Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Paradoxul Steve Jobs: Un lider dur iubit de o lume intreaga

Paradoxul Steve Jobs: Un lider dur iubit de o lume intreaga


Steve Jobs este un model de leadership interesant de studiat pentru manageri, lideri si antreprenori. Fostul CEO Apple a fost indragit de o lume intreaga, chiar daca, de-a lungul vietii, el nu a fost tocmai ingaduitor cu aceasta lume. Oricare ar fi fost strategia, Jobs a obtinut, intr-un final, tot ce si-a dorit: a adus Apple in culmile gloriei.

Stilul sau atipic de management ar putea reprezenta, insa, o lectie de invatat pentru liderii care doresc sa ii calce pe urme.

Mai mult, fostul CEO Apple poate fi considerat drept un exemplu de leadership ce ar putea functiona perfect pentru romani, crede Vlad Dutescu, Managing Partner Sandler Training.

Intr-adevar, angajatii din Romania au adesea au nevoie de impulsuri mai dure din partea sefilor, pentru a atinge performantele asteptate de companie.

Nu putem spune ca toate tehnicile sale au fost bune, insa unele dintre ele merita observate si utilizate in situatiile de zi cu zi.

Steve Jobs, un lider paradoxal

Un perfectionist, obsedat de micro-management, Jobs era un lider care vorbea adeseori urat, atat cu angajatii, cat si cu cei din boardul de management sau alti parteneri de-ai sai.

De altfel, Steve Jobs era cunoscut si ca un manager dur, capabil sa ii dea afara pe oameni chiar si dupa o discutie in lift.

Cu toate acestea, el ramane un lider iubit, iar biografia sa a devenit cea mai vanduta carte din ultimul an in SUA.

Perfectionismul sau, insa, este calificat de catre Vlad Dutescu, drept "o capacitate extraordinara de a-i convinge pe omenii care lucrau pentru el sa faca lucruri in care nu credeau, despre care spuneau ca este imposibil de facut". Nu numai ca reusea sa ii determine sa realizeze lucruri, dar o ii facea sa le faca si repede.

"(Jobs n.r.)Ii scotea in permanenta din zona de confort si ii forta sa faca lucruri care pareau imposibile si, probabil, prin asta a si reusit sa demonstreze ca vorba 'the sky is the limit' nu e chiar o vorba in vant", a declarat Dutescu.

Mai mult decat atat, consultantul considera ca, daca vrei sa faci performanta, trebuie sa iesi neaparat din zona de confort si spune ca "o viata fara risc e viata in care nu poti sa cresti". El face, astfel, o paralela intre evolutia angajatilor Apple si cea a sportivilor de performanta.

"Recordurile din atletism si de la inot si sunt recorduri care ar fi trebuit sa fie doborate acum vreo 30 de ani. Unul dintre lucrurile care parea imposibil este recordul la 100 de metrii. Daca atletii respectivi n-ar fi tras sa-si depaseasca puterile, probabil ca si acum am fi fost in 10 secunde", este de parere Vlad Dutescu.

Steve Jobs, un lider obsedat de micro-management

Oportunitatea micro-managementului depinde foarte mult de organizatie, crede consultantul, care recunoaste, insa, ca este impotriva acestui stil de management.

In opinia sa, cele mai importante concepte de leadership spun doua lucruri: Da-le oamenilor o viziune in care sa creada si lasa-i sa o atinga cum cred ei de cuviinta.

"Mi-e greu sa-mi dau seama in ce masura micro-managementul la Steve Jobs chiar era unul potrivit sau este o exagerare, o poveste. Cu siguranta punea foarte multa presiune pe ei. Eu personal sunt impotriva micro-managementului si cred ca sunt putine cazurile in care da cu adevarat rezultate", adauga consultantul

Steve Jobs, un lider dur

Steve Jobs practica, din acest punct de vedere, un stil de management care se potriveste foarte bine in Romania, unde oameni "trebuie condusi cu batul", spune expertul.

Pe de alta parte, acesta recunoaste ca tehnica nu functioneaza in orice context si ca, daca nu exista niciun orizont, nicio viziune si nici rezultate, "atunci apare demotivare si totul se rupe".

Dutescu, desi este impotriva micro-managementului, ofera o alternativa mult mai buna, in care poti stoarce un om de puteri, dar in momentul in care vede rezultatul si ce a obtinut, el te va aprecia pentru ca l-ai impins la efortul respectiv, chiar daca ai fost dur cu el.

Aceasta ar putea fi una dintre cheile succesului lui Steve jobs: "daca n-avea rezultate, nu mai statea nimeni langa el si nu mai vorbeam acum de Steve Jobs", spune reprezentantul Sandler Training.

Intr-un ciclu nesfarsit, putem porni pe ideea ca rezultatele pe care le-a avut s-au datorat tocmai faptului ca a fost un "dur".

"E nevoie de multa disciplina si e nevoie de multa sudoare ca sa obtii rezultate bune si perseverenta. Dar e adevarat ca doar duritatea nu face nimic. Daca nu ai o viziune si nu ii indrepti pe oameni catre ceva, nu se poate", spune Dutescu

Mai departe, el face o paralela intre oamenii lui Jobs si militarii din razboi care se duc la moarte crezand in victorie.

Tehnici de succes marca Steve Jobs

Simplitatea deosebita este o caracteristica a stilului de leadership practicat de Jobs. In plus, deviza sa "stay foolish, stay hungry" ("fii prost si ramai flamand" n.r.) i-a folosit foarte mult de-a lungul vietii si reprezinta un element cheie pentru atingerea succesului marca Steve Jobs.

"Niciodata nu a crezut ca le stie pe toate, niciodata nu a fost satisfacut de ce a obtinut, intotdeauna a vrut mai mult, a crezut ca se poate mai mult si a cautat mai mult. A incercat sa fie diferit, e iarasi un lucru esential in succes. S-a uitat ce au facut ceilalti si a cautat sa faca exact opusul", spune Vlad Dutescu.

Jobs a inspirat Apple o strategie de succes

Produsele Apple mergeau si merg, in continuare, pe ideea de a oferi produse noi care sa atraga clienti, strategie implementata cu succes de Jobs in companie.

"Exista doua variante de succes. Una este cea a caii inovatoare, deschisa de Sony si continuata cu succes de Apple, in care vii in permanenta cu noi produse, inventezi ceea ce oamenii nici nu se gandeau ca au nevoie si isi dau cu palma in cap si spun 'Ia te uita, e exact ce voiam!'. Asta este una dintre cheile succesului si cea care face ca o companie sa fie extrem de admirata si sa aiba foarte multi fani", explica Dutescu.

Cea de-a doua varianta este numita de Dutescu varianta companiilor "me too" ("si eu la fel" n.r.), precum Samsung care, dupa opinia specialistului incearca sa aduca inovatie dar nu reuseste.

"Numai copiind e foarte greu sa rezisti pe piata", spune el.

Desi Apple este o dovada clara ca primul model de business este cel mai eficient, Dutescu spune ca ambele variante de business, facute asa cum trebuie, vor avea succes pe piata.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 5308 ori