Cum sa-i cheltuiesti - Editie de weekend
HOT TOPICS

Alexandru Agarici, coach de expresivitate a vorbirii

Coach si antreprenor, despre businessul sau: Nu e om care sa nu aiba nevoie de asta

Coach si antreprenor, despre businessul sau: Nu e om care sa nu aiba nevoie de asta
Nu e om care sa nu aiba nevoie sa-si "recalibreze" comunicarea, in scop personal, de afaceri sau amandoua. Pe asta mizeaza si Alexandru Agarici, coach in expresivitatea vorbirii, care in 1993, pe cand preda la UNATC, a ales sa mearga pe aceasta cale in lumea afacerilor.

"Piata este una in formare, insa cererea ar putea fi mare", dezvaluie antreprenorul.

Si totusi, ce inseamna, mai exact nevoia de "coaching in expresivitatea vorbirii?

"Pentru cine are neclar inca ce este expresivitatea vorbirii, sau a comunicarii, trebuie sa spun ca include toate mesajele pe care le transmitem in afara textului, adica nonverbalul, paraverbalul si, as spune eu, si vocalul. Studii diferite plaseaza ponderea acestui canal de comunicare intre 85 si 93% din tot ceea ce comunicam.

In mediul de afaceri, mesajele de seriozitate, competenta, determinare, empatie (de ce nu?), alaturi de informatiile incluse in "textual" construiesc o comunicare puternica si credibila", explica Alexandru Agarici, intr-un interviu acordat Business24.

Care sunt cel mai des intalnite probleme de comunicare pe care le-ati observat la romanii care, la 25 de ani de la revolutie, sunt din ce in ce mai mult invitati sa vorbeasca, sa convinga, sa-si impartaseasca experienta si cunostintele?

Neincrederea in forta de comunicare si expresie, desigur. Romanii se raporteaza distorsionat la ei insisi si la publicul lor. Se supra sau subdimensioneaza si sunt in extrem de pasivi sau agresivi cu cei care ii asculta.

Observ cum stabilirea acestor repere ii repune puternic "pe picioare". Primesc feedback puternic de la primele cursuri si asta ma face fericit.

Daca ar fi sa impartim managerii si antreprenorii romani in cateva tipologii bazate pe stilul de comunicare, care ar fi acestea?

La acest nivel apar multe tendinte in expresivitate, in functie de zona de activitate. Fara indoiala ca identificam cateva clisee clare. Drumul catre varful ierarhiei i-a obligat pe unii dintre ei sa adopte stilul dictatorial. Acesta nu este unul de succes pe termen lung. Un procent important este ocupat de o politica de comunicare fals amabila.

Aceasta tehnica de a mima nonagresivitatea, empatia, loialitatea le-a creat multora un drum spre varful ierarhiei. Din fericire, observ tot mai multi manageri de top cu tendinte asertive in comunicare.

Modul de comunicare directa, corecta, clara, dar nonagresiva, are succes pentru ca este unul sanatos emotional, creaza o atmosfera placuta si sudeaza echipe. Cliseele, imitatiile adica, nu sunt bune in comunicare.

Ele apar dintr-o neincredere in fortele proprii si, cu toate ca au uneori efect in mediul de afaceri, dauneaza in viata personala. Mediul cel mai predispus acestor clisee este cel corporatist, si ma bucur sa constat instinctul sanatos care ii impinge pe tot mai multi dintre ei sa invete sa comunice.

Nu e nimic rusinos in a deveni mai puternic prin fortele proprii.

Exemple de oameni de afaceri buni comunicatori sunt destule, mai ales dintre cei care au pornit si conduc o afacere de succes cinstita. Daca ar fi sa dau un singur exemplu care ma incanta in comunicare as spune Ion Tiriac.

Care credeti ca este secretul acestora din urma?

Nu exista un secret al lor. Le-a iesit pentru ca au comunicat bine, nu invers. Educatia, mediul familial, viata in general nu au reusit sa le inhibe instrumentele de comunicare, gratie si unei personalitati mai ferme.

Vad cum se triaza oamenii in drumul ascendent profesional (atunci cand au aceeasi pregatire chiar) dupa capacitatea de a comunica. Nu avem o traditie in aceasta scoala, deci nu cred ca au fost instruiti. Abia acum vine generatia "scolitilor". Cu nimic mai prejos, ba chiar dimpotriva, pentru ca tehnica bate intuitia.

Cand ati sesizat ca Romania are nevoie de comunicare?

Din 1993, cand am intrat cadru didactic la UNATC. Studentii la teatru nu fac exceptie, au si ei nevoie, pe langa "talent" (urasc termenul) sa invete sa comunice. Momentul in care am trecut in zona de consultanta a fost totusi mult mai tarziu, dupa ce am copilarit aproape 15 ani pe scena.

Nu am intrerupt activitatea pedagogica, dar a fost mai mult in timpul liber.

Revenirea la realitate m-a pus in contact cu o societate obosita sa se mai prefaca in acest proces vital al comunicarii. Repet, sunt fericit cand vad oameni uluiti cat poate fi de simplu (nu de usor!) sa comunici asa cum iti propui sa o faci, cu propriile forte, intrumente. Sunt pasionat de aceasta vesnica munca, asa cum sunt pasionat si de scena.

Ce fel de piata este Romania pentru serviciile de coaching in comunicare?

Piata este una in formare, insa cererea ar putea fi mare. Imi place sa cred ca nu e om sa nu aiba nevoie sa isi calibreze comunicarea, in scop personal, de afaceri sau amandoua.

Cel mai greu imi este sa comunic (ironie, nu?) ceea ce as putea face pentru oameni. Ma mandresc cu o rata de conversie prezentari/viitori clienti foarte buna.

Oamenii nu stiu ca tine de tehnica sa fii carismatic, sa fii ascultat si sa convingi publicul. In aceasta perioada de clarificare a domeniului, apar insa si multe oferte care doar vorbesc despre problemele de comunicare, nu le rezolva concret.

Citirea unor carti echivaleaza cu greu experienta in sala de curs si cea de pe scena. Pe zi ce trece, "piata" din acest domeniu devine din ce in ce mai constienta de ceea ce vrea si cum sa obtina.

Setea de autocunoastere a determinat o masa importanta de oameni de calitate sa se indrepte catre cursurile de public speaking, NLP, inteligenta emotionala si chiar teatru.

Sunteti, la randul dumneavoastra, un antreprenor. Cum a fost anul 2014 pentru afacerea dumneavoastra? Putem vorbi despre un an profitabil in industria de comunicare?

Sunt in plina dezvoltare si cred ca in acest an voi trece de la "one man show" la echipa. Nu mai pot face fata cererii, deci voi cauta si creste asistenti, mai ales ca imi doresc sa dezvolt partea de tineret. Iubesc sa lucrez cu tinerii, vreau sa zic de la copii de gimnaziu in sus.

Ma incarca si ma motiveaza enorm. Ce sa fac, am fost si raman un om dependent de entuziasm. Timpul meu din studio ajunge la 12 ore pe zi.

Ce estimari aveti pentru 2015?

Sunt cateva variabile serioase si nu as avansa o estimare de cifra de afaceri, dar imi propun sa dezvolt, cum spuneam, cursurile pentru tineri, eventual in colaborare si cu specialisti in HR si cursuri de media training pentru profesionisti in media si politicieni.

Dar pe plan personal? Ce obiective v-ati stabilit pentru noul an?

Sa fac ceea ce mi-am dorit mai mult. Sa invat lucruri noi, de suflet, de spirit, sa traiesc intens, sa calatoresc, sa cant si sa imi tin familia mai aproape decat am facut-o pana acum.

Cum va veti relaxa si deconecta de stres, anul acesta?

Sunt un pasionat si traiesc intens tot ceea ce fac. Plec oriunde cu gandurile mele. Nu ma deranjeaza asta. Relaxarea vine din impliniri iar stresul dispare cand vad oameni fericiti ca au lucrat cu mine.

Mai apoi, daca fiul meu Matei va intra la liceu, voi fi mai relaxat, daca fiica mea Monica va fi implinita cu dansul ei, voi fi si mai relaxat. Copiii inainte de orice. Probabil undeva la vara, pe o plaja, cu o carte in mana...

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2697 ori

comments powered by Disqus