Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Emil Popescu, Zarea: Evaziunea fiscala tine departe investitorii straini de Romania

Emil Popescu, Zarea: Evaziunea fiscala tine departe investitorii straini de Romania


Directorul general al companiei Zarea, Emil Popescu, spune ca problema evaziunii fiscale din domeniul bauturilor alcoolice s-a agravat si o compara cu o maladie care s-a extins si care ii face pe investitorii straini sa evite Romania.

Statul ar putea rezolva aceasta problema, cu conditia sa existe vointa politica.

Pe langa dificultatile create mediului de afaceri de evaziune, directorul Zarea a mai vorbit, intr-un interviu acordat Business24, si despre problemele din industria bauturilor alcoolice si despre deciziile care au facut din Zarea o afacere de succes pe piata locala.

Care sunt problemele cu care se confrunta oamenii de afaceri in industria bauturilor alcoolice?

Vorbind strict despre spumante, problema cea mai importanta este pretul crescator la materia prima, respectiv la vin. Dupa evenimentul nefericit de la Fukushima, a aparut o teama extraordinara pentru alimentatia de maine. Prin urmare, toate produsele s-au scumpit foarte mult. In plus, din cauza secetei, productia este extrem de mica, dar de calitate foarte buna. Implicit, pretul de vanzare creste.

La celelalte categorii, cum ar fi intermediarele, precum vermutul si bitterul, Guvernul a crescut foarte mult acciza, in 2010, intr-un mod necontrolat. La noi s-a introdus o acciza de 100 de euro pe hectolitru, care a dus la dublarea pretului de pe raft. S-au facut investitii in acest sens, in linia de productie, in materiale si distributie sau chiar in promovare. Cand vii peste noapte si dublezi pretul la raft, consumatorul nu stie adevarata cauza.

Alta problema pe piata de spirtuoase, in mod deosebit, este evaziunea fiscala. Nu s-a imbunatatit nimic, in ultimii patru ani de zile, ci dimpotriva, s-a agravat situatia.

Ce ar trebuie sa faca Guvernul pentru a limita evaziunea fiscala? Scaderea TVA ar fi o solutie, in acest sens?

Ar trebui, punctual, sa urmareasca legea. Nu ma gandesc neaparat la scaderea TVA. Foarte multi oameni de afaceri spun ca ar trebui adusa evaziunea fiscala la nivelul la care este in Occident. Dar in Occident, nu exista evaziune fiscala la nivel de producator, la nivel de angrosist. Acolo este zero, pe cand noi ne confruntam cu concurenta neloiala fantastica.

Este imposibil sa vinzi un produs 1+1 timp de un an de zile. Va spun sigur ca o companie care poate vinde un produs insotit de un al doilea gratuit atunci face evaziune fiscala si nu isi plateste taxele. Sunt doua posibilitati, pentru stat: ori stii si inchizi ochii. Ori spui ca nu ai legea de asa natura, incat sa preintimpini, dar se pune intrebarea "de ce nu schimbi legea".

Daca ar exista vointa politica, problema s-ar putea rezolva, iar atunci investitorii seriosi ar putea fi incurajati sa isi faca treaba, sa creeze =locuri de munca la care sa plateasca toate taxele si impozitele. In caz contrar, investitorii mari de afara nu vin in Romania, pentru ca nu stiu sa lupte impotriva acestei "maladii" si atunci piata are de pierdut.

Zarea a implinit 100 de ani si, in ciuda crizei care s-a agravat, vanzarile nu au scazut, ci dimpotriva. Care au fost secretele acestei evolutii si cum ati rezistat pe piata, in ciuda contextului economic nefavorabil?

Nu am scazut in vanzari. Beneficiem si de o perioada in care consumatorul roman se intoarce catre valorile traditionale, pe care le cunoaste. Dupa Revoutia, consumatorului roman i-a placut sa incerce gustul Occidentului, dat de branduri straine, dar acum se intorc catre valorile adevarate. Un alt element care a contribuit la aceasta evolutia a fost distributia buna, pe care am incercat sa o facem si mai buna, angajand profesionisti in vanzari.

Cand am inceput la Zarea, in 2004, exista o singura persoana in departamentul Vanzari. Acum, avem o echipa intreaga si distribuitori aproape in fiecare judet.

Care sunt planurile de viitor pentru Zarea?

In clipa de fata, nu mai avem ambitii atat de mari cum aveam acum patru ani. Important e sa ramanem pe piata, sa trecem de criza si sa ne pastram cotele de piata. Eventual chiar sa le crestem. Inainte, ne uitam foarte multe catre cifrele de vanzari si de profitabilitate. In clipa de fata, vrem sa ne mentinem cotele, si , daca se poate sa crestem. Anul trecut am reusit si am crescut cu 427%, dar e vorba de cota de vanzari, fata de ce am avut in 2003.

Ati remarcat schimbari intre consumatorii din Romani si cei din strainainte? Cata sampanie consuma romanii?

In Romania nu exista o cultura in ceea ce priveste bauturile spumante. Romanii consuma mult mai putin. In afara, se consuma spumant cu adevarat, iar daca nu spumant, macar un proseco sau un frizante. Spumantul ar trebui consumat inainte mesei, in loc de tarie, asa cum fac romanii. Taria ar trebui bauta la finalul mesei, ca digestiv, dar aceste lucruri tin de educatie si din pacate foarte putini stiu aceste lucruri.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2670 ori