragaz, cum incepe saptamana, sa puneti in practica sugestiile din articol. Succes!

Dana Burghel
Executive & Team coach
Work-life balance coach
Oblio Learning


Dana Burghel are o experienta de opt ani in coaching (executiv, de echipa, personal, sportiv), domeniu in care s-a specializat dupa o serie de functii de coordonare avute in companii romanesti si multinatioanale, care i-au adus experienta in vanzari, marketing, client service, project management. Abordarea sa in coaching este una pragmatica, axata pe rezultate concrete iar programele sale sunt construite adaptat, in functie de nevoile fiecarui client.


Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3743 ori