Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

MMM, Arhitecti ai invatarii

Managementul comportamentelor nedorite (II)

Managementul comportamentelor nedorite (II)
In articolul acesta se pare ca am deschis cutia Pandorei, deoarece am primit multe reactii de confirmare a unor comportamente nedorite regasite in diverse organizatii, altele de negare partiala. Aceste reactii imi confirma faptul ca aceste comportamente se manifesta quasi-general, in multiple forme, unele suficient de bine mascate incat sa fie dificil de recunoscut.

De aceea, cred ca este necesar de facut o clasificare a comportamentelor nedorite, deoarece ele se manifesta la nivel fizic sau verbal, direct sau indirect, in diverse combinatii.

Manifestari active, directe, la nivel fizic: priviri incruntate, fara explicatii; intreruperea celorlalti cand vorbesc, fara a te scuza; gesturi obscene; atac fizic (aici intra si atingerile cu tenta sexuala); omor.

Manifestari active, indirecte, la nivel fizic: furtul (de la colegi sau de la organizatie); sabotajul; stricarea proprietatii; consumarea fara motiv a resurselor organizationale.

Manifestari pasive, directe, la nivel fizic: scaderea intentionata a ritmului muncii, fara explicatii; refuzul de a oferi resursele solicitate, fara explicatii; parasirea locului de munca atunci cand apar sarcini noi; refuzul de a prelua sarcini noi.

Manifestari pasive, indirecte, la nivel fizic: prezenta intarziata la munca sau la sedinte; amanarea efectuarii sarcinilor, ca si cum ar fi fara importanta; impiedicarea celorlalti in efectuarea sarcinilor ce le revin (aici intra si 'invitarea' la o tigara).

Manifestari active, directe, la nivel verbal: amenintari; tipete; hartuirea sexuala; insulte; sarcasm; evaluarea nedreapta a performatei celorlalti.

Manifestari active, indirecte, la nivel verbal: raspandirea de zvonuri; informarea in secret a sefilor; barfa; raspandirea de opinii denigratoare; transmiterea de informatii care produc daune.

Manifestari pasive, directe, la nivel verbal: lipsa raspunsului la apeluri telefonice; neluarea in seama a sarcinilor; refuzul solicitarii de a participa la sarcini de echipa, deoarece alte sarcini sunt mai importante.

Manifestari pasive, indirecte, la nivel verbal: nu transmite informatiile necesare celorlalti, ca si cum ar fi uitat; nu clarifica barfa sau falsele informatii; nu atrage atentia atunci cand apar incidente in activitate.

Aceste comportamente nedorite au efecte in performanta individuala, a echipei si la nivel organizational. Rezultatele pot fi identificate in interactiunea dintre membrii organizatiei (violenta in diferite grade, discriminare, frauda, etc.), in performanta individuala si organizationala (absenteism, pierderea timpului - fumat, socializare), tratarea necorespunzatoare a proprietatii (furt, sabotaj, distribuirea informatiilor clasificate catre terte parti), comportamente nedorite la nivel de cultura organizationala (favoritism, relatii neprincipiale cu managerii).

Ce se poate face? Doua directii sunt de urmat, una dintre ele se refera la preventie, cealalta la corectii. Directia care se refera la corectii are in vedere efectele descrise mai sus si include avertismente, sanctiuni si desfacerea contractului de munca, conform legislatiei muncii.

Directia care se refera la preventie se adreseaza selectiei personalului, educatiei si trainingului acestuia. In paralel, se are in vedere procedurile care reglementeaza diverse aspecte ale activitatii la nivel individual (valori, atitudini, personalitate, stres), la nivelul locului de munca (identitatea sarcinilor, varietatea sarcinilor, importanta sarcinilor, generarea si prevenirea stresului), la nivel organizational (strategii organizationale, obiective, cultura organizationala, norme etice) si la nivelul echipei (norme, dezvoltare, coeziunie si leadership).

Aceasta combinatie intre preventie (care incepe cu recrutarea) si aplicarea continua in viata organizatiei a standardelor si valorilor organizationale, inseamna o privire holistica constanta a ceea ce se intampla in echipa si organizatie si va face ca posibilitatea aparitiei comportamentelor nedorite sa fie mai redusa. Este mai bine sa fim precauti si realisti cand privim contextul in care ne desfasuram activitatea decat sa trebuiasca sa rezolvam incidente grave sau, mai serios, sa trebuiasca sa rezolvam la tribunal ceea ce putea fi aplanat intr-o forma incipienta.

Articol semnat de Nic Enache, Arhitect al invatarii MMM Consulting

Sunt implicat total in fantastica aventura a dezvoltarii celor din jurul meu din anul 1992. Am avut sansa sa fiu pregatit ca trainer de un grup de profesori de la National Training Laboratories din S.U.A. si apoi sa particip la traininguri de negociere (LMPC, U.S.A.), tehnici de educatie a adultului (Minnesota University, U.S.A.), managementul proiectelor (M.D.F., Olanda), coaching (F.A.I., U.S.A). Am obtinut o diploma de Master NLP si Diploma Profesionala in Management (Open University - CODECS).

Portofoliul de clienti a fost divers, cu precadere din domeniile farmaceutic, medical, media, administratie publica si bancar, fapt ce mi-a largit expertiza si posibilitatea abordarii sistemice a diverselor situatii de dezvoltare a personalului din multiple industrii, cu un feedback foarte bun de la clienti.


Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1915 ori