Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

MMM, Arhitecti ai invatarii

Managementul comportamentelor nedorite (I)

Managementul comportamentelor nedorite (I)
Am intalnit destul de frecvent, in diverse organizatii, istorisiri despre comportamente ale colegilor sau sefilor ierarhici care iritau sau impiedicau desfasurarea normala a sarcinilor. Unele dintre aceste comportamente au fost descrise ca ton ridicat, adresari ofensatoare, lipsa raspunsului la mesaje e-mail, lipsa raspunsului la apeluri telefonice si multe altele.

Avem de a face cu o serie de comportamente care slabesc coeziunea echipelor si scad eficacitatea acestora, fapt care intereseaza pe orice manager. Nu voi discuta aici despre felul in care aceste comportamente au aparut si se manifesta in viata noastra. Cel putin nu aici.

Comportamentele nedorite pot fi definite ca orice actiune faptuita cu intentie de catre un membru sau membri ai organizatiei, care sfideaza si incalca valorile, normele si standardele comportamentale organizationale. Aceste comportamente se manifesta in beneficiul celui care le practica, in beneficiul organizatiei ca intreg sau pentru a produce daune. De aceea, comportamentele nedorite merg pe un continuum intre avertizarea in secret a managerului, pana la frauda organizatiei.

Desigur, sunteti curiosi ce forme pot lua comportamentele nedorite intr-o organizatie. Iata cateva dintre ele, nu in ordinea daunelor pe care le produc: santajul, mita, agresiunea verbala, agresiunea fizica, barfa, discriminarea, necinstea, spionajul, frauda, lipsa de respect, intimidarea, minciuna, lipsa de informare, violarea secretului personal, razbunarea, sabotajul, hartuirea sexuala, consumarea de alcool si/sau droguri, furtul, amenintarile, retinerea informatiei, avertizarea in secret a managerului despre colegi, etc. Suna cunoscut? Macar unele dintre aceste comportamente? Toate sunt daunatoare pentru organizatie/echipa, chiar daca ati dori sa aflati despre viata "secreta" a echipei, acea parte care nu se manifesta atunci cand sunteti de fata...

Deoarece am intalnit doua dintre aceste comportamente manifestandu-se cu precadere, voi spune cateva cuvinte despre ele. Agresiunea verbala si fizica se manifesta asupra celuilalt coleg/celorlalti colegi in mod deliberat sau automat, cauzand umilire. Multe victime percep invidia ca fiind motivul ostilitatii la care sunt supuse; in acelasi timp, victimele nu au un mecanism de aparare adecvat, sunt introvertite si au o stima de sine scazuta. Pare ciudat, dar cei care executa sarcinile de serviciu cu brio sunt agresati verbal mai mult decat cei cu performanta medie.

Lipsa de politete se manifesta ca mojicie, lipsa de curtoazie, lipsa de respect sau lipsa de maniere in relatia cu ceilalti. Poate lua forme variate, de la cuvinte cu doua intelesuri, cuvinte care nu sunt acceptate in relatia cu ceilalti prin normele sociale, gesturi cu inteles obscen pana la injuraturi exprimate public. Mai tineti minte acele instructiuni aparute pe internet, trimise pare-se de catre management catre angajati, intr-o organizatie din Romania, pentru a stopa limbajul vulgar? Este posibil sa fie un caz real...

Ma voi opri aici cu aceasta enumerare si voi reveni in articolul urmator cu o serie de clarificari la comportamentele exprimate fizic si/sau verbal, direct si/sau indirect si modalitati prin care managementul poate preveni si remedia exprimarea comportamentelor nedorite in organizatie. Cu bine!

Articol semnat de Nic Enache, Arhitect al invatarii MMM Consulting

Sunt implicat total in fantastica aventura a dezvoltarii celor din jurul meu din anul 1992. Am avut sansa sa fiu pregatit ca trainer de un grup de profesori de la National Training Laboratories din S.U.A. si apoi sa particip la traininguri de negociere (LMPC, U.S.A.), tehnici de educatie a adultului (Minnesota University, U.S.A.), managementul proiectelor (M.D.F., Olanda), coaching (F.A.I., U.S.A). Am obtinut o diploma de Master NLP si Diploma Profesionala in Management (Open University - CODECS).

Portofoliul de clienti a fost divers, cu precadere din domeniile farmaceutic, medical, media, administratie publica si bancar, fapt ce mi-a largit expertiza si posibilitatea abordarii sistemice a diverselor situatii de dezvoltare a personalului din multiple industrii, cu un feedback foarte bun de la clienti.


Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1740 ori